kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
معاون تحقیقات مؤسسه رازی:

بی‌خطر بودن واکسن «رازی کوو پارس» در فاز اول و میانه فاز دوم کارآزمایی تأیید شده است

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌‌سازی رازی گفت: تا کنون بی‌خطر بودن نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا با نام «رازی کوو پارس» مورد تایید قرار گرفته است.

محمدحسن فلاح مهرآبادی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: این موضوع در فاز اول انسانی مورد تایید قرار گرفته بود و تا این مرحله از فاز دوم هم بار دیگر تایید شد.
فلاح مهرآبادی ادامه داد: بررسی نتایج آزمایش داوطلبانی که تاکنون وارد این طرح مطالعاتی شدند، نشان می‌دهد که این واکسن بی‌خطر است.
وی بیان داشت: ایمنی‌زایی این واکسن در مرحله دوم تست انسانی و موثر بودن آن هم در مرحله سوم تایید می‌شود.
تا پایان شهریور ماه واکسن کوو پارس
وارد بازار می‌شود
معاون تحقیقات مؤسسه واکسن و سرم ‌سازی رازی اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود تا آخر تیرماه ۱۴۰۰ تزریق به ۱۵۰ داوطلب مرحله دوم تست انسانی و آزمایشات بالینی آن انجام شود و در مرداد ماه وارد فاز سوم انسانی شویم.
فلاح یادآور شد: برآورد می‌شود بین ۲۰ تا ۳۰ هزار داوطلب در مرحله سوم این طرح مطالعاتی شرکت کنند و این طرح مطالعاتی در تعدادی از استان‌ها با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا می‌شود.
وی افزود: براساس توافق انجام شده، وقتی تزریق دو نوبت به ۱۵۰ داوطلب انجام شود، آنالیز بینابینی انجام و سپس وارد مرحله سوم می‌شویم به عبارتی وقتی ۱۵۰ داوطلب وارد این طرح مطالعاتی شوند، ۱۴ روز بعد از تزریق دوم به آخرین نفر، آزمایشات ایمنی‌زایی بررسی و آنالیز بینابینی برای ورود به فاز سوم انجام می‌شود.
معاون تحقیقات مؤسسه واکسن و سرم ‌سازی رازی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی واکسیناسیون عمومی با این واکسن آغاز می‌شود، گفت: به احتمال زیاد تا پایان شهریور ماه واکسن رازی کوو پارس وارد بازار می‌شود و در دسترس مردم قرار می‌گیرد.
فلاح درمورد زمان اتمام مرحله دوم تست انسانی اظهارداشت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تمام داوطلبان مرحله دوم تست انسانی در دو هفته آینده تزریق اول خود را دریافت کرده و این مرحله پایان می‌یابد، تزریق دوم هم بلافاصله آغاز می‌شود تا این طرح مطالعاتی روند مطلوب خود را طی کند.
وی با بیان اینکه تا ۱۹ خرداد تزریق اول واکسن رازی کوو پارس به بیش از ۲۰۰ داوطلب در قالب فاز دوم تست انسانی انجام شد، تعداد داوطلبان مرحله دوم تست انسانی را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: تزریق مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن از روز ششم خرداد ماه آغاز شد و تا روز ۱۹ خرداد هم این واکسن به ۱۹۰ داوطلب مرحله دوم کارآزمایی بالینی تزریق شد.