kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۵۸۸
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷

نخستین اتوبوس برقی کشور در مشهد رونمایی شد

 

طی مراسمی، نخستین اتوبوس برقی کشور ساخت داخل که با مشارکت شهرداری مشهد و شرکت ایرانی مپنا ساخته شده است، رونمایی
شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دیروز طی مراسمی با حضور محمدرضا کلایی شهردار مشهد؛ عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا؛ نخستین اتوبوس برقی کشور در مشهد رونمایی و به صورت آزمایشی در خط یک BRT فعال شد.
این اتوبوس در راستای کاهش آلودگی هوا و استفاده از حمل و نقل پاک، با مشارکت ۵۰ درصدی شهرداری مشهد و شرکت مپنا با قراردادی به مبلغ ۶۸ میلیارد ریال ساخته شده است.
طول این اتوبوس برقی ۱۲ متر با بیشینه بار مجاز ۱۹۵۰۰ کیلوگرم خواهد بود؛ این اتوبوس مجهز به ترمز بادی، درهای بادی و فرمان هیدرولیکی به شکل کف کوتاه، دارای رمپ ویژه ویلچر و مجهز به سه درب
است.
این اتوبوس برقی با یک بار شارژ قادر به طی مسافتی حدود ۳۰۰ کیلومتر است که با این میزان مسافت تنها به یک بار شارژ در روز نیاز خواهد داشت.
در حال حاضر ایستگاه شارژ در محل پایانه امام رضا(ع) ساخته شده و سایر تجهیزات نیز تا پایان سال جاری توسط شرکت مپنا نصب خواهد شد.
شهردار مشهد در مراسم رونمایی از نخستین اتوبوس ‌برقی ساخت داخل در مشهد گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات کلانشهرها برقی کردن
خودروهاست.
محمدرضا کلایی با بیان اینکه این خودرو آینده حمل‌ونقل مشهد و راهی برای شهرهای دیگر است، گفت: قرارداد تولید دستگاه‌های دیگر را نیز امضا و برای ۱۰۰ دستگاه دیگر توافق کردیم که ۱۰ دستگاه آن را امسال تحویل می‌گیریم.
خلیل‌الله کاظمی معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: سال گذشته مراسم افتتاحیه ایستگاه شارژ برقی را داشتیم و قول دادیم اولین اتوبوس برقی ساخت داخل را به بهره‌برداری برسانیم که پس از قرارداد، ۱۶ ماهه این مهم اتفاق افتاد. این قرارداد با رقم ۶۸ میلیارد ریال
بود.
وی افزود: تا پایان سال ۱۰ دستگاه دیگر از این اتوبوس‌ها تولید می‌شود.
کاظمی گفت: موتورسیکلت برقی هم به مشهد رسید و تاکنون ۳۰ دستگاه تحویل شهروندان شده
است.
معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد اظهار کرد: ۶۴ درصد آلودگی هوای مشهد مربوط به آلاینده‌های سیار است.