kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۲۵
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹

با امضای ولایمیر پوتین روسیه رسما از پیمان «آسمان‌های باز» خارج شد

روسیه به تعلل دولت جدید آمریکا در بازگشت به پیمان «آسمان‌های باز»، واکنش نشان داد و رسما از این پیمان خارج شد.

در پی تعلل دولت جدید آمریکا از پیوستن مجدد این کشور به پیمان «آسمان‌های باز»، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، دیروز قانون خروج از این پیمان را امضا کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس پیمان مذکور، پروازهای نظارتی غیرمسلح در آسمان کشورهای عضو‌، میسر می‌شود.
پوتین در حالی دست به چنین اقدامی زد که قرار است اواخر ماه جاری میلادی با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، دیدار کند. مسکو اعلام کرد، تصمیم واشنگتن برای عدم پیوستن مجدد به این معاهده، یک اشتباه سیاسی است. دولت آمریکا اخیرا به مسکو اطلاع داده بود که قصد ندارد به این معاهده بپیوندد.
وزارت خارجه روسیه هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد، خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز، این پیمان را تحت‌الشعاع قرار‌داده است و از این رو، مسکو قصد خروج از این پیمان را دارد.
دولت «دونالد ترامپ» اوایل آذر سال گذشته، طی بیانیه‌ای، اعلام کرده بود که آمریکا رسما از پیمان آسمان‌های باز خارج شده است.
معاهده آسمان‌های باز به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند. این معاهده بین ۳۴ کشور جهان منعقد شده و هدف از آن، ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضاکننده درخصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی احتمالاً نگران‌کننده بوده است.
روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را در سال ۱۹۹۲ امضا کرده‌اند. این معاهده از اول ژانویه ۲۰۰۲ اجرایی شده بود.
جو بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده را کوته‌فکری خوانده و گفته بود، این اقدام تنش‌ها میان غرب و روسیه و همچنین خطر محاسبات غلط و یا احتمال درگیری را افزایش می‌دهد.