kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱

قاتل 8000 مسلمان در بوسنی برای آخرین بار محاکمه می‌شود

«راتکو ملادیچ» معروف به «قصاب سربرنیتسا»، که متهم به نسل‌کشی مسلمانان در جریان جنگ بوسنی است، برای آخرین بار و پیش از صدور حکم نهایی، در دادگاه حاضر شد.


ملادیچ قبلا در سال ۲۰۱۷‌، به اتهام نسل کشی‌، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی، به حبس ابد محکوم شده بود. اما او سال گذشته، خواستار بازبینی رای صادره از سوی دادگاه شده بود. جرم او‌، مشارکت در کشتار بیش از 8000 مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ و حمله و قتل افراد غیر نظامی‌، جریان ۴۳ ماه محاصره سارایوو، پایتخت بوسنی در سال ۱۹۹۵
بوده است.
قضات دادگاه بدوی، ملادیچ را در مورد کشتار مسلمانان بوسنی و «پاک‌سازی قومی» مسئول و مقصر دانسته و گفته بودند که این جرم در چارچوب طرح تشکیل «صربستان بزرگ» به رهبری «رادوان کارادزیچ» و با حمایت سیاستمدار پیشین صرب، «اسلوبودان میلوسویچ» انجام گرفته است.
در آن زمان، ملادیچ فرمانده نظامیان صرب بوسنی در جریان جنگ یوگسلاوی در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ بوده است، جنگی که به فروپاشی این کشور انجامید.
قتل عام سربرنیتسا با حمایت ضمنی نیروهای سازمان ملل صورت گرفته است؛ بدین ترتیب که نیروهای هلندی الاصل سازمان ملل که در محل مستقر بوده‌اند، بر کشتار نظارت کرده و هیچ واکنشی از خود نشان نداده بودند و زمانی که آخرین فرد مسلمان در سربرنیتسا کشته شده بود، نیروهای سازمان ملل وارد عمل شدند و کنترل اوضاع را در دست گرفتند!