kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۵۱۴
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
سردار مقیمی:

گمرک همکاری لازم برای استقرار پلیس امنیت اقتصادی را ندارد



رئیس‌پلیس امنیت اقتصادی گفت: گمرک همکاری لازم را با پلیس امنیت اقتصادی ندارد و اجازه نمی‌دهد پلیس در ستاد‌های گمرک در مناطق مختلف حضور داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار محمدرضا مقیمی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: یکی از موضوع‌هایی که در حقیقت محور کار پلیس امنیت اقتصادی است بحث اشراف اطلاعاتی در حوزه‌های اقتصادی است و باید پلیس حضور فیزیکی داشته باشد، همچنین به سامانه‌ها و تجهیزات و امکانات نیز دسترسی پیدا کند تا بتواند اطلاعات حوزه اقتصادی را استخراج کند.این موضوع شامل همه داد و ستد‌ها و نقل و انتقالات، رفت و آمد‌های پول و کالا می‌شود.
مقیمی افزود: رصد ورود و خروج کالا‌ها و همچنین افرادی که اقدام به ورود و خروج کالا می‌کنند و همچنین توزیع بحث احتکار و تبانی در معاملات از جمله مسایلی است که بایستی پلیس امنیت اقتصادی نظارت و اشراف داشته باشد پس لازم است پلیس در گمرک حضور پیدا کند.
وی ادامه داد: البته در سال گذشته در توافقی که میان مسئولان به وجود آمد، قرار شد پلیس در مبادی ورودی و خروجی سازمان بنادر و برخی از گمرک‌ها حضور داشته باشد که متاسفانه این ورودی و خروجی در بیرون از مجموعه گمرک تعبیه شد و نیاز است که پلیس امنیت اقتصادی در داخل گمرک مستقر شود.
رئیس‌پلیس امنیت اقتصادی گفت: استقرار در خود گمرک موجب می‌شود همکاری و تعامل نزدیکی داشته باشیم و به رصد ورود و خروج کالا در گمرک بپردازیم.قرار است در این همکاری، دوست و همکار اقتصادی باشیم و دست همدیگر را بگیریم و قرار نیست پای کسی را بگیریم.
مقیمی بیان داشت: مشکل اساسی این است که هنوز نتوانستیم با یکدیگر به تفاهم برسیم که بتوانیم با همدیگر همکاران خوبی باشیم و گمرک بپذیرد که پلیس در داخل گمرک مستقر شود.وی افزود: در مجموعه تهران سه ستاد گمرک در خیابان ولیعصر (عج)، خیابان شهید بهشتی و فرودگاه مهرآباد وجود دارد که حتی یک اتاق هم به پلیس در داخل ستاد داده نشده است.
رئیس‌پلیس امنیت اقتصادی با بیان اینکه ما باید به روز و آنی باشیم و همکاران ما با اشراف اطلاعاتی بتوانند ورود و خروج کالا را کنترل کنند، تأکید کرد: موقعی که نتوانیم به وظیفه اصلی خود عمل کنیم، باید ماموریت را متوقف کنیم.
مقیمی ادامه داد: علاقه داریم هرچه زودتر حضورمان مستمر، جدی و با کیفیت باشد و اگر قرار است حضور کمی و خاصیتی نداشته باشیم، ادامه این مسیر ثمربخش نخواهد بود.
وی با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی اصرار دارد که هرچه سریع‌تر در حوزه‌های ستاد گمرک حضور داشته باشد، افزود: آخرین پرونده در گمرکات مربوط به بندر شهیدرجایی بود که کالا‌هایی در سال‌های گذشته وارد شده و اظهار نشده بود بنابراین پلیس به این موضوع ورود پیدا کرد و در حال گرفتن آمار از این کانتینر‌ها است.
باید قاطعانه با تولید رمزارز‌ها
برخورد شود
رئیس‌پلیس امنیت اقتصادی کشور درباره رمز ارزها نیز گفت: بایستی به طور قاطعانه با تولید رمز ارز‌ها برخورد شود، زیرا مقدار زیادی برق مصرف می‌کند که به ضرر کشور است.
سردار مقیمی با اشاره به اینکه پلیس امنیت اقتصادی دو سال است که تشکیل شده است، افزود: از قبل هم این موضوع در پلیس آگاهی از حدود 6 تا 7 سال گذشته در دستور کار بود و پلیس آگاهی اشراف اطلاعاتی به این موضوع داشت. در ابتدا قرار بر این بود که به صورت قاطعانه با این موضوع برخورد شود، اما بعد اعلام کردند که آزاد است.
وی ادامه داد: استخراج رمزارز‌ها مقدار زیادی برق مصرف می‌کند و هنوز نتوانستند پیدا کنند کجا‌ها دارند از این رمزارز‌ها استفاده می‌کنند.
رئیس‌پلیس امنیت اقتصادی با بیان اینکه رمزارز‌ها در سه دسته خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی تولید می‌شود، گفت: دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال که در کشور وجود دارد، دست دوم کشور‌های دیگر است که برق زیادی مصرف می‌کند و مقرون به صرفه نیست، اما به دلیل ارزان بودن برق در کشور ما این موضوع مقرون به صرفه برای افراد شده است گرچه تاثیر زیادی در حوزه برق دارد و صدمه وارد می‌کند.
مقیمی اظهارداشت: در برخی از خانه‌ها این موضوع درحال انجام است و منبع درآمد شده است، اما قاطعانه باید با آن برخورد کرد و متاسفانه برخی از حوزه‌های دولتی نیز در این موضوع دخیل هستند که باید برخورد با آن به صورت سراسری انجام شود.
افزایش شاخص‌های بورس
از ابتدا واقعی نبود
وی درخصوص نوسانات بورس گفت: بورس در حوزه اقتصاد خیلی تاثیرگذار است و در سال گذشته با مسئولان بورس ارتباط نزدیکی داشتیم، اما از همان اول می‌دانستیم این افزایش شاخص بورس واقعی و نرمال نیست و به صورت پلکانی و کاذب در حال افزایش است.
رئیس‌پلیس امنیت اقتصادی افزود: ابتدا بایستی دولت این موضوع را مدیریت می‌کرد، اما مدیریت خوب اعمال نشد. همچنین بعد از گذشت مدتی کسانی که سرمایه‌گذار اصلی و مرتبط با حوزه‌های مدیریتی دولتی بودند به یکباره پول خود را بیرون کشیدند و شاخص‌های بورس کاهش پیدا کرد و خیلی‌ها به مشکل برخوردند.
وی ادامه داد: گرچه در این موضوع پرونده‌ها تکمیل شده، اما تا موقعی که در دستگاه قضایی این موضوع بررسی نشده است به جزئیات آن نخواهم پرداخت.