kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
گزارش تکان دهنده نیوزویک از نژادپرستی در آمریکا

بسیاری از قربانیان رنگین پوست کرونا در آمریکا حتی شمارش هم نمی‌شوند!

هفته نامه آمریکایی «نیوزویک» در گزارشی تکان دهنده از نژادپرستی در آمریکا فاش کرده که بسیاری از اجساد قربانیان رنگین پوست کرونا در آمریکا حتی شمارش هم نمی‌شوند. تعداد این قربانیان بیش از 100 هزار نفر تخمین زده می‌شود.

داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان تا عصر دیروز از مرز 175 میلیون و 675 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 3 میلیون و 790 هزار نفر رسیده است.
از سوی دیگر تجزیه و تحلیلی که توسط روزنامه «وال استریت ژورنال» بر مبنای آمارهای دانشگاه «جان‌هاپکینز» انجام شده، حاکی است ویروس کرونا از ابتدای سال 2021 میلادی تاکنون افراد بیشتری را نسبت به کل سال 2020 به کام مرگ کشانده است. وال استریت ژورنال نوشته: «از آغاز سال 2021 تاکنون بیش از یک میلیون و 883 هزار نفر در سراسر جهان به خاطر ابتلا به این ویروس مرگبار جان باخته‌اند، این در حالی است که در سال 2020 میلادی در مجموع یک میلیون و 880 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
بر اساس داده‌های «ورلد امترز» آمریکا با 34 میلیون مبتلا و 614 هزار فوتی بدترین وضعیت را در بین کشورهای جهان برخوردار است. از سوی دیگر در این کشور هنوز بحث تاثیر نژادپرستی بر مبتلایان و فوتی‌های کرونا همچنان داغ است. گزارش‌های بسیاری در این کشور منتشر شده که نشان می‌دهد تلفات کرونا در بین سیاهپوستان و رنگین پوستان بسیار بیشتر از سفیدپوستان است. «نیوزویک» نیز در گزارشی فاش کرده که قربانیان رنگین پوست کرونا در آمریکا حتی شمارش هم نمی‌شوند!
بر اساس این گزارش بیش از ۱۰۰ هزار نفر از قربانیان کووید-۱۹ در آمریکا که بسیاری از آنها رنگین‌پوست بوده‌اند، شمارش نشده‌اند و مقایسه شمار کل افرادی که در 16 ماه گذشته در آمریکا جان خود را از دست داده‌اند، با فوتی‌های 8 سال گذشته قابل توجه است. افزایش قربانیان از سال گذشته
«حیرت آور» بوده است.
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های  آمریکا (CDC) در بازه زمانی اول فوریه 2020 (12 بهمن 98)تا نهم ژوئن 2021 (20 خرداد 99) 713 هزار و 873 مورد افزایش فوتی ثبت کرده است که اکنون حدود یک چهارم آن (169 هزار و 687 مورد) با بیماری کرونا مرتبط دانسته نشده‌اند. «نیوزویک» این را هم نوشته که، احتمالا بیش از ۱۰۰ هزار نفر از قربانیان کرونا در آمریکا که بسیاری از آنها سیاه پوست یا اسپانیایی تبار بوده‌اند، شمارش نشده‌اند.
این نشریه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم «الی کاهان» افزوده، از ابتدای شیوع کرونا، متخصصان بیماری‌های واگیردار که نگران لحاظ نشدن احتمالی برخی از موارد ابتلا به این بیماری و مرگ مبتلایان به آن بودند، روند افزایش موارد مرگ و میر در آمریکا را نتیجه این همه گیری دانسته‌اند. هرچند احتمالا همه موارد افزایش مرگ و میر در دوره شیوع کرونا به طور مستقیم با این بیماری مرتبط نیست، اما کارشناسان احتمال شمارش نشدن برخی از موارد مرگ بر اثر ابتلا به کرونا را نادیده نمی‌گیرند، زیرا افزایش موارد مرگ و میر بیشتر از آن است که بتوان با الگو‌های تاریخی یا آمار رسمی مبتلایان به کرونا آن را توضیح داد.
شکایت از یک جنایت
خبر دیگر از کرونا اینکه مقامات ونزوئلا از اقدام بانک سوئیسی« یو بی‌اس » در بلوکه کردن پول پرداخت شده ونزوئلا برای خرید واکسن مورد نیاز مردم این کشور علیه بیماری کووید-۱۹ شکایت کردند. «خورخه آرئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا در این باره گفت: با وجود پایبندی ونزوئلا به تمامی تعهدات و پرداخت هزینه‌های مربوط به خرید واکسن در چارچوب سازوکار کوواکس، بانک خودسرانه آخرین پرداخت‌ها را مسدود کرده و تحت پیگرد قرار‌داده است. این یک جنایت است!
«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا، پیشتر ضمن محکوم کردن تحریم‌های غیر قانونی واشنگتن علیه کاراکاس از آن به عنوان مانعی در مسیر دستیابی به واکسن کووید-19، از تامین واکسن مورد نیاز شهروندان خبر داده بود.