kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۴۶۹
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
معاون وزیر کشور:

سه هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان برای کاهش تنش آبی کشور اختصاص یافت

 

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: سه هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای کاهش تنش آبی ناشی از کمبود بارش‌ها و خشکسالی پیش رو در کشور اختصاص یافته است.
«اسماعیل نجار» در اراک افزود: طرح‌های مربوط به این مهم تعریف و فهرست استان‌ها دریافت شده و در نشست تخصصی کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: آنچه که امسال کشور مواجه است خشکسالی بی‌سابقه‌ای در ۵۰ سال اخیر است و کشور با کاهش شدید بارندگی و تغییرات اقلیمی مواجه است.
رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: کاهش بارندگی و خشکسالی برای کشاورزی، محیط زیست، حیات وحش، جنگل و مراتع، گرد و غبار، خشکی تالاب و بخش آشامیدنی معضلات جدی به وجود می‌آورد.
نجار افزود: متاسفانه در کشور در زمینه پیشگیری از حوادث طبیعی و غیر طبیعی باور جدی وجود ندارد.
معاون وزیر کشور گفت: خشکسالی در بخش کشاورزی برای بهره‌برداران مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است و دولت برای جبران بخشی از این خسارت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی سه هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار داده است. نجار افزود: دولت ۲ هزار میلیارد تومان برای امهال تسهیلات کشاورزان اعتبار پیش‌بینی کرده و همچنین سازمان برنامه بودجه با پیشنهاد سه هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های کشاورزی موافقت کرده است.
وی اظهار داشت: برای عشایر نیز ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت و ۲۰۰ میلیارد تومان هم کمک بالاعوض در نظر گرفته شده است و نیز یک میلیارد راس دام توسط جهاد کشاورزی از دامداران خریداری می‌شود تا از کشتار دام و حضور واسطه‌ها جلوگیری به عمل آید.
رئیس سازمان مدیریت بحران گفت:۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای بیمه اجباری ساختمان برای ۳۰ میلیون خانوار عملیاتی خواهد شد که اولویت با نهادهای حمایتی کمیته امداد امام، بهزیستی و خانواده‌های ناتوان است.
نجار افزود: مدیریت بحران کشور موفق به تهیه ۲۵ فروند بالگرد امداد برای کمک به حادثه‌دید‌گان شده است.