kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹

دیدار فرستاده «ام-آی-6» با سرکرده گروه تروریستی تحریرالشام

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت، دستگاه‌های اطلاعاتی غربی در حال برقراری تماس مستقیم با گروه‌های تروریستی فعال در سوریه هستند و در این میان، سرویس جاسوسی انگلیس(ام. آی-6» با سرکردۀ گروه تکفیری «تحریرالشام» در سوریه ارتباط برقرار کرد.

 


یک منبع دیپلماتیک، که نام و ملیت او ذکر نشد، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، دستگاه‌های اطلاعاتی غربی در حال برقراری تماس با گروه‌های تروریستی بین‌المللی فعال در سوریه هستند.
این منبع افزود: «طبق اطلاعات موجود، سرویس‌های ویژه کشورهای غربی نه فقط به صورت غیرمستقیم، بلکه به طور مستقیم نیز، با گروه‌های تروریستی فعال در سوریه تماس برقرار می‌کنند.
به گزارش فارس، این منبع اضافه کرد، سرکرده گروه تروریستی «هیئت تحریر الشام» در مرز ترکیه-سوریه با عوامل دستگاه اطلاعاتی انگلیس، موسوم به«ام. آی_6» دیدار کرده است. این منبع توضیح داد که در دیدار مذکور، درباره احتمال خروج هیئت تحریر الشام از فهرست سازمان‌های تروریستی، بحث شده است.
وی گفت: «طرف انگلیسی پیشنهاد کرد، هیئت تحریر الشام اقدامات مخفیانه علیه کشورهای غربی را متوقف و همکاری‌های نزدیک با دستگاه‌های اطلاعاتی(غربی) را تقویت کند.»
پیش از این، «میخائیل بوگدانوف»، نمایندۀ ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا، درباره اقدامات تحریک‌آمیز گروه‌های تروریستی فعال در سوریه هشدار داده بود.
بوگدانوف گفته بود: «ممکن است در روز انتخابات یا قبل و بعد آن، اقدامات تحریک‌آمیزی صورت گیرد.»
ژنرال «الکساندر کارپوف»، معاون مرکز آشتی ملی روسیه در سوریه، هم یکشنبه گذشته گفته بود که تروریست‌های فعال در سوریه، اجرای یک سناریوی شیمیایی را برنامه‌ریزی کرده‌اند.
وی گفت: شبه نظامیان «هیئت تحریر الشام» قصد دارند با کمک سازمان کلاه سفیدها این طرح را عملی کنند.»
انتخابات ریاست جمهوری سوریه هشت روز پیش برگزار شد و «بشار اسد» توانست بار دیگر در این انتخابات به پیروزی برسد.
نیم میلیون جان باخته در جنگ داخلی
دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان دولت سوریه، اعلام کرد، نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در جنگ داخلی این کشور، جان خود را از دست داده‌اند. این جنگ سال 2011 و با مدیریت آمریکا و متحدانش آغاز شده بود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قبلا رقم تلفات ۳۸۸ هزار نفر اعلام شده بود.
گروه حقوق بشر سوریه در گزارش جدید خود افزود، بیش 159 هزار نفر از کشته‌های جنگ سوریه، غیرنظامی و دست کم ۱۶۸هزار نفر نیز نظامیان ارتش سوریه بوده‌اند. این گزارش می‌افزاید، ۶۸ تکفیری و ۷۹ نفر از اعضای دیگر گروه‌های معارض هم در این جنگ کشته شده‌اند.