kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴

مخالفت سران گروه 7 با تامین بودجه موردنیاز برای واکسیناسیون کشورهای فقیر

سران کشور‌های صنعتی و ثروتمند عضو گروه ۷ با درخواست‌ها برای اختصاص کمک‌های مالی به منظور پایان دادن به کمبود واکسن کرونا در کشور‌های فقیر مخالفت کردند!


اجلاس گروه 7 متشکل از سران کشورهای آمریکا، انگلیس، ایتالیا، ژاپن، آلمان‌، فرانسه و کانادا از روز جمعه در دهکده ساحلی «کورن‌وال» انگلیس آغاز به کار کرده و امروز قرار است به کار خود پایان دهد. احیای روابط آمریکا و اروپا، مقابله با همه گیری کرونا، بهبود شرایط اقتصادی جهان، حمایت از تجارت آزاد، برگزیت و مقابله با نفوذ جهانی چین از جمله دستورکارهای این اجلاس عنوان شده است. این اولین نشست حضوری رهبران «اقتصادهای توسعه یافته» طی حدود دو سال اخیر است. همزمان با برگزاری این اجلاس گروه‌های مدنی مختلفی از جمله فعالان محیط زیست و حامیان جنبش «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، راهپیمایی گسترده‌ای را در شهر محل دیدار سران گروه هفت برگزار کردند.
از مهم‌ترین مسائلی که قرار بود در این نشست‌ها برای آن تصمیم گیری شود «تامین واکسن کرونا برای کشورهای فقیر بود» اما رهبران گروه7 حاضر نشده‌اند‌اندکی از ثروت خود را که از غارت ثروت همین کشورهای فقیر به دست آورده‌اند خرج کنند. پایگاه اینترنتی روزنامه «ایندیپندنت» درگزارشی در همین زمینه نوشته: «سران کشور‌های عضو گروه ۷ در نشستی که در منطقه کورنوال انگلیس برگزار شد، با درخواست‌ها برای اختصاص میلیارد‌ها پوند به منظور پایان دادن به کمبود واکسن کرونا در کشور‌های فقیر مخالفت کردند».
به موجب این گزارش، گروه‌های امدادی اعلام کردند ثروتمندترین کشور‌ها حتی درباره اختصاص بسته مالی گفت وگو هم نکردند و در عوض به اختصاص تعداد دوز واکسن‌هایی متمرکز شدند که احتمال می‌رود در مجموع کمتر از10 درصد تعداد دوز‌های مورد نیاز باشد! در آستانه برگزاری این اجلاس، بیش از صد مقام سابق جهان از جمله گوردون براون و تونی بلر از گروه ۷ خواسته بودند دو سوم ۶۶ میلیارد دلار هزینه مربوط به این برنامه جهانی را بپردازند.
«گوردون براون» در مطلبی در ایندیپندنت نوشت این اقدام نه تنها به «آپارتاید واکسن» پایان خواهد داد بلکه اقدامی در جهت منافع شخصی نیز خواهد بود که موجب بازگشت ۹ تریلیون دلار به اقتصاد تا سال ۲۰۲۵ خواهد شد. اما انتظار می‌رود سران گروه ۷ تنها یک میلیارد دوز از ۱۱ میلیارد دوز واکسن مورد نیاز را اختصاص دهند، زیرا دفتر نخست‌وزیری انگلیس اذعان کرده است اختصاص بسته مالی را در دستورکار گروه ۷ قرار نداده است.
کلاهبرداری کرونایی!
خبر دیگر از کرونا اینکه «سازمان مبارزه با کلاهبرداری در اروپا» از کشف و ضبط بیش از ۵۰ میلیون محصول محافظتی علیه کرونا در این اتحادیه خبر داده است. بر اساس اطلاعات سازمان مبارزه با کلاهبرداری در اتحادیه اروپا (اولاف) از شروع بحران کرونا حدود 52 میلیون محصول تقلبی و یا معیوب برای محافظت از سلامتی در این منطقه کشف و ضبط شده است. این محصولات عبارت بودند از ژل‌های ضد عفونی‌کننده دست، ماسک‌های محافظ با کیفیت پایین و کیت‌های تست غیر مجاز.
در آمریکا نیز سازمان غذا و داروی این کشور تصمیم گرفته است میلیون‌ها دوز واکسن کرونای «جانسون‌اند جانسون» را که در کارخانه «ایمرجِنت بایو سُلوشنز» تولید شده است، معدوم کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه
واشنگتن پست به نقل از یک فرد مطلع نوشت: اداره غذا و داروی آمریکا تصمیم گرفته است دست کم ۶۰ میلیون دز واکسن کرونای «جانسون‌اند جانسون» را که در کارخانه «ایمرجِنت بایو سُلوشنز» تولید شده است، معدوم کند. سازمان غذا و داروی آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این سازمان همچنین پس از آزمایش‌های گسترده ایمنی، استفاده از 10 میلیون دوز واکسن تولید شده در همین تأسیسات را بلامانع اعلام کرد.
سازمان غذا و دارو در این بیانیه اعلام کرد مقادیری از واکسن‌ها برای استفاده مناسب نیستند، اما مقادیر دیگری هنوز در دست بررسی هستند.
این فرد مطلع گفت این ۶۰ میلیون دز واکسن کرونا که باید معدوم شوند علاوه‌بر ۱۵ میلیون دوز واکسن کرونایی هستند که پیشتر در اوايل امسال به سبب آلوده شدن با واکسن آسترازنکا معدوم شدند، زیرا سازمان غذا و دارو نمی‌توانست مشخص کند آیا استفاده از آنها ایمن است.خبر مربوط به دور ریخته شدن ۶۰ میلیون دز واکسن کرونا را نخستین بار نیویورک تایمز
اعلام کرد.