kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۴۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰

سخنگوی شورای نگهبان اظهارات مصلحی را درباره روند تأیید صلاحیت‌های سال 92 رد کرد

سخنگوی شورای نگهبان با انتشار مطلبی در صفحه‌ شخصی خود ضمن تکذیب اظهارات اخیر مصلحی پیرامون بررسی صلاحیت کاندیداها در سال ۹۲ نوشت: آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در واکنش به اظهارات حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا بر اساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می‌گردد.
وزیر اطلاعات دولت دهم در اظهاراتی که دو روز پیش منتشر شد، گفته بود که در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 جمع‌بندی‌اش این بود که با توجه به شرایط نظام مصلحت این است آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت بشود و دلایل آن را هم نوشته بود. وی ادعا کرده بود که اعضای شورای نگهبان نتوانسته بودند «اِن قُلتی» نسبت به دلایل او بیاورند.
حیدر مصلحی همچنین عنوان داشته بود در پاسخ یکی از حقوقدانان شورای نگهبان که پرسیده بود که هاشمی رفسنجانی چه گفته است که رد صلاحیت شود؟ اظهار داشته با شخص کاری ندارد و حفظ نظام این هزینه و این فایده را دارد.
این اظهارات مصلحی با واکنش منفی بسیاری از نمایندگان مجلس، چهره‌های سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و البته طبق معمول رسانه‌های اصلاح‌طلب و ضدانقلاب با ذوق‌زدگی به انتشار آن پرداختند و این اظهارات را دلیلی بر ادعای خودشان مبنی بر مهندسی انتخابات توسط شورای نگهبان اعلام کرده‌اند.
گفتنی است سخنگوی شورای نگهبان، سال 97 نیز در گفت‌وگو با روزنامه سازندگی، ضمن رد ادعای مذکور تصریح کرده بود: خیلی ساده‌انگارانه است که فرض کنیم مقامی به شورای نگهبان می‌آید و می‌گوید ایشان رأی می‌آورد و شورا هم او را ردصلاحیت کند... اصلاً ما در انتخابات ریاست‌جمهوری ردصلاحیت نداریم... نکته دوم، آقای هاشمی آدم ناشناسی نبودند که منتظر باشیم وزیر اطلاعات اظهارنظر کند. حداقل این سه نفر از بزرگان کشور (آقایان جنتی، مؤمن و یزدی) از قبل از انقلاب با ایشان حشر و نشر، و شناخت و نظر داشتند. بقیه اعضا هم به اندازه خودشان شناخت داشتند.
کدخدایی تصریح کرده بود: آن‌ زمان آقای مصلحی به شورا آمد و مباحث کلان کشوری را مطرح کرد. حتی کسی سؤال کرد که آیا نظر شما نسبت به آقای هاشمی منفی است و ایشان جواب داد من اصلاً نیامده‌ام در این‌باره صحبت کنم. سخنان ایشان ربطی به آقای هاشمی نداشت. وزیر اطلاعات وقت مگر بهتر از آقای یزدی، ایشان را می‌ شناخت؟ ارزیابی اکثر افراد در شورا این بود که ایشان برای این دور واجد شرایط قانونی
نیستند».
از سوی دیگر آقای ابراهیمیان، عضو وقت شورای نگهبان که به گرایش طیف هاشمی و لاریجانی نزدیک است، درباره ادعای آقای مصلحی گفته است «در زمان ما در جلسات رسمی شورای نگهبان چنین مواردی نبود و برخی از همکاران ما مثل آقای اسماعیلی و بنده قطعا راضی به چنین مصلحت‌سنجی‌هایی نبودیم و دوره ما حداقل در جلسات رسمی اطلاعی نداریم که چنین چیزی رخ داده
باشد».