kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱

جریمه 27 میلیون روبلی تلگرام و فیسبوک در روسیه به دلیل بی‌توجهی به قوانین این کشور

دادگاهی در روسیه شرکت‌های فیسبوک و تلگرام را به دلیل خودداری از حذف محتواهای ممنوعه، در مجموع به پرداخت 27 میلیون روبل جریمه کرد.

در حالی که محیط سایبر تبدیل به یک میدان نزاعِ سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، نظامی، اجتماعی و... شده است، هر یک از دولت‌های جهان می‌کوشند تا بیشترین بهره‌برداری را از این محیط کنند و تهدیدات آن را تا جای ممکن برای خود به حداقل برسانند.
در همین راستا، این اقدام روسیه را بخشی از تلاش‌های دولت‌ها برای تشدید مدیریت فضای مجازی توصیف کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی است دادگاهی در مسکو، شرکت فیسبوک را به پرداخت ۱۷ میلیون روبل (تقریباً ۲۳۶ هزار دلار) و تلگرام را به پرداخت ۱۰ میلیون روبل (۱۳۹ هزار دلار) محکوم کرده است چرا که آنها طبق قوانین این کشور می‌بایست، چند محتوا را حذف می‌کردند. به گزارش فارس، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشته هنوز مشخص نشده این دو رسانه اجتماعی از حذف چه محتوایی خودداری کرده‌اند.
این دومین بار است که این دو شرکت طی هفته‌های اخیر از سوی روسیه جریمه می‌شوند. مسکو روز ۲۵ ماه مه (4 خرداد) هم فیسبوک را ۳۶۲ هزار دلار جریمه کرده بود. یک ماه قبل‌تر، تلگرام به دلیل خودداری از حذف پیام‌هایی که مردم روسیه را به شرکت در تجمعات اعتراضی دعوت می‌کرد ۶۹۰۰۰ دلار جریمه شد.
چند هفته قبل‌تر از این هم، دادگاهی در روسیه شرکت گوگل را به دلیل خودداری از حذف محتوای ممنوعه مبلغ ۴ میلیون روبل (معادل ۵۴۵۴۰ دلار) جریمه کرد. دیده‌بان ارتباطات روسیه در آن زمان گفت بیش از ۲۶ هزار درخواست به گوگل برای حذف «اطلاعات غیرمجاز» شامل ویدیوهای حاوی اطلاعات درباره مواد مخدر یا «خشونت» ارسال کرده است. روسیه همچنین در ماه‌های گذشته شرکت‌های توئیتر، فیسبوک و یوتیوب را به تبعیض علیه مسکو متهم کرده است.
گفتنی است، از جمله محتواهایی که روسیه گفته، غول‌های فناوری و شبکه‌های اجتماعی از حذف آنها خودداری می‌کنند ترغیب کودکان و نوجوانان به خودکشی، اطلاعات درباره مواد مخدر یا هرزه‌نگاری است.
به گفته سازمان تنظیم مقررات روسیه، این اقدامات بخشی از فشار مسکو برای مهار غول‌های فناوری غربی و تقویت «حاکمیت اینترنت» است.
کشورهای غربی نیز برای کاستن از آسیب‌های چنین فضایی، قوانین سختگیرانه‌ای دارند طوری که مثلا در فرانسه، جست و جوی برخی کلمات در اینترنت نیز، ممنوع است!