kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۶۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶

اخبار ویژه

 

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها درباره انتخابات
نتایج نظرسنجی‌های روزهای اخیر، همچنان از پیشتازی سیدابراهیم رئیسی حکایت می‌کند.
بر اساس نتایج نظرسنجی یک مرکز معتبر دانشگاهی، در حالی که نرخ مشارکت به 45 درصد افزایش یافته، درصد رای فعلی نامزدها به این شرح بوده است:
درصد رای فعلی کاندیداها: رئيسی 67 درصد/ همتی: 5 درصد/ مهرعلیزاده: 1/ رضایی: 7/ جلیلی: 4/ زاکانی: زیر 1/ قاضی‌زاده: 1/ نامعلوم: 15(رو به افزایش).
از سوی دیگر مرکز افکارسنجی ایسپا (نزدیک به دولت) از شهروندان پرسیده «اگر الان انتخابات برگزار شود به چه کسی رای می‌دهید؟»
از میان افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند و نامزد مورد نظرشان را انتخاب کرده‌اند، 82/4 درصد ابراهیم رئیسی، 5/3 درصد محسن رضایی، 2/7 درصد سعید جلیلی، 2/2 درصد عبدالناصر همتی، 1/4 درصد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، 0/6 درصد علیرضا زاکانی و 0/2 درصد محسن مهرعلیزاده را برگزیده‌اند. 5/3 درصد افراد به این سوال پاسخ نداده‌اند.
همچنین از بین افرادی که قطعا یا احتمالا در انتخابات شرکت می‌کنند ولی هنوز نامزد مورد نظرشان را انتخاب نکرده‌اند، اگر امروز انتخابات برگزار شود، 53/3 درصد ابراهیم رئیسی، 9/7 درصد محسن رضایی، 5/0 درصد سعید جلیلی، 3/2 درصد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، 2/9 درصد عبدالناصر همتی، 1/3 درصد محسن مهرعلیزاده، 0/8 درصد علیرضا زاکانی را برگزیده‌اند. 23/9 درصد افراد به این سوال پاسخ نداده‌اند.
به نظر می‌رسد با برگزاری مناظره‌ها و همچنین پخش فیلم‌های تبلیغاتی و گفت‌وگوهای تلویزیونی نامزدها، به موازات افزایش احتمال مشارکت، بتوان به ارزیابی دقیق‌تر درباره رای هر یک از نامزدها نیز دست یافت.
در همین حال رئیس مرکز افکارسنجی ایسپا در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: 80 درصد رای‌دهندگان کاری به جناح‌ها ندارند.
مهدی رفیعی بهابادی با بیان اینکه وضعیت نامناسب اقتصادی و احساس ناامیدی، بر میل به مشارکت اثر منفی گذاشته،‌ می‌افزاید: همه ما با این صحبت رهبر معظم انقلاب که مردم از نامزدها و رئیس‌جمهوری آینده کار می‌خواهند موافق هستیم و طبق نظرسنجی‌ها اقتصاد و عدالت در همه حوزه‌ها و در راس آن در حوزه اقتصادی برای مردم بسیار پررنگ و مهم است.
وی درباره گرایش سیاسی مردم هم گفت: در حال حاضر یکی از نتایجی که ما در نظرسنجی‌ها به آن رسیده‌ایم این است که میزان تمایل مردم به گرایش‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا به شدت کاهش پیدا کرده است؛ به‌طور مثال مجموع گرایش اصولگرا و اصلاح‌طلب در آخرین نظرسنجی تلفنی به زیر 20 درصد رسیده که البته ممکن است در نظرسنجی حضوری مقداری از این بالاتر باشد در حالی که سال 96 و نزدیک انتخابات، این عدد حدود 43 درصد بوده است.
رئیس ایسپا این را هم گفته که اختلاف رای آقای رئیسی با بقیه بسیار زیاد است و فضای رقابت فعلی داغ نیست. به همین دلیل باید تا زمان مناظره‌ها منتظر باشیم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.
گرایش کماکان به سمت آقای رئیسی است و تقریبا نصف کسانی که هنوز در مورد گزینه انتخابی به قطعیت نرسیده‌اند، آقای رئیسی را مطرح می‌کنند؛ یعنی شواهد نشان می‌دهد حتی کسانی که نسبت به نامزدها دچار تردید هستند، رای‌شان فعلا بیشتر به سمت آقای رئیسی است.

