kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱

وضعیت به هم ریخته در سرزمین‌های اشغالی؛ / از تلاش برای حذف نتانیاهو تا احتمال آغاز مجدد جنگ

وضعیت رژیم آپارتاید صهیونیستی کلاف سر در گمی شده که این لانه عنکبوت را بیش از پیش سست کرده است. خبرهایی چون تلاش احزاب صهیونیست برای بریدن دُم نخست‌وزیر کنونی رژیم یا پافشاری نتانیاهو برای برگزاری راهپیمایی پرچم که احتمال جنگ دوباره را بالا می‌برد، همه از اراضی اشغالی به گوش می‌رسد.



سرویس خارجی-

اوضاع همچنان در فلسطین اشغالی و در درون رژیم صهیونیستی ملتهب است. درگیری رژیم آپارتاید صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تعرض‌ها در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد و سه هفته‌ای است که پایان یافته؛ اما با ضربات مهلک و بی‌سابقه‎ای که رژیم صهیونیستی در این نبرد خورد، بنیادِ چوبینش بیش از پیش سست شده است.
این جنگ و عملیات «شمشیر قدسِ» مقاومتِ فلسطین که حتی دو هفته نیز ادامه پیدا نکرد، چنان اوضاع پیچیده این رژیم را پیچیده‌تر کرده که تبعاتش هنوز ادامه دارد. در واقع آنچه این جنگ کرد، افزون بر هزینه‌های سرسام‌آور مالی و روانی که به صهیونیست‌ها تحمیل کرد، گسست‌های درونی رژیم را نیز بیش از پیش عیان و تشدید کرد.
راهپیمایی پرچم و احتمال یک جنگ دیگر
حکمرانان رژیم صهیونیستی که مدت‌هاست با یکدیگر سر ستیز دارند، پس از این جنگ با شدت بیشتری به جان هم افتاده‌اند. علی‌رغم هشدارهای مقامات کابینه جدید رژیم صهیونیستی به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم- که احتمالا روزهای پایانی حضور در قدرت را طی می‌کند- وی اما به‌دنبال اجرای سیاست «زمین سوخته» برای کابینه بعدی است. «نفتالی بنت» که یکی از گزینه‌های محتمل جانشینی نتانیاهو است، چندی پیش گفته بود نخست‌وزیر کنونی می‌خواهد سرزمین‌های اشغالی را برای جانشینش زمین سوخته کند. حالا نتانیاهو علی‌رغم تمام این هشدارها، شامگاه دوشنبه با رؤسای دستگاه‌های امنیتی دیدار کرده است تا مراسم تنش‌آمیز موسوم به «راهپیمایی پرچم» در مناطق مسلمان‌نشین شهر قدس اشغالی را احیا کند تا پروژه زمین سوخته خود را پیگیری کند.
پلیس رژیم صهیونیستی دو روز پیش، در پی هشدارهای گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله حماس درخصوص تبعات سنگین برگزاری راهپیمایی تحریک‌آمیز پرچم، دستور داد این مراسم لغو شود. اما نتانیاهو که میل‌اش به قدرت چشمانش را کور کرده-به انضمام ساختار مریض رژیم که بر پایه خشونت بنا نهاده شده است- باعث شده که هنوز بر برگزاری این راهپیمایی تنش‌زا در مناطق مسلمان‌نشین شهر قدس اشغالی پافشاری شود.
«تور ونسلند» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در «فرایند صلح خاورمیانه» به تشدید تنش‌های رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین واکنش نشان داد؛ تنش‌هایی که این بار علت آن تدارک صهیونیست‌ها برای برگزاری «راهپیمایی پرچم» است. به گزارش فارس، او با اشاره به شکننده بودن آتش بس در غزه هشدار داده که برگزاری این راهپیمایی می‌تواند جنگ دیگری را شعله‌ور کند. همچنین در این مورد «یحیی السنوار» رئیس‌جنبش مقاومت اسلامی حماس در نوار غزه، پیش از این گفته بود اگر صهیونیست‌ها بار دیگر به مسجدالاقصی بازگردند، «زمین و زمان را بر سرشان خراب می‌کنیم.» اما این هشدارها تاکنون آنطور که باید بر گوش حکمرانان کنونی رژیم کارساز نبوده است، احتمال دارد آنها باز دوباره خود را درون یک مهلکه دیگر بیندازند.
