kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۹۶
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴

اسرائیل در یمن چه می‌کند؟ (نگاه)

 

محمدرضا مرادی
جنگ یمن که از سال 94 شروع شده تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تراژدی‌ها شده است. در ظاهر تنها امارات و عربستان در حال قتل‌عام مردم یمن هستند اما کشورهای غربی نیز با تامین تسلیحات این کشورها و حمایت‌های اطلاعاتی و حتی میدانی در این جنایت شریک هستند. در این میان اسرائیل بازیگری است که به صورت پنهانی در جنگ یمن نقش‌آفرینی کرده و کمتر ابعاد این مداخله رسانه‌ای شده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اخیرا از دستگیری یک جاسوس موساد در یمن خبر داده است. مستندات و اعترافات این جاسوس رژیم صهیونیستی قرار است به زودی منتشر شود. این مسئله باعث شده تا نگاهی گذرا به دخالت‌های اسرائیل در جنگ یمن داشته باشیم.
یمن یکی از مهم‌ترین کشورها در استراتژی‌های سیاست خارجی اسرائیل به شمار می‌رود. علت این مسئله نیز به جایگاه استراتژیک یمن برمی‌گردد. یمن یکی از کشورهای مشرف بر دریای سرخ و تنگه استراتژیک باب‌المندب است. اسرائیل حیات اقتصادی خود را وابسته به دریای سرخ می‌بیند و تنها راه ارتباطی این رژیم با دنیای خارج نیز بندر ایلات و دریای سرخ است. از این رو این بازیگر سعی کرده است با کشورهای مشرف بر دریای سرخ ارتباط خود را گسترش دهد. شرق آفریقا و به ویژه سه کشور اریتره، جیبوتی و اتیوپی به دلیل‌اشراف بر خلیج عدن و تنگه باب‌المندب مهم‌ترین کشورهای مورد نظر اسرائیل هستند. در طی چندین دهه اسرائیل موفق به گسترش نفوذ خود در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در شرق آفریقا شده است. اما یمن همواره به عنوان یک دغدغه برای اسرائیل به شمار رفته است. چرا که مسلمان و زیدی بودن مردم شمال یمن همواره این تهدید را برای اسرائیل ایجاد کرده که تنگه باب‌المندب می‌تواند روزی در اختیار نیروهای انقلابی و حتی نزدیک به محور مقاومت در یمن قرار بگیرد. در صورت ممانعت یمن از خروج کشتی‌های اسرائیلی به سمت شرق آسیا، اسرائیل عملا در بن‌بست تجاری قرار می‌گیرد.
با شروع انقلاب‌های عربی و پیروزی انصارالله در عرصه سیاسی و نظامی، تل‌آویو به شدت دچار هراس شده است. چرا که انصارالله یمن قطعا اجازه سوءاستفاده ارتش اسرائیل را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب نخواهد داد و این با استراتژی سنتی رژیم صهیونیستی در تضاد است. به همین دلیل اسرائیل تلاش کرده تا با کمک به ائتلاف سعودی، زمینه را برای شکست انقلابیون یمن فراهم کند.
اسرائیل در کنار کشورهای اروپایی یکی از شرکای اصلی ائتلاف سعودی برای سرکوب و بمباران مردم یمن بوده است. در این مورد تلاش زیادی شده تا این نقش پنهان بماند. اما بررسی اطلاعات و گزارش‌های محدودی که در این مورد منتشر شده نیز برای اثبات این نقش کفایت می‌کند. در نوامبر 2017 ترکی‌المالکی سخنگوی ائتلاف سعودی به صراحت از حضور اسرائیل در جنگ یمن پرده برداشت و اعلام کرد که کشتی‌های جنگی اسرائیلی در جنگ یمن حضور دارند و مدعی شد یک کشتی اسرائیلی سلاح‌های ارسالی از ایران به سمت یمن را توقیف کرده است. علاوه ‌بر این برخی رسانه‌ها اعلام کردند یک شرکت آلمانی وابسته به شرکت تسلیحاتی «رافائل» رژیم صهیونیستی، سامانه‌های دفاعی و ‌تانک ساخت این رژیم را به امارات تحویل داده و امارات نیز از این تسلیحات در جنگ علیه مردم یمن استفاده کرده است! از سوی دیگر آلکس فیشمن تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت که جنگی که عربستان ضد یمن به راه انداخته، در جهت منافع اسرائیل است و فرصتی گرانبها به این رژیم می‌دهد تا بتواند نتایج استراتژیک و حیاتی برای خود به دست آورد. علاوه ‌بر این، اسرائیل به همراه امارات در مجمع‌الجزایر سقطری در جنوب یمن در حال ساخت پایگاه‌های نظامی است.
در واقع اسرائیل یکی از بازیگرانی است که به صورت آشکار و پنهان در یمن به عربستان و امارات کمک می‌کند. کمک‌های اسرائیل به امارات و عربستان بیشتر در زمینه اطلاعاتی و یا فروش سلاح است. اما این رژیم چند بار به صورت مستقیم در یمن عملیات انجام داده است. این مسئله نیز به دلیل هراس رژیم صهیونیستی از تسلط کامل انقلابیون بر یمن برمی‌گردد. چرا که اسرائیل امنیت اقتصادی خود را وابسته به دریای سرخ و تنگه باب‌المندب می‌داند و در صورت تسلط انقلابیون بر باب‌المندب، اسرائیل در نوعی تنگنای امنیتی -اقتصادی قرار خواهد گرفت. به همین دلیل اولویت اصلی اسرائیل شکست انصارالله در یمن است. یک دلیل دیگر برای همکاری رژیم صهیونیستی با عربستان و امارات در یمن این است که تل‌آویو به شدت از تکثیر الگوی حزب‌الله لبنان هراس دارد. در شرایط کنونی برخی رسانه‌های عربی و صهیونیستی، انصارالله را نسخه دوم حزب‌الله لبنان می‌دانند. به همین دلیل پیروزی انصارالله به معنای موفقیت تکثیر الگوی حزب‌الله خواهد بود و این برای اسرائیل بزرگ‌ترین کابوس خواهد بود.