جروزالم‌پست: حمله به مقر سیا در اربیل خیره‌کننده بود
یک روزنامه صهیونیستی در حالی جزییاتی از حمله پهپادی گروه‌های مقاومت علیه پایگاه جاسوسی سیا در کردستان عراق منتشر کرد که گفته می‌شود چند هفته قبل، یک پایگاه جاسوسی اسرائیل در این منطقه هدف حمله قرار گرفته است.
روزنامه جروزالم‌پست در گزارشی، با اشاره به افزایش قدرت پهپادی نیروهای مقاومت نوشت: در ماه آوریل خبرهایی در مورد حمله پهپادی به فرودگاه اربیل، منتشر شد. اخیرا روزنامه واشنگتن پست، در گزارشی فاش کرد که در آن حمله، شبه نظامیان مورد حمایت ایران، با استفاده از پهپاد، «آشیانه سری هواپیماهای سیا» را در فرودگاه اربیل هدف قرار داده‌اند.
هدف قرار گرفتن «آشیانه سری سیا»، نشانه‌ای از برنامه‌ریزی دقیق و تخصص پیچیده ایران و متحدانش در عراق است. این بدان معناست که ایران توانسته هواپیمای بدون سرنشین بفرستد و موقعیت دقیق این مکان سری را که داخل یک تاسیسات شناخته‌شده آمریکایی قرار دارد، شناسایی نماید و سپس حملات پهپادی را به طور دقیق تنظیم کند.
این نوع پهپادهای تهاجمی، از فناوریی شبیه به آنچه که در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو به کار گرفته شده بود، استفاده می‌کنند و با پهپادهای مورد استفاده حوثی‌های مورد استفاده حماس در حمله اخیر به اسرائیل شباهت زیادی دارند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که تهدیدهای پهپادی در سراسر منطقه گسترش یافته است.
اما نکته جالب توجه در مورد حمله پهپادی به آشیانه سیا در این است که پایگاه‌های آمریکایی در برابر این تهدید شناخته‌شده و رو به گسترش باید از نوعی تجهیزات دفاعی برخوردار باشند. «کنت مک‌کنزی»، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام)، در ماه مارس سال 2020 با اشاره به تهدید فزاینده پهپادها در منطقه، گفته بود که وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا برای ساخت سامانه‌های ضد پهپادی، میلیاردها دلار هزینه کرده است.
حمله پهپادی ماه آوریل در اربیل موجب نگرانی بیشتر آمریکا از «تهدید در حال گسترش هواپیماهای بدون سرنشین» در عراق شد.
حمله 14 آوریل نخستین حمله عمده پهپادی بود که در عراق به دست گروه‌های شبه نظامی انجام شد، اما در هشتم ماه مه 2021، پایگاه هوایی عین‌الاسد نیز در عراق هدف حمله پهپادی قرار گرفت.
نوع پهپادهای انتحاری مورد استفاده در عراق مشخص نیست، اما احتمالا ممکن است از نوع پهپادهای «ابابیل» یا «قاصف» باشند که حماس آنها را به نام پهپاد «شهاب» می‌خواند.
ایران در حال جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مواضع امن و مخفی ایالات متحده، آشیانه‌ها و دیگر امکانات نظامی آمریکا در عراق است و از سوی دیگر موشک‌های نقطه‌زن و فناوری پهپادی خود را گسترش می‌دهد و این می‌تواند به شدت نگران‌کننده باشد.

