kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶

۱۲ پیشنهاد انقلابی برای تحول اساسی در دولت مردمی

 

ابراهیم کارخانه‌ای
۱- ممنوعیت دستگاه‌های اجرایی از ارائه وعده و وعید و الزام آن‌ها حسب فرموده مقام معظم رهبری به ارائه گزارش اقدام و عمل؛ با هدف اجرای سیاست «اقدام شد به جای اقدام شود» به منظور جلب اعتماد مردم و سرعت در عمل و شفافیت در خدمت.
۲ - همسان سازی پرداخت هزینه‌های درمان برای همه ملت ایران اعم از رئیس‌جمهور، وزیر، وکیل، کارگر، کشاورز ... از طریق حذف پرداخت‌های ویژه درمان از سهم بیت‌المال در نظام اجرایی و مدیریتی کشور.
۳- تحول در ساختار نظام مدیریتی کشور با هدف مردمی کردن مدیریت؛ حسب فرموده مقام معظم رهبری در جهت احیای جایگاه ارباب رجوع به عنوان کارفرما و فرمانده؛ و مدیر به عنوان نوکر و خدمتگزار.
۴- حذف فوق‌العاده مدیریت از سقف پرداختی مدیران ارشد کشور با هدف جذب مدیران جهادی با انگیزه دینی و انقلابی و حذف مدیرانی که با انگیزه مادی مدیریت را طعمه می‌دانند.
5- حذف بسترهای فساد‌زا از دستگاه‌های اجرایی و پاسخگو بودن مدیر هر دستگاه به عنوان اولین متهم در برابر فساد و سهل‌انگاری منجر به خسارت در هر زمان، با هدف حذف فساد از چهره نظام مدیریتی و اجرایی کشور.
6- تحول اساسی در کیفیت‌بخشی به کالاهای ساخت داخل و رقابت‌پذیری با بهترین کالای مشابه خارجی، از طریق الگوسازی صنایع پیشرفته دفاعی در صنایع مرتبط با زندگی مردم از قبیل صنعت خودروسازی و لوازم خانگی و نیز قطع ورود کالاهای مشابه ساخت داخل.
۷- ساماندهی نهضت عظیم تلاش نخبگانی در سراسر کشور با هدف خودکفایی و خنثی‌سازی تحریم‌ها در کلیه بخش‌های اقتصادی از طریق تحول اساسی در ساختارها، مانع‌زدایی، برنامه‌ریزی و پشتیبانی از تولید.
۸- طراحی و تدوین ساز و کار پالایش سازمانی و طرح سؤال و استیضاح از عملکرد دستگاه‌های اجرایی از طریق تأسیس «سیستم نظارتی درون قوه‌ای» با هدف حذف مدیران ناکارآمد و شتاب در خدمت.
۹- به کارگیری قوی‌ترین و کارآمدترین نیروهای نخبه و مجرب در رأس دستگاه‌های اجرایی و نیز جلب نظارت مردمی بر شفافیت عملکرد مدیران از طریق تأسیس سامانه‌های ارتباط و نظارت مردمی بر نظام مدیریتی کشور.
۱۰- تأسیس هیئت‌های اندیشه‌ورز تخصصی در رأس کلیه دستگاه‌های اجرایی با هدف نوسازی ساختارها و تحول اساسی در کارآمدی، مانع‌زدایی، چابک‌سازی و سرعت در پیشرفت، همگام با گردش نخبگان در کشور.
۱۱- تحول اساسی در ساختار و برنامه‌ریزی جاری هیئت دولت با هدف کارآمدی و حرکت هماهنگ دولت به سوی قله رفع مشکلات کشور و نظارت برنامه محور بر عملکرد اعضای هیئت دولت و ارزیابی آنها نسبت به برنامه‌های پیشنهادی در جهت حذف مسئولان ناکارآمد از چرخه مدیریتی کشور و به میدان آمدن نیروهای توانمند، مومن خلاق، جوان و مجرب در نظام مدیریتی کشور.
۱۲- تشکیل کارگروه‌های ملی از ورزیده‌ترین و کارآمدترین نیروهای جوان و مجرب و صاحب‌نظر در عرصه‌های مهم مشکلات اساسی کشور از قبیل: مسکن، اشتغال، تورم و گرانی، نظام پولی و ارزی، ازدواج جوانان، رشد جمعیتی، نظام نوین بودجه‌ریزی و دیگر موارد به عنوان بازوان پرتوان هیئت دولت در رفع مشکلات اساسی مردم و تأسیس متناظر آنها در سطوح استانی به منظور تدوین راهکار اجرایی متناسب با موقعیت هر استان.
* نماینده دوره‌های هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی