kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۵۳۲
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹

خودتحقیری و لاپوشانی؛ واکنش آلمان به جاسوسی آمریکا از این کشور

در پی گزارش رسانه‌ها در مورد جاسوسی آمریکا از سران اروپا، از جمله صدر اعظم آلمان، یک سیاستمدار آلمانی از تلاش برلین برای لاپوشانی اینجاسوسی سخن گفت و این رویکرد را تحقیرآمیز خواند.


نگاه غرب محوری همواره بر نگاه سیاستمداران غربی سیطره داشته است؛ اما در این نگاهِ «مرکز-پیرامونی»، همیشه غرب مرکز نیست، بلکه گاهی در خود غرب هم، برخی کشورها «مرکزی یا مرکزی‌تر» هستند و برخی نیز «پیرامونی یا پیرامونی‌تر» محسوب می‌شوند.
شاهدی برای سخنان بالا، خبری است که روزهای گذشته منتشر شد (البته مشابه آن سال‌ها پیش نیز مخابره شده بود)؛ رسانه آلمانی «دویچه وله» از همکاری سرویس جاسوسی دانمارک با آژانس امنیت ملی آمریکا و جاسوسی از سران اروپا، از جمله صدر اعظم و رئیس‌جمهور آلمان، خبر داد. «آلبرت براینینگر» سیاستمدار عضو حزب «جایگزین برای آلمان» با اشاره به رسوایی شنود تلفن همراه صدراعظم این کشور توسط آمریکا تاکید کرد، دستگاه حاکم درصدد لاپوشانی اقدامات جاسوسی واشنگتن است. به گزارش فارس، او در این باره گفت: «دستگاه حاکم آلمان ترجیح می‌دهد که ساکت بماند. فراموش نکنید که این موضوع بعد از آن منتشر شد که چند سال قبل مشخص شد که حتی خود صدراعظم آلمان هم مورد شنود سرویس‌های اطلاعاتی ویژه آمریکا قرار گرفته بود. اما درباره این رسوایی لاپوشانی شد. به همین دلیل، آنها ترجیح خواهند داد که این رسوایی (جدید) و تحقیق درباره آن را هم نادیده بگیرند.»
گفتنی است، این لاپوشانی دلالت بر نگاه تحقیرآمیز آلمان به خود است. آلمان که خود را ناتوان از برخورد قاطع در مقابل آمریکا می‌بیند، یا هزینه‌های آن را بسیار بیشتر از منفعت آن می‌داند، ترجیح می‌دهد که این ماجرا‌، با سکوت یا به تعبیر این سیاستمدار آلمانی، با لاپوشانی، عبور کند.
اشاره این سیاستمدار آلمانی به افشاگری اواخر سال ۱۳۹۲ «ادوارد اسنودن» عضو سابق آژانس امنیت ملی آمریکا بود که طی آن، او از جاسوسی‌ گسترده این نهاد اطلاعاتی در سراسر جهان خبر داد. به دنبال افشاگری اسنودن، مشخص شد تلفن همراه صدراعظم آلمان هدف شنود و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا قرار گرفته بود. به دنبال انتشار این خبر، مقامات احزاب اپوزسیون آلمان و همچنین افکار عمومی به شدت مرکل را برای واکنش به این خبر تحت فشار قرار‌دادند و در نهایت، صدراعظم با تحقیق در این باره موافقت کرد.
واکنش رهبران اروپا به این خبر نیز تحلیل بالا را تایید می‌کند. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، در واکنش به گزارش‌ها درباره جاسوسی آمریکا از سیاستمداران اروپایی، این اقدام را «غیرقابل قبول» توصیف کرد.
«آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان نیز موضع ماکرون درباره این موضوع را تایید کرد.
گفتنی است، این مقام‌های اروپایی از گفتن این الفاظ محتاطانه بیشتر پیش نرفته‌اند و مشخص نیست سران اروپا چه واکنشی نشان خواهند داد.
یا بهتر است بپرسیم «چه واکنشی می‌توانند نشان دهند؟» آن هم در زمانی که اروپا دچار یک وابستگی عمیق و بیمارگونه به آمریکا است. روز شنبه بود که «میک والاس» نماینده ایرلندی پارلمان اروپا، طی پیام‌هایی در توئیتر، از وابستگی اتحادیه اروپا به آمریکا انتقاد کرد. وی در پیام‌های توئیتری نوشته بود: «به نظر می‌رسد که سطح تبعیت اتحادیه اروپا از امپریالسیم آمریکا، به سطح جدیدی رسیده، که نشانگر عدم استقلال، عدم قدرت و عدم رهبری در موسسات اتحادیه اروپاست.»