آفتاب یزد: مشاور بگیر آقای همتی!
روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد از عبدالناصر همتی خواست یک مشاور حقوقی به خدمت بگیرد و از اظهارات بی‌پایه و اساس پرهیز کند.
این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: حال برخی از کاندیداهای انتخابات برای اینکه بتوانند بخشی از جامعه را به خود جلب نمایند شعار رفع فیلتر تلگرام و توئیتر سر می‌دهند.
اخیرا عبدالناصر همتی که به نظر در صورت پیروزی ادامه‌دهنده دولت حسن روحانی خواهد بود، در یک رشته توئیت آورده است: حال که حجت‌الاسلام رئیسی بالاخره بعد از مدت‌ها در شبکه‌های اجتماعی اکانت رسمی ایجاد کردند برای رفع تبعیض در دسترسی و رفع ظلم فیلترینگ، از ایشان درخواست می‌کنم از فردا صبح دستور رفع فیلتر توئیتر را صادر کنند تا همه مردم از مطالب ایشان بهره‌مند شوند.
اکنون باید خطاب به آقای همتی گفت: وقتی شما به قانون دسترسی ندارید و قانون را نمی‌دانید (البته این ایراد نیست، قوانین گسترده هستند) حداقل از یک مشاور حقوقی بهره ببرید. لازم است به شما متذکر شویم در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تصمیم به فیلترینگ تلگرام و توئیتر یک تصمیم حاکمیتی و مرتبط با امنیت قضایی است و به صورت مستقیم ارتباطی با ریاست قوه قضائیه ندارد. ضمن آنکه رئیس دولتی که عضو آن هستید رئيس شورای فضای مجازی است و بهتر است از دولت خود بخواهید برای ساماندهی فضای مجازی برنامه داشته باشد.
این روزنامه اصلا‌ح‌طلب، پیش از این هم، با تاکید بر اینکه همتی نمی‌تواند با جنگ زرگری رای بیاورد، نوشته بود: «از مدت‌ها قبل بسیاری از دولتمردان متوجه این موضوع شده‌اند که جدایی از دولت و مسیر دیگری را طی کردن هم عاقبت به‌خیری دارد و هم محبوبیت می‌آورد، چراکه دولت بی‌برنامه و بدون تدبیر حسن روحانی تا توانست هم امید را از مردم گرفت و هم محبوبیت را از خود. بسیاری از سیاسیون و اقتصاددانان بر این موضوع اذعان دارند.
به نظر می‌رسد حال در یک جنگ زرگری دولت برای محبوب نمودن همتی، او را از رئيس‌کل بانک مرکزی برکنار می‌کند. اما پرسش اینجاست مگر همتی نبود که با اجرای سیاست‌های دولت دلار را نزدیک به 30 هزار تومان رسانید؟
حال که در آستانه برگزاری انتخابات هستیم همتی نیز نمی‌تواند به سهم خود و ناکارآمدی دولت و دود کردن سرمایه‌های مردم در بورس، بانک و بازار شریک نباشد. این جنگ زرگری دولتی‌ها برای محبوب کردن همتی کارآیی ندارد. پس بهتر است همتی نیز پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشد.»
یادآور می‌شود نقیض‌گویی‌های همتی قبل و بعد از نامزدی انتخابات درباره طیفی از موضوعات و از جمله بورس، یارانه، FATF و...، موجی از انتقادها در رسانه‌های طیف‌های مختلف برانگیخته است. منتقدان می‌گویند صداقت و ثبات رای، بدیهی‌ترین شرط مواجهه با مردم و تصدی مدیریت است.
با این اوصاف به نظر می‌رسد آقای همتی، غیر از یک مشاور حقوقی امین، چند مشاور اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و اخلاقی هم لازم دارد.

گزارش شرق از گران شدن 2 تا 4 برابری 27 قلم کالا
27 قلم کالای اساسی ظرف یک سال در دولت روحانی، افزایش‌های 200 تا 400 درصدی را تجربه کرد.
روزنامه شرق از روزنامه‌های حامی دولت، ضمن انتشار خبر فوق می‌افزاید: در یک سال گذشته کمبود روغن خبرساز شد و پس از آن هم نوبت به کالاهای دیگری مانند مرغ، میوه و برخی مواد دیگر رسید. حالا جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت (صمت) نشان می‌دهد قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، میوه، حبوبات و برنج، روغن، مرغ زنده و همچنین آهن‌آلات در سال گذشته بیش از 100 درصد افزایش داشته و بین دو تا چهار برابر شده و قیمت ۴۱ کالا نیز ۵۰ تا صد درصد گران شده است.
بر اساس این گزارش، از بین ۹۷ کالایی که تغییرات قیمت آنها از اسفند سال ۱۳۹۸ تا ماه مشابه ۱۳۹۹ منتشر شده، قیمت ۲۷ کالا بیش از صد درصد افزایش یافته و بین دو تا نزدیک به چهار برابر شده است. قیمت مرغ زنده نیز در همین ماه با افزایش ۱۰۱.۱ درصدی نسبت به اسفند سال ۱۳۹۸ به حدود ۱۷ هزارو ۳۰۰ تومان رسیده است. علاوه بر این و بر اساس گزارش ایسنا از روند تغییرات قیمت کالاها در سال ۹۹، سال گذشته قیمت مصوب مرغ در ستاد تنظیم بازار دو بار افزایش یافت و در نهایت قیمت مصوب آن ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان شد؛ اما در اسفند قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به بیش از ۴۰ هزار تومان هم رسید. در نهایت با وجود اینکه دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود قیمت مصوب مرغ تا پایان ماه رمضان تغییر نمی‌کند، دوازدهم فروردین قرارگاه ساماندهی مرغ در اولین جلسه کاری خود نرخ مصوب مرغ را چهار هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد.
بر این اساس، حداکثر قیمت مصوب مرغ گرم برای مصرف کننده کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد. هر چند بعد از اعلام نرخ جدید، بازار برای مدتی آرام گرفت، اما در روزهای اخیر مجددا بر طبل گرانی کوبیده می‌شود و اخباری مبنی بر عرضه مرغ خارج از شبکه و تغییر قیمت از سوی واسطه‌ها اعلام شد. از جمله کالاهای دیگری که قیمت آنها در یک سال بیش دو برابر شده، برخی از انواع میوه، حبوبات، برنج و روغن است؛ به طوری که در اسفند سال قبل قیمت پرتقال 136/4، موز 191/5، حبوبات شامل نخود، لپه و عدس به ترتیب 115/5، 114/1 و 127/2 درصد، برنج پاکستانی، هندی و تایلندی نیز 113/6، 111/1 و 185/4 درصد و کره پاستوریزه ۱۰۰ گرمی، حلب ۱۶ کیلویی روغن نباتی معمولی و روغن نیمه جامد به ترتیب ۹/119، 162/9 و 131/1 درصد نسبت به اسفند سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

