kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶

تفاهم‌نامه مطالعات ژئوفیزیک هوابرد در فولاد مبارکه به امضا رسید



اصفهان - خبرنگار کیهان:
آیین امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوابرد میان سه شرکت فولاد مبارکه، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با حضور حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، محمدیاسر طیب‌نیا معاون امور معادن شرکت فولاد مبارکه، ایرج موفق رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان و تعدادی دیگر از مدیران ارشد سازمان زمین‌شناسی برگزار شد.
علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این مراسم اظهار کرد: وظیفه خود می‌دانیم تا جای ممکن از ایجاد اخلال در تامین خوراک صنایع فولادی کشور به‌ویژه فولاد مبارکه جلوگیری کرده و از دغدغه فولادسازان کم کنیم. هرچند شرایط ذخایر مواد معدنی در کشور مناسب نیست.
وی افزود: یکی از سیاست‌های ما اکتشاف ذخایر پنهان است. در ایران عمق اکتشاف زیاد نیست و زیر 10 متر است.
معاون وزیر صمت ادامه داد: برای اینکه بتوانیم به اکتشاف ذخایر پنهان برسیم نیازمند برداشت کامل ذخایر معدنی از سطح هستیم چراکه ایران روی کمربند متالوژنی قرار گرفته و به قطع ذخایر پنهان بسیار مناسبی در کشور وجود دارد. وی افزود: اگر مصرف سالانه کشور حدود 90 تا 100 میلیون تن در سال باشد، به زودی و تا 10 سال آینده ذخیره سنگ‌آهن(هماتیت - مگنتیت) تمام خواهد شد.
هدف از این تفاهم‌نامه سه‌جانبه، پیشبرد موثر اکتشاف ذخایر معدنی و شناسایی ذخایر معدنی به‌ویژه آهن و منگنز در مناطق مستعد که قبلا اکتشاف سیستماتیک و مطالعات ژئوفیزیک هوابرد در آن انجام نشده، عنوان شده است که این امر منجر به توسعه فعالیت‌های بخش معدن و ایجاد بستر مناسب برای اشتغال و سرمایه‌گذاری در حوزه معدن می‌شود. حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در مراسم امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: اکنون تامین سنگ‌آهن و منابع انرژی برای فولادسازان سخت شده است. وی افزود: فعالیت‌های معدنی عمدتا هزینه‌بر بوده و باید زمان زیادی را صرف آن کرد. بنابراین ما می‌توانیم با سازمان زمین‌شناسی فعالیت بلندمدت و مشترک انجام دهیم و امور معدنی توسط این سازمان به‌صورت کاملا علمی و کارشناسی صورت گیرد.