kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۷۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

هشدار اندیشکده صهیونیستی درباره همکاری راهبردی ایران و چین

یک اندیشکده صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد بدون تردید توافق راهبردی ایران-چین موجب تقویت توانایی‌های اطلاعاتی و ضداطلاعاتی ایران می‌شود و این کشور را تهاجمی‌تر خواهد کرد.


به گزارش پایگاه خبری سندیکای خبر یهود، اندیشکده «مرکز بگین– سادات برای مطالعات راهبردی» در گزارشی نوشت: در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی ، روابط ایران و چین روابط سردی بود. پس از سقوط شاه، روابط ایران و چین به روند بهبود ادامه داد. نظام جدید در ایران ، آمریکا و شوروی را دشمن می‌دانست. هر چند روابط بین ایران و روسیه امروز دوستانه است اما تهران می‌داند که نمی‌تواند در زمان بحران تنها بر حمایت روسیه متکی باشد. ایران از طریق تقویت روابط با چین امیدوار است که یک ائتلاف مثلثی ایجاد کند که به نفع موقعیت آن در خاورمیانه و در برابر غرب باشد.
برای چین هم ایران بین این کشور با اروپا واقع شده و از این رو کشوری مهم برای ابتکار «کمربند و راه» است. ایران در خاورمیانه نفوذ دارد؛ منطقه‌ای که منابع بزرگی از انرژی مورد نیاز چین را دارد. تمرکز چین بر خاورمیانه تنها درباره منابع انرژی و اقتصاد نیست. این منطقه همچنین از منظر نظامی– راهبردی هم برای چین مهم است. چین از دیرباز منطقه خاورمیانه را منطقه‌ای حائل در برابر تجاوزات خارجی از جبهه غربی دانسته است.
روابط ایران و چین به مدت چند دهه روابطی دوستانه بوده است و از این رو توافقی که بین دو کشور امضا شده نباید جای شگفتی باشد. این توافق، مشارکت جامع راهبردی ۲۵ سال همکاری بین دو کشور را پوشش می‌دهد و به ایران کمک می‌کند که تحریم را بشکند و همچنین کمک می‌کند که نفوذ جهانی خود را گسترش دهد.
اعتقاد بر این است که چین از نفت با تخفیف برخوردار خواهد شد و چین هم ۴۰۰ میلیارد دلار در زیرساخت‌های ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
این توافق فراتر از خصوصیات اقتصادی، جنبه‌های مهم امنیتی مرتبط با همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی هم دارد که شایسته توجه خاص است. این همکاری‌ها موجب تقویت موقعیت جمهوری اسلامی در خاورمیانه می‌شود و در عین حال موقعیت جهانی چین را از طریق افزایش نفوذ در خاورمیانه ارتقا خواهد داد. هر چند ایران و چین همین الان هم همکاری‌های نظامی دارند اما این توافق همکاری دو کشور را بیشتر نهادینه خواهد کرد.
تبادل اطلاعات یکی دیگر از جنبه‌های همکاری امنیتی بین ایران و چین مطابق این توافق است. اطلاعات ایران و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسیار فعال هستند و یک شبکه اطلاعاتی در سطح منطقه‌ایجاد کرده‌اند.
ایران برای اصلاح و ارتقای این حوزه‌ها، به تازگی یک قرارداد اطلاعاتی با روسیه امضا کرد. همکاری اطلاعاتی پیش‌بینی شده در این توافق مطابق با این هدف است. توافق ایران– چین امکان دسترسی ایران به فناوری، آموزش و دانش چینی را فراهم می‌سازد و اقدامات اطلاعاتی و ضداطلاعاتی ایران را تقویت خواهد کرد.
ایران در منطقه و همچنین در اروپا و آمریکا در ارتباط با جاسوسی، تروریسم و بی‌ثبات‌سازی بسیار فعال است و شکی نیست که توافق ایران– چین توانایی‌های اطلاعاتی و ضداطلاعاتی ایران را تقویت خواهد کرد و از این طریق این کشور را تهاجمی‌تر خواهد ساخت. جمهوری اسلامی در نتیجه این توافق، قوی‌تر و قاطع‌تر خواهد شد.