kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ارباب وعده‌ها نگران وعده‌ها شدند!

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «مسابقه خطرناك كانديداها در دادن وعده‌» نوشت: «با وجود اينكه مناظره روز شنبه ميان كانديداها با عنوان مناظره اقتصادي بود اما تقريبا برنامه جامع و درستي از آنچه براي نجات كشور در شرايط فعلي نياز است، داده نشد و كرونا به عنوان مهم‌ترين علت بيكاري دو ميليون ايراني در برنامه‌هاي كانديداها، جايي نداشته است.فرشاد مومني اقتصاد‌دان ضمن تاسف از اينكه ايام انتخابات بيش از آنكه به مثابه زماني براي تضارب آرا و ايجاد فرآيندي براي ارتقاي‌انديشه‌اي حكومت و مردم باشد به يك معركه تقوافروشي، عوام‌گرايي و عوام‌فريبي با تلاش از سوي برخي گروه‌هاي پرنفوذ و ذي‌نفع تبديل شده، شدت آسيبي كه اين گروه‌هاي پرنفوذ بر ايران وارد مي‌كنند را بسيار نگران‌كننده عنوان كرد.به باور او در آستانه مواجهه با انبوهي از ناهنجاري‌ها و بي‌هنجاري در همه عرصه‌هاي حيات جمعي هستيم كه براي برون‌رفت از آن بايد بنيه‌انديشه‌اي جامعه را با تاكيد بر محوريت نخبگان مورد توجه قرار‌داد. به باور او هيچ عنصري به‌اندازه دامن زدن به رهنمودهاي دانش توسعه براي برون‌رفت از اين شرايط كارايي ندارد.» گفتنی است در اینکه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری باید از دادن وعده‌های بدون پشتوانه و غیر عملی اجتناب کنند شکی نیست‌، اما بیان چنین مطالبه‌ای از سوی مدعیان اصلاحات پذیرفته نیست‌، چرا که این جریان در انتخابات سال 92 و 96 با فریبکاری وعده‌های سرخرمن روحانی را به خورد ملت دادند و رای آنها را دزدیدند و گفتند ما تضمین وعده‌هایش روحانی هستیم. اما امروز که سر سوزنی از آن همه وعده‌های پر فریب محقق نشده و تشت رسوایی‌شان از بام افتاده بی‌آنکه از مردم عذرخواهی کنند و از خجالت سر به زیر بیاندازند‌، وقیحانه کاندیداهای دیگر را به عوام فریبی و عوام گرایی متهم می‌کنند.
اگر روحانی نبود باید از چاپار و قاصد استفاده می‌کردید!
روزنامه آرمان در مطلبی به قلم کامبیز مهدی زاده (داماد روحانی) نوشت:«آنهایی که نگذاشتند FATF تصویب شود و در راه اجرای برجام سنگ‌اندازی کردند، امروز باید پاسخگوی وضع موجود باشند. آنهایی که پرونده ایران را به فصل 7 شورای امنیت ارجاع کردند و فقط رفتند و آمدند اما هیچ عاید ایران شد، امروز مدعی نجات ایران شده‌اند. کاندیداهایی که با حرکات پوپولیستی پراید سوار می‌شوند و خود را به ساده‌زیستی زده‌اند و در زندگی خود نتوانستند تحول ایجاد کنند، چگونه می‌خواهند در کشور تحول ایجاد کنند؟ تظاهر به فقر از تجمل‌گرایی خطرناک‌تر است!». این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«مناظرات روز شنبه نشان داد که هنوز نگاه پادگان و دادگاه در کشور حاکم است و با این روش نمی‌توان شاهد پیشرفت کشور بود. سیاستمدار کسی است که با شرایط فعلی کشور و با واقعیت‌ها به اداره کشور بپردازد، نه با وعده‌های فضایی و ناسزاگویی به دیگران!». این روزنامه حامی دولت در ادامه نوشت:«کشور وقتی کار نکرد که شما و امثال شما بتن در داخل قفل ریختید...نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری... وقتی در فضای مجازی به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازید و تعداد فالوورهای خود را به رخ می‌کشید، یادتان نرود که این فضا با ممارست و تلاش رئیس‌دولت به دست آمد وگرنه همچون عهد هخامنشی باید از چاپار و قاصد برای تبلیغات استفاده می‌کردید».
الان زنگ حساب دولت روحانی است. اما دولتمردان و رسانه‌های حامی دولت بجای پاسخگویی و ارائه گزارش عملکرد به مردم، همچنان ژست طلبکار به خود گرفته و منتقدان را بانی وضع موجود جا می‌زنند.رسانه‌های زنجیره‌ای که حمایت از مدیران نجومی بگیر و مفسدان گردن کلفت اقتصادی را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند، ساده زیستی مسئولان را مصداق اقدامات پوپولیستی می‌نامند! روحانی وعده داده بود که آنچنان رونقی ایجاد می‌کند که دیگر مردم هیچ نیازی به پول یارانه نخواهند داشت. اما در دولت روحانی شاهد دلار 32 هزارتومانی و مرغ 35 هزارتومانی و گرانی افسارگسیخته در مسکن و خودرو و اقلام خوراکی و لوازم خانگی و...بودیم. حالا مدعیان اصلاحات به‌جای عذرخواهی و تلاش برای جبران خسارت‌ها، با طلبکاری و تکبر مدعی هستند که اگر روحانی نبود، کاندیداهای انتخابات باید از چاپار و قاصد برای تبلیغات استفاده می‌کردند.
