kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۷۶۴
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس:

آمریکا با بازگشت بدون شرط به برجام مکانیزم ماشه را فعال می‌کند

رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر آمریکا بدون قید و شرط به برجام برگردد، مکانیسم ماشه را فعال می‌کند، پس باید در این زمینه تضمین‌هایی از آمریکا گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در مسجد امام خمینی(ره) پردیسان قم گفت: هیچ فرد و مسئول اصولگرایی را نمی‌شناسم که مخالف اجرای برجام و رفع تحریم‌ها باشد، اما باید شرط‌ها و تضمین‌هایی را قرار بدهیم.
وی گفت: در این زمینه تضمین‌های قابل دریافتی وجود دارد و اگر در سال‌های گذشته فرصت‌سوزی نشده بود، می‌توانستیم غربی‌ها را زودتر به پای میز مذاکره بکشانیم.رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با‌اشاره به قانون اقدام راهبردی و جرم‌انگاری برای عدم اجرای درست آن، تصریح کرد: یکی از شرط‌ها برای بازگشت به برجام باید عدم ارسال اورانیوم غنی‌سازی شده کشورمان به روسیه باشد که می‌تواند زیر نظر آژانس در داخل ایران پلمب شده و باقی بماند.
وی افزود: یکی دیگر از شرط‌ها برای بازگشت به برجام باید عدم جمع‌آوری سانتریفیوژها باشد و آنها می‌توانند زیر نظر آژانس خالی شده و به آنها گاز تزریق نشود و هر دو هفته نیز مورد بررسی و بازدید قرار بگیرند تا در صورت نقض عهدهای مجدد، بتوانیم بلافاصله آنها را راه‌اندازی کنیم.
ذوالنوری با بیان اینکه اگر قرار است ما با رعایت همه بندها و شرایط به برجام برگردیم، آمریکا نیز باید خسارت و ضرر به قول خودشان ۱۰۰۰ میلیارد دلاری به کشورمان را جبران کنند، گفت: امروز باید نسبت به این مسائل بسیار حساس، آگاه و هوشیار باشیم. وی اظهار کرد: اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری فردی اصلح که ارزشی، انقلابی و دلسوز ملت است، انتخاب شود بسیاری از مشکلات امروز کشور برطرف می‌شود.
وی تصریح کرد: امروز از حوزه‌های علمیه این انتظار می‌رود که براساس نیازهای روز و با استفاده از وسایل نوین به حجم انبوهی از شبهات فکری و فرهنگی پاسخ بدهند. ذوالنوری با بیان اینکه دشمنان در دوران انتخابات فضای جامعه را غبارآلود می‌کنند، گفت: ما باید در هر دوره و زمان، شرایط و مقتضیات روز جامعه را به خوبی بشناسیم و بشناسانیم و مراقب باشیم که در این فضای استکباری، برجام موشکی و منطقه‌ای را به ما تحمیل نکنند.