kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۴۳۷
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

پرچم اقتدار جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس اطلس(نگاه)

 

سید محمد مشکوهًْ‌الممالک
حضور قدرتمند نیروی دریای راهبردی ارتش در اقیانوس اطلس اقتدار میدانی جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید تا حس امنیت و آرامش را برای مردم ایران و امید را به مردم کشورهای مسلمان در محور مقاومت به ارمغان آورد. هفتادوهفتمین ناوگروه نیروی دریایی راهبردی ارتش متشکل از ناوبندر مکران و ناوشکن تمام ایرانی سهند توانست برای اولین‌بار در اقیانوس اطلس به دریانوردی نظامی پرداخته و آمریکا را در حیاط‌خلوت خود آشفته سازد.
این ناوگروه ۲۰ اردیبهشت امسال از بندرعباس حرکت کرد و بعد از طی مسیر طولانی و عبور از دماغه امید نیک و دور زدن آفریقا و با طی مسیر دریایی حدود ۱۲ هزار کیلومتر پس از سی روز دریانوردی هم‌اکنون در اقیانوس اطلس حضور دارد و مسیر خود را برای اجرای طولانی‌ترین مأموریت دریایی به سمت اقیانوس اطلس شمالی ادامه می‌دهد.
ناو جنگی سهند به‌طور کامل با دستان توانمند مهندسین و دانشمندان ایرانی ساخته و تجهیز شده است و ناوبندر مکران به‌عنوان یک پایگاه دریایی متحرک در نیروی دریایی ارتش محسوب می‌شود. این حضور بر اساس قوانین بین‌المللی دریایی صورت گرفته و نکته مهم اینکه ناوگروه نیروی دریایی بدون پهلوگیری در بنادر دیگر کشور‌ها وارد اقیانوس اطلس شود. همچنین این دریانوردی طولانی‌مدت در شرایط نامساعد اقیانوس اطلس شمالی و جنوبی صورت گرفت تا توان دریانوردی نیروی دریایی را افزایش داده و قدرت ماندگاری طولانی‌مدت در دریاها را به دنیا اثبات کند.
با توجه به اهمیت آبراه‌های دریایی در عرصه اقتصاد دریایی و گستردگی ‌تردد کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در دریاها؛ تامین امنیت دریایی یک ضرورت است. اما علاوه بر این ضرورت جهانی؛ ایران در محیط پیرامونی خود با تهدیدهای گسترده‌ای مواجه است. تجربه نزدیک به یک قرن نشان می‌دهد بیگانگان همواره به بهانه امنیت‌سازی در خلیج ‌فارس عامل ناامنی و بحران‌سازی در منطقه بوده‌اند. هدف آنها توجیه حضور دائم در مناطق با اهمیت ژئوپلیتیک و ایجاد وابستگی امنیتی در منطقه به بیگانگان و فروش میلیاردها دلار سلاح و حفظ پایگاه‌هایشان در منطقه است.
چنان‌که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا در دیداری که آذرماه سال 96 با فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش داشتند، فرمودند: نیروی دریایی در خط مقدم دفاع از ایران است و مناطق مهمی‌ همچون مکران، دریای عمان و آب‌های آزاد را فراروی خود دارد و حضور در آب‌های آزاد همچون گذشته باید ادامه یابد.
اکنون نیروی دریایی راهبردی جایگاه قدرتمند ایران در عرصه صیانت از منافع ملی در آب‌های بین‌المللی و دوردست را تثبیت کرده است. حضور قدرتمند نیروی دریایی ارتش ایران به‌عنوان تکیه‌گاهی اطمینان‌بخش در موضوع مبارزه با ‌تروریسم در دریاها شناخته می‌شود. به همین سبب تاکنون با اعزام ۷۶ ناوگروه به آب‌های آزاد و بین‌المللی حدود ۴ هزار و ۷۰۰ کشتی تجاری و نفتکش را به سلامت از مناطق خطر عبور داده و همراهی کرده است.
امروز اهتزاز پرچم ایران در اقیانوس اطلس فرمایش فرمانده معظم کل قوا در سال 87، مبنی بر راهبردی بودن نیروی دریایی به جهانیان نشان داد که جمهوری اسلامی امنیت خطوط مواصلاتی و آبراه‌های بین‌المللی را از کرانه‌های خلیج ‌فارس و دریای عمان تا اقیانوس هند و اقیانوس اطلس را برای کشتی‌های تجاری ایران و دیگر کشورها تامین می‌کند. از طرفی این اولین‌بار است که ایران مقتدرانه در حیاط‌خلوت آمریکا با قدرت دریایی، موشکی و پهپادی حضور پیدا می‌کند. آمریکایی که همیشه دورتر از مرزهای خود جنگ افروزی می‌کند، امروز از حضور ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران دراطلس متعجب و متوحش شده و به‌رغم همه تلاش‌هایی که کرده نتوانسته است مانع ورود ناوگروه ایرانی به اقیانوس اطلس شود.
حضور ارتش در اقیانوس اطلس قدرت راهبردی پهپادی و دریایی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت و معادلات امنیتی آمریکا در اقیانوس اطلس را برهم زد.
این دستاورد بزرگ و ارزشمند در شرایط تحریم حداکثری آمریکا با به‌کارگیری جوانان میهن و صنایع داخلی به دست آمده و بار دیگر نشان می‌دهد که تکیه بر توان داخلی کلید حل همه مشکلات بوده و موجب سربلندی کشور و عزت مردم خواهد شد.