kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
معاون نخست‌ وزیر آذربایجان:

دوستی ایران و جمهوری آذربایجان ابدی خواهد بود

 


معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان گفت: در حال حاضر هیچ خط قرمزی برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.
شاهین مصطفی اف دیروز سه شنبه در جریان دیدار از نوار مرزی ایران و آذربایجان در جلفا و در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مناسبات ایران و آذربایجان در سطح بسیار بالایی قرار دارد، افزود: این روابط در سال‌های اخیر رو به گسترش بوده و در حوزه‌های مختلف این همکاری‌ها پیش چشم همگان است که می‌توان به همکاری‌ها در حوزه راه، نفت و گاز، صنایع و قبل از کرونا در صنعت توریسم‌اشاره کرد.
وی اظهار کرد: ایران کشور دوست و همسایه ماست که ‌اشتراکات بسیار فراوانی بین ۲ کشور وجود دارد و برای افزایش تبادلات در زمینه‌های دین، فرهنگ و آداب و رسوم، اراده رهبران دو کشور بسیار مهم بوده و پیام‌های روشنی دارد.
مصطفی اف با اشاره به سفر هفته گذشته خود به تهران، از تداوم مذاکرات و رایزنی‌های مختلف بین ایران و آذربایجان خبر داد که با قدرت دوام دارد.
وی با ابراز خرسندی از جشن ۵۰ سالگی بهره‌برداری از سد ارس بین دو کشور ایران و آذربایجان، یادآور شد: این جشن برای جهان پیام‌های روشنی داشت و در دنیای امروز که بر روی مسئله آب بسیاری از کشورها در حال محاربه با هم هستند، اما بر سر همین مسئله ما با ایران روابط دوستانه داریم و این سیاست کلان ما و ایران است.
مصطفی اف از حمایت‌های بی‌دریغ ایران از جمهوری خودمختار نخجوان قدردانی کرد و گفت: در اراضی نخجوان امروز می‌توانیم به راحتی وارد ایران شویم که از نظر ما اهمیت ویژه‌ای دارد و چون ایران طی ۳۰ سال گذشته که این منطقه تحت محاصره بود، بسیار حمایت کرده است، ما قدردانیم و امیدواریم این حمایت‌ها همچنان تداوم داشته باشد.
وی اضافه کرد: امروز در جمهوری خودمختار نخجوان شاهدیم که در انرژی، گاز و راه‌ها ایران همواره حمایت کرده است و اراضی ما را به هم پیوند داده است تا نخجوان بتواند نفس بکشد و ما به همه جهان اعلام می‌کنیم که ایران و آذربایجان کشورهای دوست و متحد منطقه هستند و این دوستی‌ها همیشگی و ابدی خواهد بود.
مصطفی اف با‌اشاره به اینکه دیدار با وزیر راه و شهرسازی ایران زمینه‌های همکاری را بیش از پیش جلو خواهد برد، اظهار کرد: در این رابطه اهداف مشترکی را پیگیری می‌کنیم تا موانع بر سر راه توسعه روابط را برداریم تا از ثمرات آن هر دو طرف بهره‌مند شوند.
وی ایجاد خط اتوبوسرانی و ارتباط خودرویی بین نخجوان و باکو را از جمله اهداف مذاکرات مشترک با ایران اعلام و اضافه کرد: ما در این زمینه با طرف‌های ایرانی مذاکره می‌کنیم تا این خط اتوبوس به زودی ایجاد شود.
به گزارش ایرنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: با توجه به تحولات اخیر منطقه و تفاهم نامه سه جانبه بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان، محور راه آهن تبریز- نخجوان به سمت آذربایجان و روسیه را فعال می‌کنیم که ظرفیت‌های تجاری دو کشور و کشورهای منطقه را گسترش دهد. اسلامی با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان فرصت‌های متنوع و بیشماری دارند که می‌توانند در کریدورهای دریای سیاه و خلیج‌فارس نقش موثری ایفا کنند، تلاش برای تحقق این فرصت‌ها را جزو علاقه مندی‌های دو طرف بیان کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: سفر شاهین مصطفی اف به صورت مختصر به ایران و سفر مفصل خود به باکو، بتواند نقطه عطفی برای شناسایی کاستی‌ها و فرصت‌های مشترک سرمایه‌گذاری‌های دو طرف باشد و باید از این فرصت‌ها و مذاکرات استفاده کنیم و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی خود را افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان صبح دیروز برای دیدار با مقام‌های جمهوری آذربایجان درباره توسعه روابط دوجانبه، وارد جلفا در ۱۳۲ کیلومتری شمال غرب تبریز شد.
اسلامی بعد از دیدار و مذاکراه با همتایان آذری خود، برای مذاکرات بیشتر جلفا را به مقصد باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان ترک کرد.