kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۷۳۴
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴

پاسخ به شبهه قانونی بودن مدرک تحصیلی رئیسی

به‌دنبال حمله مهرعلیزاده به رئیسی درباره تحصیلات وی و انتشار مدرک تحصیلی این نامزد، برخی در فضای مجازی مدعی شدند به‌دلیل همزمانی تحصیل رئیسی و مسئولیت او در قوه قضائیه، این مدرک غیرقانونی است. حال آنکه؛


1- در ماده واحده ‌قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران کشور در ساعات اداری، تحصیل کارگزاران در خارج از ساعات اداری ممنوع اعلام نشده است.
2- ‌قانون یادشده به‌طور مطلق تحصیل کارگزاران کشور در ساعات اداری را ممنوع نکرده است. برابر تبصره 1 ماده واحده یادشده، تحصیل کارگزاران کشور در قالب مأموریت و مرخصی با شرایطی مجاز اعلام شده است.
3- ماده 2 آیین‌نامه اجرایی قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران کشور در ساعات اداری به صراحت ‌اشعار می‌دارد: «ادامه تحصیل کارگزاران در خارج از ساعات اداری یا با استفاده از مأموریت آموزشی- اعم از تمام‌وقت یا غیرتمام‌وقت- یا مرخصی با رعایت قوانین ‌و مقررات مربوط مجاز است.»
4- ‌تبصره 2 ماده 2 آیین‌نامه اجرایی قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران کشور در ساعات اداری نیز مقرر داشته است که: «اعطای مأموریت آموزشی برای ادامه تحصیل در دوره‌های آموزشی تصویب شده مرجع‌های ذی‌ربط مجاز است.»
5- با عنایت به مراتب فوق، روش‌ها و سازوکارهای مختلفی برای ادامه تحصیل کارگزاران نظام در قانون یادشده و آیین‌نامه اجرایی آن پیش‌بینی شده است از جمله:
الف- تحصیل در خارج از ساعات اداری؛
ب- ادامه تحصیل از طریق مأموریت آموزشی؛
ج- ادامه تحصیل با اخد مرخصی روزانه یا ساعتی؛
د- ادامه تحصیل با اخذ مرخصی بدون حقوق.
6- با استفاده از ظرفیت‌های قانون یادشده، و برابر روال متعارف، از زمان تصویب قانون مزبور (14/10/1372) تاکنون ده‌ها و صدها نفر(و بیشتر) از کارگزاران نظام در داخل و خارج از کشور تحصیل کرده‌اند.(از جمله بسیاری از نامزدهای ریاست جمهوری در دوره‌های مختلف)