kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸

بلینکن:‌ موشک‌های شلیک‌شده به اسرائیل در غزه ساخته می‌شود(خبر ویژه)

وزیر خارجه آمریکا گفت: اکثر موشک‌های حماس و جهاد اسلامی در غزه ساخته می‌شود، ولو با حمایت ایران.

آنتونی بلینکن در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت: اکثر موشک‌هایی که حماس در ماه گذشته به طرف اسرائیل پرتاب کرد در خود نوار غزه ساخته می‌شود، هرچند پشتیبانی فنی و مالی ایران از حماس قابل توجیه نیست.
اظهارات بلینکن در پاسخ به اظهارات برخی نمایندگان بود که گفتند موشک‌های پرتاب شده به سمت اسرائیل از سوی ایران در اختیار حماس و جهاد اسلامی گذاشته شده‌اند. آنتونی بلینکن در پاسخ گفت : «قابل استنادترین ارزیابی‌هایی که در اختیار داریم، حکایت می‌کنند که اکثر این موشک‌ها در غزه توسط حماس ساخته شده، هر چند این واقعیت حمایت مالی و فنی ایران را از حماس و به ویژه حمایت شفاهی تهران از حملات موشکی حماس و جهاد اسلامی را علیه اسرائیل توجیه نمی‌کند.»
به گزارش رادیو فرانسه در اظهاراتی جداگانه، یوسی کوهن، رئیس پیشین سرویس جاسوسی موساد، گفت: با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، این کشور به اشغال ایران درخواهد آمد. در جریان جنگ اخیر میان اسرائیل و حماس، برخی موشک‌ها از ناحیه شمال توسط ایران به سمت اسرائیل پرتاب شدند.
یوسی کوهن همچنین گفت: ایران از دشمنان اسرائیل، حزب‌الله و سازمان حماس پشتیبانی می‌کند و سلاح‌های پیشرفته و موشک‌های نقطه‌زن در اختیار آنها می‌گذارد که در گذشته سابقه نداشت. رئیس پیشین موساد، از سیاست غرب در قبال جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد و پرسید: «آیا غرب می‌خواهد سیاست‌های اتمی و بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه را تسهیل کند؟»
یوسی کوهن در ادامه افزود: باید در قبال ایران سیاستی مصمم و سرسختانه داشت و به ایران فهماند که اقدام‌های آن غیرقابل قبول هستند.
یادآور می‌شود آنتونی بلینکن درباره آرزوی مهار برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران هم به نمایندگان کنگره گفته است: ما می‌خواهیم برنامه هسته‌ای ایران را مهار کنیم و آن را سکویی برای پرداختن به سایر مشکلات قرار دهیم. اما شرایط فعلی بسیار دشوارتر از این است که به موضوعاتی مانند برنامه موشکی ایران پرداخته شود. ما هنوز نمی‌دانیم درباره توافق هسته‌ای (برجام) چه پیش می‌آید.