kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۵۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹

واشنگتن پست: فشار برای اخراج آمریکا از عراق جدی است(خبر ویژه)

واشنگتن پست گزارش داد: تهدید متحدان ایران علیه حضور آمریکا در عراق، جدی‌تر شده است.

 


این روزنامه نوشت: خطر تهدیدهای ایران و متحدانش علیه حضور آمریکا در عراق افزایش یافته و حملات راکتی گذشته، تبدیل به تهاجم پهپادی شده است. جمهوری اسلامی، دامنه حملاتش توسط نیروهای نیابتی علیه پایگاههای نظامی آمریکا را بیشتر و بیشتر کرده است. حملات این میلیشیاها پیشرفته‌تر شده و دیگر فقط به راکت و موشک بسنده نمی‌کند، بلکه از پهپادهای تهاجمی هم استفاده می‌کنند. این پهپادها عمدتا کوچک هستند و از دسترس نگاه رادارها می‌گریزند. تا پیش از این، حملات عمدتا راکتی بود اما تجهیزات نظامی شبه‌نظامیان در این روزها پیشرفت کرده و تبدیل به هواپیمای بدون سرنشین شده است که هم کوچک است و هم بال ثابت دارد. این هواپیماها در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند به همین خاطر از رصد رادارهای سیستم‌های دفاعی در امان می‌مانند. این موضوع، مقامات نظامی آمریکا را نگران کرده است. آنها این تاکتیک نظامی را بزرگ‌ترین نگرانی هیئت نظامی آمریکا در عراق می‌دانند. در ماه اوریل یک ‌آشیانه هواپیما در فرودگاهی در شمال «اربیل» هدف حمله پهپادی قرار گرفت. پرواز این پهپاد در فاصله 10 مایلی سایت ردیابی شد، اما پهپاد بعدا به سمت مسیر پرواز هواپیماهای غیرنظامی تغییر مسیر داد و مسیرش از صفحه رادار گم شد.
یکی از مقامات ائتلاف (اشغالگران) در این باره توضیح داد: «این حمله سخت، کاخ سفید و پنتاگون را نگران کرده؛ چون متوجه شده‌اند چه تاسیسات مخفی و محرمانه‌ای در ایران وجود دارد که توانسته نوع حملات علیه اهداف آمریکایی را پیشرفته‌تر کند».
آن حمله تلفاتی نداشت اما به هر حال مقامات سیاسی و نظامی را در واشنگتن در فکر فرو برده است. یک ماه بعد در آوریل هم حمله مشابهی به پایگاه بزرگ « عین الاسد» صورت گرفت و بازهم مقامات نظامی و سیاسی واشنگتن را نگران کرد که با این پیشرفت نیروهای شبه‌نظامی چه بکنند. یک سرباز مستقر در عین الاسد در این باره شرح می‌دهد: « خسارت خیلی سنگین نبود اما ائتلاف را نگران کرد. مقامات ائتلاف به فرماندهان ما گفتند که این حمله یک حرکت تصاعدی است». جمهوری اسلامی قبلا خودش مستقیما در ژانویه 2020 با موشک‌های بالستیک به عین الاسد حمله کرد. این حمله در پاسخ به ترور « قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که در همان روزها کشته شده بود انجام شد.
آمریکا هم حملات شبه‌نظامیان را بی‌پاسخ نگذاشته است. اما آنها عزمشان را جزم کرده‌اند تا هرطور شده همه نیروهای ائتلاف را تماما از عراق اخراج کنند. بنابراین مقامات آمریکایی نگران‌اند. بعد از کشته شدن سلیمانی و « ابو مهدی المهندس»، خشم گروه‌های شبه‌نظامی علیه حضور آمریکا در عراق بیشتر شد و دولت بغداد، فشار را برای عقب‌نشینی آمریکا بیشتر کرد. بعد از تمام شدن جنگ با داعش، شمار نیروهای آمریکایی حاضر در عراق نصف شده. البته حملات راکتی هم در کم شدن تعداد سربازان آمریکایی بی‌تاثیر نبوده است. در حال حاضر حدود 3 هزار سرباز ائتلاف در عراق حضور دارد که 2500 نفرشان آمریکایی‌اند.
همه مقامات آمریکایی دست پاچه می‌شوند. ژنرال « فرانک مک کنزی» فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه ماه گذشته در سخنانی گفت: « ما داریم تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم بهترین پدافند را در برابر پهپادها داشته باشیم.»