kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۹
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹
در صورت موافقت دولت انجام می شود

خرید محصولات کشاورزی با نرخ تضمینی

معاون وزیر جهاد کشاورزی از ارائه پیشنهاد نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی سال زراعی پیش رو به دولت و شورای اقتصاد خبر داد.
عباس کشاورز در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین و اعلام نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی پیش رو چیست؟ اظهار کرد: از دو ماه گذشته معاونت زراعت و معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی از طریق تعامل با استان‌های مختلف، هزینه تمام شده محصولات کشاورزی گوناگون را استخراج کرده و نهایتاً طی جلسات متعدد، نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی 94-93 به شورای اقتصاد ارائه شد.
وی افزود: نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در حال بررسی در شورای اقتصاد است و طبق قانون باید این نرخ در شهریور ماه و پیش از آغاز فصل کشت تصویب و ابلاغ شود.
کشاورز اعلام کرد: در راستای اجرای سیاست خرید تضمینی از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از شش میلیون و 600 هزار تن گندم خریداری شد در حالی که سال گذشته در همین تاریخ میزان خرید تضمینی گندم حدود چهار میلیون و 300 هزار تن بود؛ بنابراین میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری 47 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به غیر از اجرای مناسب سیاست خرید تضمینی محصولات کشاورزی از کشاورزان در برخی محصولات مانند گوجه‌فرنگی نیز که شاهد پایین آمدن شدید قیمت بودیم اقدام به خرید این محصول از کشاورزان کرد به گونه‌ای که هم اکنون نیز گوجه فرنگی از چهار استان گلستان، فارس، خراسان رضوی و اردبیل خریداری می‌شود.
کشاورز گفت: کشت گندم و جو بیش از 60 درصد عرصه‌های کشاورزی و تولیدات این بخش را شامل می‌شود و این مسأله از نظر فنی درست نیست چرا که در این شرایط علف‌های هرز و بیماری‌هایی بوجود آمده‌اند که قابل کنترل نیستند. همچنین باعث شده عملکرد گندم از حد استاندارد خود پایین‌تر آید.
وی ادامه داد: تولید گندم در هر هکتار به اندازه حدود 2/5 تن گندم هزینه دارد که اگر عملکرد گندم از سه تن بیشتر نشود کشاورزان متضرر می‌شوند؛ بنابراین درصدد هستیم طی برنامه پنج ساله 900 هزار هکتار از سطح مزارع آبی و حدود 400 هزار هکتار از سطح مزارع دیم گندم کاهش یابد اما در کنار آن برای جبران کاهش احتمالی تولید این برنامه را توأم با افزایش عملکرد اجرا کنیم.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در سال جاری برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به گونه‌ای اجرا می‌شود تا حدود 150 هزار هکتار از سطح زیر کشت گندم کاهش پیدا کند که این برنامه‌ها به همراه دیگر برنامه‌های جامع تدوین شده که شامل سه برنامه جامع و هشت برنامه محصول محور بوده به استان‌های کشور ابلاع شده است.
کشاورز افزود: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود حمایت از کشت پاییزه محصولات کشاورزی است؛ به عنوان مثال چغندر را اگر از کشت بهاره به پاییزه منتقل کنیم تا حدود بسیاری در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود چرا که تولید این محصول در این شرایط متکی به نزولات آسمانی خواهد شد بنابراین این طرح در هفت استان کشور آغاز شده است.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای صورت گرفته که با کاهش سطح زیر کشت گندم توأم با افزایش عملکرد آن مشکلی در کاهش تولید این محصول به وجود نیاید به گونه‌ای که متوسط واردات سال قبل در چهار سال آینده به حدود یک و نیم میلیون تن کاهش خواهد یافت و در پایان چهار سال آینده (سال 97) تولید گندم به 13 میلیون و 400 هزار تن و واردات آن به یک میلیون و 350 هزار تن می‌رسد.
وی با تأکید بر ضرورت توجه به مسأله نظریه آب مجازی در تولید محصولات کشاورزی اظهار کرد: خودکفایی در تولید برنج نه در کشور عملی بوده و نه به مصلحت کشور است؛ بنابراین باید موضوع بهره‌وری را به عنوان شاخص در نظر بگیریم و در تولید برنج از کشاورزان حمایت کنیم.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: سیاست برای افزایش تولید برنج در کشور این است که کشت برنج در نواحی شمال کشور افزایش یابد و افزایش تولید برنج را با پیگیری سیاست‌هایی از جمله توسعه کشت ارقام پرمحصول، توسعه تکنولوژی‌های جدید مانند ارقام هیبرید و غیره در دستور کار قرار دارد.کشاورز ادامه داد: بنابراین تولید متوسط برنج در مناطق شمالی کشور می‌تواند تا 65 درصد افزایش یابد و باید در این راستا امکاناتی از جمله مکانیزاسیون نیز توسعه یابد چرا که اگر بتوانیم ارقام پرمحصول موجود را به 70 درصد اراضی شمال کشور توسعه دهیم تولید برنج 30 تا 35 درصد افزایش می‌یابد.