رپرتاژ تمام صفحه برای رئیس ‌بانک مرکزی دولت روحانی!
روزنامه سازندگی در گزارش صفحه اول خود با انتشار اظهارات همتی در اولین مناظره در یادداشتی به قلم یک اقتصاددان نوشت: در میان کاندیداهای انتخاباتی و حتی کاندیداهایی که می‌توانستند باشند و الان نیستند آقای همتی از لحاظ دانش و تجربه در امور اقتصادی از کاندیداهای دیگر بهتر هستند. اگر شرایط برای فعالیت یک فرد به عنوان رئیس‌جمهور وجود داشته باشد طبیعتا آقای همتی در موضعی است که راه‌حل مسائل اقتصادی کشور را تشخیص می‌دهد و بهتر می‌تواند تدبیری بیندیشد... مواضع انتخاباتی برخی از آقایان را که گوش می‌کنیم از عقل عرفی هم پرت‌تر است اما در مورد آقای همتی اینطور نیست و مواضع معقول و منطقی با توجه به مشکلات فعلی کشور ما دارند. رپرتاژ روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی برای همتی و تصویر‌سازی از وی به عنوان اقتصاددان در حالی است که بر اساس تحلیل کارشناسان و اقتصاددانان، همتی در دوران مسئولیتش در بانک مرکزی رکورد گرانی ارز، تورم و نقدینگی را شکسته و نمره وی در مدیریت بانک مرکزی کمترین کارآمدی را از خود نشان داده است.
اذعان روزنامه اصلاح‌طلب به تأمین مالی دولت از بورس
روزنامه شرق در شماره دیروز خود در گزارشی به مناظره نامزدهای انتخابات پرداخته و در بخشی از آن آورده است: «اگرچه تأکید نامزدهای انتخابات پیش‌رو بر شعارها و راهکارهای اقتصادی است و یکی از دغدغه‌های امروز مردم ایران نیز به ازدست‌دادن بخشی از سرمایه خود در این بازار برمی‌گردد اما مناظره اقتصادی نامزدها توجه چندانی به بورس نداشت.»
این موضوع در حالی بیان شده که این نخستین مناظره نامزدها بود و آنها برنامه‌های دیگری نیز در رسانه ملی با موضوع اقتصاد دارند. با این حال به راحتی می‌توان با بازبینی فیلم مناظره‌ها به خوبی دید که کدام یک از نامزدها با طرح مسائل دروغ و یا با مظلوم‌نمایی ساختگی مسیر مناظره را به انحراف کشیدند. متاسفانه آقایان همتی و مهرعلیزاده (نامزدهای اصلاح‌طلب) با طرح مسائلی که حقیقت نداشتن آن به راحتی به اثبات می‌رسید مسیر مناظره را به انحراف کشیدند که بر اثر آن زمان زیادی صرف پرداختن به این مسایل شد و ناگزیر زمان برای موضوعات مهم گرفته شد.
شرق در ادامه آورده: «این فضا در حالی است که بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ به مهم‌ترین بازار کشور تبدیل شد؛ چراکه آزاد‌سازی سهام عدالت و صعود سریع این بازار باعث شد پای ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور به این بازار باز شود و سرمایه‌گذاران خرد بسیاری سرمایه‌های خود را به این بازار سپردند. اتفاقی که حاشیه‌های زیادی را در پی داشت؛ چراکه بسیاری نوک پیکان انتقاد را به سمت دولت گرفته و مطرح کردند که چند دلیل مختلف ازجمله تأمین مالی دولت از بازار سرمایه باعث ریزش چشمگیر این بازار شد؛ به‌طوری‌که بازار از قله دو میلیون واحد در مرداد سال گذشته تا یک میلیون واحد در هفته گذشته سقوط کرد و در این سقوط سرمایه‌های مردم نیز از دست رفت.» روزنامه ابتکار (از جمله روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب) در شماره دو روز قبل خود نوشته بود که «مردم با وعده دولتی‌ها در دوران اوج بورس تمام دارایی خود را به این بخش سپردند... نگاه کوتاه‌مدت دولت به بازار سرمایه و افزایش نرخ سود بانکی دلیل ریزش شاخص بورس است.»
شرق نیز در گزارش فوق به صراحت نوشته که دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان از طریق بورس تامین مالی خود را انجام داده است. این همان دولتی است که با حمایت اصلاح‌طلبان در دو انتخابات 92 و 96 پیروز شد و بسیاری از این طیف گفته‌اند که اگر باز هم به شرایط سال‌های 92 و 96 برگردیم به این دولت رأی می‌دهیم.