چیدن دُم نتانیاهو
خبر دیگر از اختلافات و مشکلات درونی رژیم آپارتاید آنکه، رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند سران کابینه جدید این رژیم طرحی را برای ارائه به کنست آماده کرده‌اند تا مانع نامزدی دوباره نخست‌وزیر فعلی این رژیم در انتخابات‌های آتی شوند. در واقع، همزمان با آخرین تقلاهای نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیوینستی برای باقی‌ماندن در قدرت، مخالفان او نیز به‌دنبال جلوگیری از حضور دوباره وی در عرصه سیاسی هستند. این مسئله نیز شکاف درونی رژیم صهیونیستی را روشن‌تر می‌کند.
اما باید توجه کرد آن‌چه که برخی آن را چیدن دم نتانیاهو تعبیر کرده‌اند، درمان دردِ بی‌درمانِ رژیم صهیونیستی نیست. مشکل این رژیم این است که خانه‌اش را در سرزمین دیگران و به قیمت ریختن مداوم خون این دیگران بنا نهاده است، حالا با تعویض در این خانه مشکلِ بی‌بنیادی این رژیم درمان نمی‌شود.
گفتنی است، این رژیم از درون پوسیده حالا دشمن خارجی دارد که دیگر مثل گذشته دست پایین را ندارد. در جنگ اخیر مقاومت فلسطین در عمل اعلام کرد از این پس هر نقطه از فلسطین و هر فلسطینی در هرجایی از فلسطین مورد تعرض و تجاوز صهیونیست‌ها قرار گیرد با پاسخ مقاومت رو‌به‌رو خواهد بود. مقاومت در فلسطین از زمانی که سنگ نمادش بود به جایی رسیده است که موشک‌های نقطه‌زنش را نمادِ مبارزه خود می‌کند و می‌تواند با عملیات دیگری چون «شمشیر قدس» هستی رژیم صهیونیستی را تهدید کند. رژیم صهیونیستی امروز با دشمنی رو‌به‌روست که تنها در دو روز ابتدایی جنگ، بیش از ۱۰۰۰ فروند موشک به سمتش شلیک می‌کند که تعداد قابل توجهی از آنها از سامانه گنبد آهنین عبور می‌کند.
آزادی قدیمی‌ترین اسیر
از زندان‌ رژیم صهیونیستی
خبر دیگر از رژیم صهیونیستی آنکه هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطین، روز سه‌شنبه- ۸ ژوئن، اعلام کرد که مقامات رژیم صهیونیستی لحظاتی پیش «عبدالله نوح ابوجابر» (۴۴ ساله) اسیر اردنی را پس از گذشت ۲۰ سال از اسارتش در زندان‌های اسرائیل، آزاد کردند و به مقامات اردنی تحویل دادند. به نوشته خبرگزاری فلسطینی «معا»، رژیم صهیونیستی، عبدالله ابوجابر از ساکنان اردوگاه «البقعه» در نزدیکی «امان» پایتخت اردن، را به اتهام مقاومت در دوره انتفاضه الاقصی به اسارت گرفته بود و دادگاه این رژیم حکم حبس ابد (۲۰ ساله) برای او صادر کرده بود.
او پس از پایان دوره محکومیتش در زندان‌های رژیم صهیونیستی به مقامات اردنی تحویل داده شد. انجمن اسرای فلسطینی در بیانیه‌ای تصریح کرده بود که خانواده این اسیر اردنی، در طی سال‌های اسارت او تنها دوبار توانسته‌اند او را ملاقات کنند و عبدالله طی سال‌های اسارت، پدر، مادر و برادرش را از دست داده است. وی در مدت اسارت بارها در اعتراض به حکمش و محرومیت از دیدار با خانواده‌اش دست به اعتصاب غذا زده بود و طولانی‌ترین اعتصاب غذای او ۷۰ روز بود. ابوجابر یکی از ۲۲ اسیر اردنی در بند رژیم صهیونیستی است که امروز آزاد شد.