kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳
رئیس اتحادیه قالیشویان تهران خبر داد

بیکار شدن 3 هزار نفر با کاهش 80 درصدی درآمد قالیشویان

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران از تعطیل شدن ۳۰ درصد واحدهای فعال در صنف قالیشویی، کاهش ۸۰ درصدی درآمد و بیکار شدن حداقل سه هزار نفر در این صنف خبر داد.

 


حمید محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، از تعطیل شدن ۳۰ درصد واحدهای فعال در صنف قالیشویی در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: باقی واحدها نیز عمدتا بیش از ۸۰ درصد کاهش درآمد داشته‌اند.  با شیوع موج جدید بیماری کرونا نیز بسیاری از مردم به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش رفت و آمد و ترس از ابتلا به بیماری کرونا، تمایلی به استفاده از خدمات قالیشویی‌ها نداشتند. این شرایط باعث شده درخواست خدمات قالیشویی ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یابد و قالیشویان تقریبا به بیکاری مطلق نزدیک شده‌اند.
رئیس اتحادیه قالیشویان تهران با بیان اینکه تا قبل از شیوع کرونا نزدیک به ۴۰۰ واحد صنفی فعال بود که در هر واحد (به جز بهمن و اسفند هر سال) به طور معمول بین ۲۰ تا ۳۰ نفر مشغول فعالیت بودند، تصریح کرد: اکنون با توجه به کاهش سفارش‌ها بیش از سه هزار نفر بیکار شده‌اند و درآمد قالیشویان از اسفندماه سال ۱۳۹۸ تاکنون حداقل ۸۰ درصد کاهش داشته و تقریبا در مرز ورشکستگی قرار دارند.
محمدی خاطرنشان کرد: در شرایطی که واحدهای قالیشویی درآمدی ندارند ملزم به پرداخت مالیات شده‌اند. حداقل حمایت از این صنف بخشودگی مالیات برای واحدهایی است که درآمدی نداشته‌اند. این بنگاه‌ها درآمدی برای امرار معاش ندارند چه رسد به پرداخت مالیات.
گفتنی است، ستاد کرونا باید تمهیداتی برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا می‌اندیشید که گویا، آنچنان کارآمد نبوده و موجب صدمه به فعالیت‌هایی چون قالیشویی و بیکاری تعداد زیادی از فعالان و کارگران این صنف شده است.