kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

مالیات بر خانه‌های خالی رونق بازار مسکن را مضاعف می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رونق بازار مسکن یکی از پیامدهای مهمی است که با اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی ایجاد می‌شود.

 



محمد صفایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه تصویب و اجرای طرح مالیات برعایدی سرمایه تقاضای مسکن را واقعی و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد، اظهار داشت: یکی از مسائلی که مجلس در بعد اقتصادی به آن ورود داشته مسئله مالیات بستن بر سوداگری و عایدی سرمایه است که تا پیش از این سابقه نداشته است.
وی ادامه داد: این طرح به هیچ‌وجه واجد مضراتی که برخی منتقدان به آن ‌اشاره می‌کنند نیست بلکه برعکس به نظر می‌رسد که کاملا برای بازار مسکن سودمند باشد و بتواند رونق خاصی در این بازار ایجاد کند.
صفایی بیان کرد: این مالیات‌ها صرفا مازاد مصرف در حوزه مسکن را نشانه گرفته و تلاش دارد از تبدیل شدن مسکن به یک کالای سرمایه‌ای جلوگیری کند و در صورت استفاده از آن باید مالیات مربوطه نیز پرداخت
شود.
صفایی اضافه کرد: مازاد نیاز مسکن از طریق مالیات بر خانه‌های خالی در بازار عرضه می‌شود و شاهد رونق نقل و انتقال مسکن مخصوصا به واسطه رکودی هستیم که در دوران کرونا با آن روبه‌رو شده‌ایم.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر یکی از دغدغه‌های اصلی ما این است که در شرایط فعلی بسیاری از قیمت‌ها واقعی نیستند و بازار مسکن با نوعی افزایش کاذب قیمت روبه‌رو شده و طرح مالیات بر خانه‌های خالی در این زمینه نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.