kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸

آرمان: همتی با ایجاد مشاجره فضای مناظره را به هم زد(خبر ویژه)

یک روزنامه اصلاح‌طلب با بیان این که مناظره اقتصادی به فرصت از دست رفته تبدیل شد، همتی را متهم کرد ضمن ایجاد مشاجره، از دادن پاسخ به سؤالات اقتصادی طفره رفته است.

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «مناظره؛ فرصت از دست رفته» نوشت: کاش اصلاح‌طلبان خصوصا آقای همتی به جای تبدیل مناظره به مشاجره با عنایت به اینکه جامعه امروز گرفتار امور اقتصادی است و سفره مردم در واقع جمع شده می‌باشد و برابر آمارهای اعلام شده بیش از 60 درصد از مردم حتی توان خرید گوشت را ندارند و مرغ و تخم مرغ هم که پرواز کرده و دسترسی به آن فعلا امکان‌پذیر نمی‌باشد دیگر ارزاق هم از پلکان افزایش قیمت بالا رفته‌اند و آهی بر دل مردم مانده، آیا بهتر نبود به جای مشاجره در یک کلام مثلا جناب همتی در پاسخ سوالی که چه برنامه‌ای برای معوقات بانکی دارید به‌راحتی با ذکر اعداد و ارقام اعلام می‌کردند میزان معوقات بانکی چقدر است؟ چه مقدار ممکن‌الوصول، چه مقدار مشکوک‌الوصول و چه میزان امکان وصول اصلا وجود ندارد و با یک فرمول ساده اعلام می‌کردند این معوقات بانکی می‌تواند بودجه کشور را رونق دهد و در اینجا رئیس قوه قضائیه را مسئول می‌کردند که هم‌اکنون من لیستی از معوقات بانکی و افرادی که این معوقات را در تصرف دارند در اختیار شما یا جانشین شما در قوه قضائیه قرار می‌دهم تا اموالی که از این ابربدهکاران باقی مانده را شناسایی و دیگر اموالی که به هر طریق توسط این ابربدهکاران در مسیرهای دیگر خرج شده است را شناسایی و وصول نمایند.
اشاره روزنامه آرمان به پرسش درباره کلان بدهکاران بانکی است؛ از جمله یازده نفر که 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته و بازپرداخت نمی‌کنند.
آرمان می‌افزاید: همتی باید به صراحت اعلام می‌کرد چه درصدی از درآمد دولت برخلاف اصل 53 قانون اساسی وارد خزانه نمی‌شود من اگر جای همتی بودم به صراحت اعلام می‌کردم اولین لایحه‌ای که به مجلس خواهم داد در جهت تقویت بخش خصوصی خواهد بود که بتواند فعالیت‌های اقتصادی در همه زمینه‌ها را به صورت مساوی بین بخش خصوصی تقسیم کنم و هیچ نهاد یا سازمانی را مستثنی نکنم که با توجه به ابزار قدرتی که در اختیار دارد، فعالیت بخش خصوصی را در انحصار خود داشته باشد. در این فرصت‌های سه، چهار دقیقه‌ای که بعضا به گفته یکی از کاندیداها به انشاءخوانی گذشت، چه اشکال داشت که انشای ما، انشایی بود که درددل مردم بود و می‌توانست موج ایجاد کند. الان مردم درد اشتغال، گرانی، بی‌برنامگی و اقتصاد درهم ریخته‌ای را دارند. جناح اصلاح‌طلب که نمایندگان آن آقایان همتی و مهرعلیزاده هستند، باید حداقل در دو برنامه مناظره بعدی حمله‌ای که مشاورین آنها برای دوقطبی کردن به آنان پیشنهاد داده‌اند را کنار بگذارند و برای برون‌رفت از اصل موضوع که همگی به آن اذعان نمودند که وضع اقتصاد مملکت خراب‌تر از آن است که بشود پرده‌پوشی کرد و برملاکردن مسیر و بستری که باید دورنمای مناسبی را رقم زد، مشاجره نیست بلکه برنامه است.
نویسنده روزنامه آرمان نکات خوبی را اشاره می‌کند اما گویا توجه ندارد که نامزدهای ائتلاف حاکم بر دولت، با عنایت به کارنامه غیرقابل دفاعی که دولت دارد، نه می‌خواهند و نه می‌توانند حرف حساب اقتصادی بزنند تا اعتماد مردم را جلب کنند بنابراین صرفاً مأمور شده‌اند که با حاشیه‌سازی و توهین و ترور شخصیت، فضای مناظره معقول و منطبق با برنامه و کارنامه را به هم بزنند. به ویژه این که ظاهراً این حضرات، اختیاردار خود نیستند و مجبور هستند مثل یک مهره پیاده شطرنج پدرخواندگان جبهه اصلاحات و اعتدال، بیانیه‌خوانی کنند یا مرتکب رفتارهای انتحاری برای تخریب و جبهه نامزدهای معتبر شوند.