تعادل: همتی در عملکرد تورمی و بورسی دولت سهیم است
«همتی به‌واسطه نامزدی در انتخابات مایل است از کارنامه نامناسب دولت روحانی فاصله بگیرد.» این تحلیل را روزنامه اقتصادی تعادل (وابسته به الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد) منتشر کرده و افزوده است: همتی در تلاش است با کارنامه افتضاح دولت فاصله‌گذاری کند، آیا این تلاش به نتیجه می‌رسد.
با داغ‌شدن تنور انتخابات ریاست‌جمهوری و البته افزایش انتقادات کاندیداها و منتقدان به عملکرد دولت، زمزمه‌هایی از افزایش اختلافات میان روحانی و رئیس‌کل بانک مرکزی مطرح شد با این مضمون که همتی جلوی ارزپاشی روحانی ایستاد و یا اینکه «فشار روحانی به همتی برای انصراف از کاندیداتوری»!
برخی رسانه‌ها معتقدند همتی می‌خواهد برای ادامه حضور در صحنه انتخابات، از دولت و کارنامه سیاهش فاصله‌گیری کند. کارنامه اقتصادی نسبتاً افتضاح دولتِ روحانی مخصوصاً در حوزه نقدینگی، تورم، ارز، بورس و... موجب شده همتی برای فاصله‌گیری از دولت، تلاش کند و احتمالاً با همین فرضیه هم، سناریوی برکناری از سوی روحانی توسط مشاوران او کلید زده شده است، آن هم در حالی که همتی به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی نقش مستقیم در سیاست‌های پولی و ارزی داشته است و آنچه امروز در حوزه تورم و ارزی داریم، بخشی از آن ماحصل سیاست‌هایی است که او مستقیماً‌ مجری آنها بوده است.
تلاش همتی برای فاصله‌گذاری با دولت درحالی ادامه دارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت روحانی در دوره ریاست همتی بر بانک مرکزی، با نرخ تورم سالانه بالای 40 درصد و تورم نقطه‌ای بالای 60 درصدی به‌جز سال 1374، رکورددار تورم در 63 سال اخیر (از سال1338 تاکنون) بوده است.
علاوه‌بر تورم، سیاست‌گذاری همتی در حوزه نرخ ارز نیز کاملاً مورد نقد است،‌ نرخ ارز در دوره 2/5 ساله مدیریت وی در بانک مرکزی، بالاترین نوسان را در 40 سال اخیر داشته است.
جهش نرخ ارز در سال 1397 حدود 87درصد و جهش سال 1399 (تا مهرماه) حدود 114درصد بوده است.
از مهم‌ترین نقدها به عملکرد دولت روحانی بورس و ضرر 80 درصدی سهامداران بورسی است که اتفاقاً کارشناسان بورسی بیش از آنکه وزیر اقتصاد را در این ماجرا مقصر بدانند، معتقدند مسبب اصلی وضع موجود بورس، همتی رئیس‌کل بانک مرکزی است؛ بورسی‌ها می‌گویند دستکاری نرخ سود موجب شد ریزش بورس آغاز شود.