kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۵۷۸
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
در گفت‌وگو با کیهان مطرح شد

دردسرهای قطعی برق برای کسب‌وکار مردم

گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد قطعی‌های پی‌در‌پی برق مشکلات زیادی برای کسب‌وکار و زندگی مردم ایجاد کرده است.

 


گروه اقتصادی-

خاموشی‌های امسال یک ماه زودتر از راه رسیده و قطعی برق از یک ماه مانده به شروع تابستان مهمان ناخوانده شهروندان کشور شده است.
در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی از نقاط مختلف کشور مبنی بر خاموشی‌های گاه و بی‌گاه منتشر گردیده و در پی بروز این وضعیت، مردم با مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند.
برخی دانش‌آموزان و دانشجویان از کلاس‌ها و امتحانات برخط جا مانده‌اند، برخی کسب‌وکارها با تعطیلی غیرمنتظره مواجه شده‌اند، برخی کالاهای برقی مردم سوخته و حتی گفته می‌شود تعدادی از شطرنج‌بازان کشورمان مسابقات آسیایی را به رقبا واگذار کرده‌اند.
در این زمینه برخی کسبه در تماس با کیهان از مشکلات مختلفی که به آنان تحمیل شده خبر می‌دهند.
یکی از کسبه مشهد مقدس به خبرنگار ما گفت: پس از ماه‌ها که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا قادر به فعالیت تجاری نبودیم، کم‌کم داشتیم به حالت عادی بازمی‌گشتیم که ناگهان با قطعی‌های مکرر برق مواجه شدیم.
این فعال اقتصادی افزود: با قطع شدن برق، کارت خوان‌های ما از کار می‌افتد و از آنجا که استفاده از کارتخوان بسیار شایع است و مردم کمتر پول نقد به همراه دارند، قادر به خرید و فروش نیستیم. از سوی دیگر پس از اتصال برق هم مدتی طول می‌کشد تا کارتخوان‌ها به روال سابق بازگردد.
وی با‌ اشاره به مشکلات تهیه پول نقد از عابربانک‌ها ادامه داد: عابربانک‌ها معمولا چک‌پول‌های 50 هزار تومانی می‌دهند و ما پول خرد برای پرداخت مابقی مبلغ خرید نداریم.
البته مشکلات ناشی از قطعی برق منحصر به امور تجاری نیست. یکی دیگر از مخاطبان در تماس با کیهان از سرگردانی یک بیمار تنفسی خبر داد که به علت قطعی برق ناچار شده تجهیزات تأمین اکسیژن خود را از این خانه به خانه دیگر منتقل نماید.
گفتنی است وزارت نیرو مدتی قبل اعلام کرد که از این پس زمان خاموشی هر منطقه شهری از قبل اطلاع‌رسانی خواهد شد، اما موارد زیادی گزارش شده که برنامه اجرایی با این زمان‌بندی همخوانی نداشته است.
استمرار خاموشی‌ها، روز چهارم خردادماه وزیر نیرو را برای پاسخ به سؤالات نمایندگان به مجلس کشاند. رضا اردکانیان در صحن مجلس پس از عذرخواهی از مردم به‌خاطر مشکلات به‌وجود آمده، گرمای هوا و تولید رمزارز را از عوامل اصلی خاموشی‌ها ذکر نمود. البته به اعتقاد برخی کارشناسان، تولید رمزارز فشار قابل توجهی به مصارف برق کشور وارد نمی‌کند و مواردی همچون تأخیر در تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها و همچنین کاهش سرعت رشد ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی در دولت تدبیر و امید نقش برجسته‌تری در افزایش خاموشی‌های امسال داشته است.
محدودیت‌های جدی تأمین برق
در همین رابطه سخنگوی صنعت برق روز گذشته را یکی از گرم‌ترین روزهای سال عنوان کرد و توضیح داد: در اغلب نقاط کشور، دما افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود که مصرف به ۵۸ هزار مگاوات و بالاتر برسد که مصرف بسیار بالایی است و قطعا ما برای تامین این میزان محدودیت‌های جدی داریم.
به گزارش ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی در پیامی‌تصویری اظهار کرد: پیش‌بینی شده است که از طرح‌های تشویق محور مدیریت مصرف استفاده کنیم و با همکاری خوب مشترکان بخش خانگی بتوانیم در ساعات اوج مصرف محدودیت‌های تامین برق را به حداقل ممکن برسانیم.
به گفته وی از همه هموطنان خواهشمندیم که در ساعات اوج مصرف از وسایل برقی پرمصرف استفاده نکنند، کولرهای آبی را روی دور کند قرار دهند و کولرهای گازی را روی ۲۵ درجه تنظیم
کنند.