kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳

کشف اسکلت کودک 12 هزار ساله در غار باستانی بهشهر


 
ساری - خبرنگار کیهان:
باستان‌شناسان هنگام کاوش در غار باستانی هوتو بهشهر اسکلت کودک 12 هزار ساله را کشف کردند.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: باستان‌شناسان هنگام کاوش در غار باستانی هوتو بهشهر اسکلت کودک 12 هزار ساله مربوط به دوره فراپارینه‌سنگی را کشف کردند.
فرزانه افزود: کشف جدید از کاوش‌های باستان‌شناسی که از فروردین‌ماه سال جاری آغاز شده و هم‌اکنون ادامه دارد، به دست آمده است.وی با بیان اینکه در این کاوش‌ها که با کشف غار جدیدی در کنار غار هوتو به نام «غار شال» همراه بود، گفت: هیئتی از باستان‌شناسان به سرپرستی حسن فاضلی نشلی، استاد دانشگاه تهران موفق به کشف اسکلت کودکی شش تا هشت ماهه در لایه‌های دوره فراپارینه‌سنگی شدند.
فرزانه افزود: تیم کاوش باستان‌شناسی که هم‌اکنون مشغول به لایه‌نگاری لایه‌های تحتانی غار هوتو است در حین کاوش به اسکلت کودکی برخوردند که به صورت نشسته دفن شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: بر اساس گزارش سرپرست هیئت تمامی بخش‌های اصلی جمجمه کودک خردسال با رنگ قرمز و با گل اخرا رنگ‌آمیزی شده و دور تا دور گردن آن نیز با گردنبندی که به نظر می‌رسد دو بار به گردن آن پیچیده شده به خاک سپرده شده بود.
وی تصریح کرد: در میان مهره‌های گردن که از جنس استخوان است تعداد 3 عدد دندان حیوان درنده که احتمالا گرگ است، پیدا شده که از منظر قدمت در ایران جزو اولین کشف باستان‌شناسی با یک چنین زیورآلاتی از انسان‌های شکارگر و گردآورنده خوراک شناسایی شد.