kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
پیشنهاد مشکوک آمریکا و عربستان

پایان بی‌قید و شرط محاصره یمن در ازای توقف عملیات مأرب

در بیانیه «مشکوک» نشست مشترک آمریکایی، سعودی و اروپایی درخصوص یمن آمده ائتلاف سعودی حاضر است بدون هیچ قید و شرطی محاصره فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده را بردارد و در ازای آن، عملیات مأرب نیز متوقف شود. انقلابیون یمن در استان بسیار مهم مارب، در حال پیشروی‌اند.

 

سرویس خارجی-

طبق گزارش‌های منتشر شده، جمعه شبی که گذشت، نشستی مجازی بین آمریکا، اروپا و رژیم سعودی و با حضور «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی و «تیم لیندرکینگ» نماینده آمریکا در امور یمن، تشکیل شد و طرف‌های شرکت‌کننده درخصوص «راه‌حل‌های پایان درگیری‌ها در یمن» گفت‌و‌گو کردند. در بیانیه پایانی این نشست، پیشنهادی مشکوک به دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) شده که جان مایه اصلی آن رفع بی‌قید و شرط محاصره فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده در مقابل توقف عملیات آزاد‌سازی استان «مأرب» است. مشکوک از این جنبه که، روشِ کشورهای طرف انقلابیون یمن، غالبا ارائه پیشنهادهای فریبنده است و به محض عبور از شرایط خطیر، به راحتی آب خوردن، زیر توافق خود می‌زنند.
به گزارش فارس، در این بیانیه آمده «لیندرکینگ»، نماینده آمریکا از پایان هفته گذشته دور جدید رایزنی‌های خود برای حل و فصل بحران یمن را در حوزه قاره اروپا آغاز کرده و در دیدار با سفیر فرانسه در واشنگتن بر ضرورت توقف درگیری‌ها در مأرب در ازای بازگشایی بدون محدودیت فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده، تأکید کرده است.
در حالیکه دولت سعودی اخیرا بر بازگشایی فرودگاه صنعاء تحت اشراف ائتلاف متجاوز به یمن و سازمان ملل تأکید دارد، هنوز بیانیه مستقلی درخصوص رفع محاصره فرودگاه صنعاء و بنادر یمن بدون قید و شرط سابق، صادر نکرده است.
گفتنی است، کارشناسان زبده، برنده جنگ در مأرب را «برنده جنگ یمن» می‌دانند و از سوی دیگر نیروهای یمنی در عملیات مأرب کاملا دست بالا را دارند، از این رو و با توجه به سابقه سیاه طرف‌های مقابل یمن، به نظر می‌رسد این پیشنهاد سخاوتمندانه! فریبی بیش نیست و بلافاصله پس از اینکه، از خطر از دست دادن مارب عبور کنند، دوباره جنگ افروزی را شروع خواهند کرد. پس باید منتظر بود و دید نیروهای یمنی با توجه به میدان نبرد چه تصمیمی خواهند گرفت.