kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۷۲۸
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
گزارش کیهان از یک تذکر و مطالبه

تذکر رهبر انقلاب برای حفظ آبرو و اعاده حیثیت بود نه بررسی مجدد صلاحیت‌ها

بعد از تذکر رهبر انقلاب مبنی بر لزوم اعاده حیثیت از برخی افراد احراز صلاحیّت‌نشده، برخی با برداشت‌های اشتباه و عجولانه مدعی شدند که منظور رهبری، ضرورت تجدیدنظر در احراز صلاحیت‌هاست حال‌ آنکه معظم‌له به «حفظ آبروی انسان‌ها»‌ اشاره و فرمودند: در جریان عدم احراز صلاحیت‌ها به نامزدها «یا به خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که واقعیت نداشت.» و بایستی «اعاده حیثیت» شود.


سرویس سیاسی-

رهبر معظم انقلاب 14 خرداد جاری در جریان سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ودومین سالگرد رحلت امام خمینی(رحمهًْ‌الله)، یک تذکر ضروریِ دینی و انسانی درباره مسائل پیش‌آمده در جریان عدم احراز صلاحیت برخی ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات بیان کردند.
حضرت آیت‌الله ‌العظمی‌ خامنه‌ای در بخش پایانی سخنانشان فرمودند: «در جریان عدم احراز صلاحیّت، به بعضی از کسانی که صلاحیّتشان احراز نشده بود جفا شد، ظلم شد؛ یا به خودشان یا به خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که واقعیّت نداشت؛ به کسانشان نسبت‌هایی داده شد و خانواده‌های محترم و عفیف، دچار مواجهه با یک چنین نسبت‌هایی شدند. خب گزارش‌های خلافی بود، غلطی بود؛ بعد هم ثابت شد که خلاف است، معلوم شد که خلاف است، منتها خب در دهان مردم پخش شد و متأسّفانه در فضای مجازی - اینکه من می‌گویم فضای مجازی رها است، یک نمونه‌اش همین است- بدون هیچ قید و بندی این چیزها را منتشر کردند. حفظ آبروی انسان‌ها جزو مهم‌ترین مسائل است، جزو بالاترین حقوق انسان‌ها است. خواهشم این است و مطالبه‌ام از دستگاه‌های مسئول این است که جبران کنند. مواردی که یک گزارشی خلاف واقع داده شده مربوط به فرزند کسی، مربوط به خانواده کسی، بعد هم معلوم شده که خلاف واقع است، این را جبران کنند و اعاده حیثیّت کنند.»
بعد از تذکر رهبر انقلاب مبنی بر لزوم اعاده حیثیت از برخی افراد احراز صلاحیّت‌نشده، برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی با گمانه‌زنی‌های عجولانه و برداشت‌های اشتباه از بیانات حضرت آیت‌الله ‌العظمی ‌خامنه‌ای مدعی شدند که منظور رهبر انقلاب، ضرورت تجدیدنظر در احراز صلاحیت‌هاست.
حتی یکی از نامزدهای انتخابات هم دچار این سوءبرداشت شد. عبدالناصر همتی، کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ در صفحه مجازی خود در توییتر در واکنش به بیانات رهبر انقلاب نوشت: «در پی تذکر مقام معظم رهبری، امیدوارم گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت برادرانم آقایان لاریجانی، جهانگیری و پزشکیان به صحنه رقابت محقق شود.»
لازم به ذکر است که این قبیل اظهارات و واکنش‌های شتابزده و عجولانه در حالی بود که رهبر انقلاب نفرمودند که شورای نگهبان با رد صلاحیت، به عده‌ای ظلم کرده و باید تأیید می‌شدند بلکه به «حفظ آبروی انسان‌ها»‌ اشاره کرده و فرمودند: در جریان عدم احراز صلاحیت‌ها به نامزدها «یا به خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که واقعیت نداشت.»
اطلاعیه شورای نگهبان:
گزارش‌های نادرست مؤثر نبوده است
شورای نگهبان در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی این شورا مؤثر نبوده است، از رسانه‌ها خواست از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب کنند.
شورای نگهبان چند ساعت بعد از بیانات رهبر انقلاب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در حین بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری و پس از آن، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها با استناد به بعضی از گزارش‌های نادرست و غیرمستند در مورد برخی داوطلبان محترم و بستگان ایشان نسبت‌های نادرستی داده شده است.
این اطلاعیه افزود: شورای نگهبان ضمن تأکید بر حفظ حرمت‌ اشخاص و محکوم نمودن هتک حرمت و حیثیت داوطلبان و خانواده‌های ایشان از کلیه رسانه‌ها مؤکداً می‌خواهد با توجه به محرمانه بودن بررسی صلاحیت‌ها در این شورا و با عنایت به اینکه در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان مؤثر نبوده است، از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند. در پایان طول عمر و سلامتی مقام معظم رهبری دامت برکاته را از خداوند متعال مسألت می‌نماییم.
قدردانی علی لاریجانی از رهبر انقلاب
علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، از بیانات ایشان درخصوص لزوم جبران ظلم به افرادی که صلاحیت‌شان توسط شورای نگهبان تأیید نشده است، تقدیر کرد.
لاریجانی در این نامه خطاب به حضرت آیت‌الله ‌العظمی ‌خامنه‌ای نوشت: بیانات حکیمانه حضرتعالی در سالگرد رحلت پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی(قدس‌سره) برای آینده کشور، بار دیگر پایه‌های استوار و عقلانی نظام جمهوری اسلامی را ظهور بخشید.
وی افزود: تذکر و مطالبه جنابعالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری رخ داد؛ بزرگی و بزرگواری و روحیه حق‌طلبی آن حضرت را بیش‌ از پیش عیان نمود.
لاریجانی نوشت: «سپاسگزارم» و «از خداوند متعال طول عمر باعزت برای آن جناب خواستارم.»
واکنش محسن رضایی به تذکر رهبر انقلاب
به شورای نگهبان
محسن رضایی درباره سخنان رهبر معظم انقلاب در توییتر نوشت: «سخنان مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب در مورد جفا به برخی کاندیداهای احراز صلاحیت نشده و ضرورت حفظ آبروی مؤمن، تأکیدی بر استواری جمهوری اسلامی بر پایه ارزش‌های انسانی و اسلامی بود.»
وی افزود: «انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه با پیروی از دستور معظم‌له، حقوق تضییع‌شده را جبران کنند.»