kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۹۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴

حبس ابد برای قصاب سربرنیتسا و قاتل 8 هزار مسلمان

حبس ابد «راتکو ملادیچ» معروف به «قصاب سربرنیتسا»، که متهم به نسل‌کشی مسلمانان در جریان جنگ بوسنی است، بالاخره توسط دادگاه تجدید نظر، تایید شد.

 


ملادیچ سال ۲۰۱۷‌ به اتهام نسل‌کشی‌، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی، به حبس ابد محکوم شده بود. اما او سال گذشته خواستار بازبینی رأی صادره از سوی دادگاه شد. دادگاه سازمان ملل نیز بالاخره روز سه‌شنبه با درخواست تجدیدنظر فرمانده پیشین صرب‌های بوسنی، معروف به قصاب سربرنیتسا، برای تغییر حکم حبس ابد مخالفت کرد و بدین ترتیب، حکم حبس ابد او مورد تأیید نهایی قرار گرفت.
به گزارش فارس، با صدور حکم نهایی حبس ابد برای ملادیچ، دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی کشورهای یوگسلاوی سابق به پایان رسیده است. ملادیچ در واکنش به صدور حکم نهایی حبس ابد، با انتقاد از دادگاه سازمان ملل، آن را دست پرورده قدرت‌های غربی خواند!
گفتنی است، جرم ملادیچ، مشارکت در کشتار بیش از 8000 مرد و پسر مسلمان بوسنیایی اهل سربرنیتسا، حمله و قتل افراد غیر نظامی‌ و ۴۳ ماه محاصره سارایوو، پایتخت بوسنی، در سال ۱۹۹۵ است.
جالب توجه است که کشتار سربرنیتسا در قلمرویی به وقوع پیوست که قرار بود تحت محافظت سازمان ملل باشد و این فاجعه بدترین جنایت در اروپا از جنگ جهانی دوم تاکنون محسوب می‌شود. سال گذشته دادگاه عالی هلند، دولت وقت این کشور در سال 1995 را به خاطر کشتار ۳۵۰ مرد مسلمان بوسنیایی محکوم کرد. در جریان جنگ صرب‌ها و مسلمانان بوسنی، چهارصد نیروی حافظ صلح هلندی به یک «منطقه امن» به نام «سربرنیتسا» اعزام شده بودند تا از هزاران پناه‌جوی مسلمان دربرابر نیروهای صرب محافظت کنند. اما دادگاهی در هلند دریافت که نیروهای هلندی با این‌که می‌توانستند به ۳۵۰ مردی که به این پایگاه پناه آورده بودند، اجازه دهند در آنجا بمانند، آنها را به نیروهای صرب تحویل دادند.