kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵

استاندار خوزستان بر استقرار گمرک در مرز شلمچه تأکید کرد



استاندار خوزستان استقرار گمرک در مرز شلمچه را ضروری بیان کرد و گفت: گمرک ضمن استقرار در مرز شلمچه نیروی مورد نیاز آن را نیز تامین کند.
قاسم سلیمانی‌دشتکی بیان کرد: برای تسریع در این کار، منطقه آزاد اروند ۱۰ نیرو در قالب مأمور به خدمت در اختیار گمرک ایران قرار دهد و گمرک نیز در مقابل موظف است حداکثر تا ۲ هفته آینده گمرک شلمچه را تحویل گیرد. وی افزود: در این راستا تا یک هفته دیگر فرصت تعیین می‌شود تا کارگروهی در قالب اقتصادی با حضور فرماندار، و مسئول گمرک و حمل‌ونقل جاده‌ای تشکیل و در این مدت قوانین و مصوبات را مطالعه و پیشنهاد ارائه کنند. سلیمانی‌دشتکی گفت: با نظارت فرماندار دوربرگردان و آسفالت دو طرف مسیر ‌تردد کامیون‌ها به مرز شلمچه، برای استقرار دستگاه ایکس‌ری کامیونی احداث و پس از آن این دستگاه به گمرک ایران تحویل داده خواهد شد. وی سنتی بودن تخلیه و بارگیری کالا را یکی از مشکلات مرز تجاری شلمچه بیان کرد و ادامه داد: حداکثر تا یک هفته آینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر باید طرحی را برای به‌روز کردن تخلیه و بارگیری تهیه و منطقه آزاد اروند نیز یک هفته پس از آن تاریخ موظف به پاسخ در این خصوص است.
استاندار خوزستان درخصوص استقرار پنجره واحد گمرک در شلمچه نیز گفت: در این رابطه سازمان منطقه آزاد اروند یک هفته برای جانمایی دستگاه‌های متولی صدور مجوزها همچون اداره استاندارد، و بهداشت فرصت دارد و فرماندار خرمشهر نیز در این مدت باید دستگاه‌ها را نسبت به استقرار در محل و ارائه خدمات توجیه کند. وی در ادامه به موضوع ایجاد پایانه صنایع دستی در مرز شلمچه‌ اشاره کرد و افزود: اتاق بازرگانی ۲ ماه فرصت دارد تا فراخوان جذب سرمایه‌گذار متقاضی راه‌اندازی پایانه صنایع دستی را در مرز شلمچه منتشر کند و پس از آن سرمایه‌گذار باید طرح توجیهی خود را به منطقه آزاد اروند ارائه، و این سازمان نیز زمین مورد نیاز را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد. سلیمانی‌دشتکی همچنین درخصوص ساماندهی ‌تردد مسافر از مرز شلمچه بیان کرد: در رابطه با ساماندهی‌ تردد مسافران خارجی از شلمچه به داخل کشور باید مشکلات این حوزه رسیدگی و بهترین راهکار ارائه شود.