kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۵۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰

همنوایی چندباره گروهک‌ها و مجمع روحانیون علیه شورای نگهبان(خبر ویژه)

گروهک‌های نهضت آزادی و ملی مذهبی ادعا کردند در انتخابات شرکت نمی‌کنند و عملاً انتخابات را مثل گروهک‌های سلطنت‌طلب و سازمان منافقین تحریم می‌کنند.


در بیانیه گروهک نهضت آزادی که از سوی سایت گروهک ملی مذهبی منتشر شده، آمده است: برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی نگران‌کننده پیش می‌رود که نه تنها چشم‌اندازی را برای مشارکت گسترده نمی‌توان متصور بود، بلکه با رد صلاحیت گسترده و بی‌سابقه عموم داوطلبان طیف‌های گوناگون اصلاح‌طلبان و حتی محافظه‌کاران، کمترین امکان گردش دموکراتیک قدرت و اندک روزنه‌ها به حداقل مشارکت مورد انتظار بسته شد.
این سیاست حذفی زمینه که حضور آگاهی‌بخش داوطلبانی چون سید مصطفی تاجزاده را غیرممکن ساخته بود، در مرحله اعلام صلاحیت‌ها، ابعادی گسترده‌تر پیدا کرد، به‌طوری که حتی معاون اول دولت مستقر و شخصیت‌های محوری در عالی‌ترین ارکان نظام را نیز از صحنه بیرون راند.
نهضت آزادی ایران در راستای سنت سیاسی خویش با تحریم نهاد انتخابات و کنار نهادن سازوکارهای دموکراتیک موافق نیست و کماکان با تمام قوا در جهت رشد شاخص‌های انتخابات آزاد، سالم و عادلانه و برای دستیابی به دموکراسی و آزادی تلاش خواهد کرد. اما با کمال تأسف، دردمندانه و با ابراز نگرانی شدید اعلام می‌دارد که در شرایط کنونی و وضعیتی که تمامیت‌خواهان و دموکراسی‌ستیزان برکشور و ملت ایران تحمیل کرده‌‌اند، محروم از معرفی نامزدی بوده و در این شرایط، امکان مشارکت در چنین انتخاباتی را نخواهد داشت. در همین حال مجمع روحانیون نیز در نشست اخیر خود، با هجمه عناصر ضدانقلاب علیه عمل شورای نگهبان به مسئولیت قانونی خود همراهی کرد. به گزارش جماران، این جلسه که با حضور خاتمی ‌برگزار شد، اعلام گردید که تصمیم شورای محترم نگهبان ضربه هولناکی به اعتبار نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج کشور زده. و حیرت‌انگیزتر این است که چنین تصمیم دور از تدبیری در آستانه ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی ایران گرفته شده است. مجمع روحانیون مبارز مخالفت شدید خود را با این تصمیم و هر اقدامی که بر اعتبار نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد می‌کند اعلام می‌دارد. همچنین مجمع بر تصمیم نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم معرفی نامزد از طرف این جبهه، صحه مى‌گذارد و آن را اقدامى سنجیده و در جهت پرهیز از افتادن در دامى که مهندسان انتخاباتى تدارک دیده‌اند مى‌داند. این فضاسازی‌ها در حالی است که طبق اخبار موثق، اصلاح‌طلبان عزم جدی برای فعالیت انتخاباتی و حمایت از نامزد دارند اما چون ورود به این فاز، موجب می‌شد باب مباحث اجتماعی درباره کارنامه ائتلاف حاکم بر دولت باز شود و اصلاح‌طلبان را در جایگاه متهم (پاسخگویی) بنشاند، بنابراین تصمیم بر این شده که اولویت را بر مظلوم‌نمایی و ناتوانی از معرفی نامزد بگذارند و سپس در روزهای پایانی بدون پاسخگویی، اقدام به حمایت از یکی از دو نامزد کنند و این شگرد را هم در زرورق ‌ترساندن مردم از رقبای «خطرناک» بپیچند.
گفته می‌شود ستاد انتخاباتی برخی نامزد‌های احراز صلاحیت نشده اصلاح‌طلبان نیز بدون علنی کردن، هم اکنون در خدمت دو نامزد حاضر در رقابت‌ها قرار گرفته است.
با این حال درباره ادعای تحریم انتخابات از سوی گروهک‌هایی مثل نهضت آزادی باید همان مثل معروف را به‌کار برد که می‌گوید «خوشا باغی که شغال از او قهر کند».
هماهنگ شدن مواضع نهضت آزادی و مجمع روحانیون، در حالی است که حضرت امام بارها تأکید کردند سازمان منافقین فرزندان معنوی نهضت آزادی هستند و اگر نهضتی‌ها در دولت و مسند باقی می‌ماندند، سیلی‌ای می‌زدند که ایران و اسلام تا قرن‌ها سر بلند نکند. اکنون موضع هماهنگ «مجمع روحانیون» و «نهضت آزادی»، فاز تازه‌ای از خیانت و انتقام نسبت به خط و مکتب امام خمینی(ره) است.