kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۵۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴

۶۰۰ مرکز علمی کاربردی در کشور تعطیل شد

 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از تعطیلی حدود ۶۰۰ مرکز علمی و کاربردی درکشور به علت افزایش نامتوازن و قارچ‌گونه این مراکز و مرقون به صرفه نبودن در چند سال اخیر خبر
داد.
محمدحسین امید در شهرستان آمل گفت: تعداد دانشگاه جامع و مراکز علمی کاربردی در سال ۸۴ که حدود ۳۰۰ مرکز در کشور بوده در مدت حدود ۶ سال در سال ۹۰ به حدود هزار و ۸۰ مرکز علمی کاربردی افزایش یافته بود که اکنون بعد از گذشته حدود یک دهه به کمتر از ۶۰۰ مرکز کاهش یافته است.
وی دلایل اصلی افزایش این مراکز در حجم بالای دانش‌آموزان پشت‌کنکوری و اشتیاق به تحصیل در سطح آموزش عالی بیان کرد و گفت، متأسفانه به‌دلیل مشکلات اشتغال و اصلاح مدرک‌گرایی در کشور به اصطلاح رشد جمعیت این اقدام متأسفانه کاهش پیدا کرد و رفته‌رفته مجموعه‌های آموزش عالی با مشکل صندلی خالی مواجه و به تدریج تعطیل شدند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور، شمار دانشجویان در حال تحصیل در این دانشگاه را در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار دانشجو اعلام کرد و گفت، با وجود سیر نزولی کاهش جمعیت دانشجویی کشور، گرایش خانواده‌ها برای یادگیری و آموزش مهارت‌های شغلی فرزندان، در دو سال گذشته به‌طور متوسط سالی ۱۵ درصد افزایش ورودی دانشجو در این دانشگاه داشتیم.
امید، ادامه داد، البته افزایش مراکز جدید در سیاست دانشگاه جامع علمی وکاربردی جایی ندارد، اما بر اساس طرح آمایش سرزمینی اگر در نقاطی از کشور که فاصله غرب و شرق آن زیاد است، در زمینه‌های تخصصی مرکزی و رشته خاصی نیاز باشد، احتمال ایجاد مرکز وجود دارد ولی بسیار محدود است.
امید تاکید کرد، هیچ دستگاه دولتی نمی‌تواند مرکز علمی کاربردی داشته باشد یا ایجاد کند البته دستگاه‌های عمومی غیردولتی مثل هلال‌احمر یا نیروهای مسلح مثل انتظامی مستثنی شدند و در قانون نیز دیده شده، اما دستگاه‌های دولتی دیگر مجاز نیستند زیرمجموعه مراکز آموزش عالی داشته باشند.
وی یادآورشد، مراکز علمی کاربردی که تا پیش از این زیرمجموعه وزارت علوم بودند و به نوعی بستگی به دستگاه دولتی خودشان از جمله وزارت صمت، جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان و غیره داشتند، الان از این مجموعه نیز خارج و به زیرمجموعه وزارت علوم الحاق شدند.