kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۴۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
خطیب زاده:

ناوهای ایران در آب‌های بین‌المللی حضور دارند و هیچ‌ کشوری نمی‌تواند به این حق تعدی کند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همانند هر کشوری دیگر در نظام بین الملل از حقوق بین‌الملل خودش استفاده می‌کند و می‌تواند در آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشد و هیچ کشوری نیز نمی‌تواند آن را تعطیل کند.


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح دوشنبه با اصحاب رسانه درباره خبر منتشرشده مبنی بر تهدید آمریکا درباره حرکت دو ناو ایرانی به‌مقصد ونزوئلا گفت: ایران همواره در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و این حق را براساس حقوق بین‌الملل دارد و می‌تواند در آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشد، هیچ کشوری نمی‌تواند به این حق تعدی کند.
خطیب زاده اضافه کرد: هشدار می‌دهم که هیچ کسی اشتباه محاسباتی نکند. آنهایی که در خانه‌های شیشه‌ای نشستند، مراقب باشند.
وی درباره تمهیدات وزارت امور خارجه برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور اظهار کرد: وزارت امور خارجه ستادی در داخل وزارتخانه دارد که معاون کنسولی مسئولیت این ستاد را به‌عهده دارد. مسئولیت برگزاری انتخابات در خارج از کشور با وزارت امور خارجه است، دیروز هم نشستی در این خصوص در وزارت خارجه برگزار شد. سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها دستورالعمل‌های لازم را گرفته‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای تبادل زندانی با آمریکایی‌ها و تکذیب آن بیان کرد: آنچه تکذیب می‌شود این است که گفت‌وگوهای وین هیچ ارتباطی به مسائلی از جمله زندانیان ندارد. برای جمهوری اسلامی آزادی اتباعی که به گروگان گرفته شده‌ و به‌ناحق و به‌بهانه‌های واهی در زندان‌های آمریکا هستند، اولویت است.
خطیب‌زاده یادآورشد: اگر آمریکا این موضوع انسانی را تسهیل کند، فضای بهتری برای گفت‌وگوها در وین ایجاد می‌کند. اگر شرایط فراهم شود ما ذره‌ای تردید نخواهیم کرد که اتباع خود را نجات دهیم.
وی در خصوص اعزام زائران ایران به حج امسال نیز گفت: رایزنی های گسترده ای صورت گرفته، برای اینکه امسال بتوانیم این موضوع را داشته باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص کشف گور دسته جمعی از بومیان کانادا گفت: یک تراژدی بزرگ انسانی در سابقه کانادا وجود دارد که هیچ اسمی نمی‌توان بر آن گذاشت مگر یک نسل کشی علیه بومیان و بنیان اصلی این کشور.
وی افزود: جای تاسف دارد که این کشور همواره سعی دارد خودش را پشت نقاب‌های بشردوستانه پنهان کند در حالی که خودش چنین روزهای تاریکی را در سابقه دارد.
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: دولت کانادا باید روزهای تاریکی را که علیه بومیان این سرزمین از جمله نسل کشی و مشکلاتی که برای زنان این سرزمین بوجود آورده است جبران کند.