kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
سازمان غذا و دارو هشدار داد

وجود ترکیبات خطرناک محرک شیشه در کپسول‌های لاغری غیرمجاز

 

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو گفت: در بررسی آزمایشگاهی نمونه‌ کپسول‌های لاغری که در فضای مجازی تبلیغ و به فروش می‌رسند، وجود ماده خطرناک مت‌آمفتامین (شیشه) اثبات شده است.
به گزارش وبدا، سید محمود مسیحا‌هاشمی اظهارداشت: اداره‌کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو نمونه‌هایی از کپسول قاچاق و تقلبی که با ادعای فرآورده گیاهی لاغری به نام «گلوریا» در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسد، مورد بررسی و آزمایش قرار‌داده است، که در ارزیابی‌های دقیق آزمایشگاهی مشخص شد، این فرآورده تقلبی حاوی ماده غیرمجاز و خطرناک مت آمفتامین (ماده مخدر شیشه) بوده که عوارض خطرناک و جبران ناپذیری دارد.
هاشمی افزود: مت آمفتامین (شیشه) موجود در این محصول و همچنین تولیدات دست‌ساز برخی عطاری‌ها به صورت ترکیب با سایر فرآورده‌های گیاهی به عنوان کاهش دهنده اشتها استفاده می‌شود. منابع مختلف غیرمجاز، این فرآورده‌های تقلبی را تولید و به عنوان برند اروپایی در وبسایت‌های فروش اینترنتی، فضای مجازی و بعضی عطاری‌ها عرضه می‌کنند.
وی ادامه داد: با توجه به نوع، شکل و محتویات داخل فرآورده لاغری با عنوان «گلوریا» و پیگیری از اداره کل نظارت بر امور فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو مشخص شد این محصول فاقد مجوز است.
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: تمهیدات لازم با همکاری دستگاه‌های ذی ربط برای برخورد با متخلفان و جمع‌آوری این فرآورده تقلبی و سایر ترکیبات مشابه صورت گرفته است.
هاشمی با تاکید بر لزوم توجه به برچسب اصالت روی محصولات سلامت محور هنگام خرید، گفت: استعلام فرآورده از سامانه تیتک www.TTAC.IR و سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ امکان‌پذیر است و اطمینان از اصالت فرآورده‌ها تنها با تطابق اطلاعات روی برچسب و پاسخ دریافتی از سامانه حاصل می‌شود.