kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۴۳۹
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶

کوتاه از انتخابات

 

بیانیه جبهه پایداری در حمایت از رئیسی
جبهه پایداری انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای آقای رئیسی را به عنوان نامزد اصلح انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ معرفی کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: جبهه پایداری انقلاب اسلامی پس از بررسی دقیق نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در همه ابعاد و در نظر گرفتن شرایط حساس داخلی و بین المللی، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی را به عنوان نامزد اصلح به شما ملت عزیز و شریف ایران معرفی می‌کند و اعلام می‌دارد که با تمام توان در این مسیر نورانی انجام وظیفه کرده از هیچ تلاشی برای موفقیت ایشان در مسیر خدمت به اسلام عزیز و ملت سربلند ایران چه در زمان انتخابات و چه پس از آن دریغ نخواهد کرد.
حداد عادل: رئیسی قهرمان مبارزه با فساد
شناخته شده است
غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ظهر دیروز (دوشنبه) در آئین آغاز فعالیت رسمی ستاد مرکزی کمیته اقتصادی شورای ائتلاف گفت: نامزدها برنامه‌های مدون دارند.
وی افزود: آیت‌الله رئیسی به عنوان قهرمان مبارزه با فساد شناخته شده و به حسب مسئولیت خود در قوه قضاییه این افتخار را دارد.
حداد عادل گفت: هرکس، هرجا و با هر ظرفیتی که دارد باید برای افزایش مشارکت تلاش کند.
مشارکت پایین را نتیجه سوء مدیریت می‌دانم
وی با تاکید بر اینکه اهمیت مشارکت بالاتر از پیروزی نیست تصریح کرد: مشارکت پایین را نتیجه سوء مدیریت می‌دانم و اینکه کسانی می‌خواهند گناه مشارکت پایین را به گردن شورای نگهبان بیاندازند یک ترفند است و مگر قبل از این اعلام صلاحیت‌ها مشارکت ۸۰ درصد بود که این مشارکت را به گردن شورای نگهبان می‌اندازید؟
شمخانی: مردم، امید به آینده بهتر را در صندوق‌های رأی می‌بینند
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: انتخابات پرشکوه در ۲۸ خرداد نشان خواهد داد که مردم ایران علی‌رغم تنگناهای موجود، امید به آینده‌ای بهتر را با استفاده از فرصت بی‌بدیل تغییر مدیریت در کشور در رجوع به صندوق‌های رأی می‌بینند.
عصبانیت همتی از روحانی
به خاطر برکناری از بانک مرکزی
سپیده شبستری همسر و نماینده عبدالناصر همتی در گفتگو با شبکه دو سیما بیان کرد: همسرم از بانیان وضع موجود اقتصادی نیست.
وی با بیان اینکه «رفاه مردم؛ مهم‌ترین دغدغه آقای همتی است» گفت: دکتر همتی فردی بسیار مهربان، خوش قلب، مسئولیت پذیر، باتجربه، نخبه، قابل اتکاء و مرد روزهای سخت است.
شبستری با اشاره به برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی گفت: چیزی که اخیراً خیلی ایشان را عصبانی و ناراحت کرده بود برکناری‌اش از ریاست بانک مرکزی توسط حجت‌الاسلام روحانی بود.
تلاش حزب کارگزاران برای جلب نظر اصلاح‌طلبان به سمت «همتی»
سیدمحمود علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفتگو با فرهیختگان گفت: آخرین صحبتی که در بیانیه نهاد اجماع‌ساز منتشر شد این بود که اذعان کردند ما کاندیدا نداریم، ولی حزب کارگزاران اصرار دارد همتی به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان موردقبول مجمع اصلاح‌طلبان قرار گیرد.
خبرگزاری فارس هم در گزارشی نوشت: پس از اظهارات عبدالناصر همتی در کلاب هاوس که شنبه انجام شد جمعی از اصلاح طلبان به سمت وی مایل شدند و تصمیم دارند تا نظر بزرگان جریان اصلاحات را برای حمایت از این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جلب کنند.
بر اساس این گزارش، اعضای شاخص حزب کارگزاران سازندگی در جلب نظر بزرگان اصلاحات به سمت همتی فعال شده‌اند اما به نظر می‌رسد رأس تصمیم‌گیر جریان اصلاحات تا پنج روز مانده به انتخابات استراتژی خود را تغییر نخواهد داد.
البته محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون هم در گفتگویی با بیان اینکه «طبیعی است همتی به سمت اصلاح‌طلبان بیاید» گفت: همتی چهره شناخته شده و معتبری است اما اینکه کاندیدای اصلاح طلبان است یا خیر بحث دیگری است.
گفتنی است که برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب هم روز گذشته در گزارش‌های رپرتاژی، همتی را به عنوان «شگفتی انتخابات 1400» و «پدیده انتخابات» معرفی کردند.
سخنگوی کارگزاران: در حال رصد شرایط هستیم
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران ایران در گفتگویی با بیان اینکه «حزب کارگزاران در چارچوب جبهه اصلاحات فعالیت خواهد کرد» گفت: در حال رصد شرایط هستیم.
وی افزود: تصمیم درباره فرآیند انتخابات شوراها به زودی اعلام می‌شود.
چمران: امیدواریم جلیلی به نفع رییسی کنار برود
مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفتگویی اظهار کرد: با به صحنه آمدن مردم می‌توان خروج از مشکلات را توقع داشت.
وی در رابطه با کناره گیری سعید جلیلی به نفع رئیسی گفت: آروزی من این است که جلیلی به نفع رئیسی کنار برود. این دو کاندیدا هر در یک طیف هستند البته دفعه پیش هم آقای جلیلی به نفع آقای رئیسی از انتخابات کناره‌گیری کرد امیدواریم این بار هم در لحظات آخر تصمیمات عاقلانه‌ای اتخاذ شود.
نوباوه: جلیلی به نفع هیچ‌کس کنار نمی‌رود
بیژن نوباوه وطن، نماینده مجلس و مشاور سعید جلیلی در گفتگویی با بیان اینکه «جلیلی به نفع هیچ‌کس کنار نمی‌رود» اظهار داشت: سعید جلیلی هم دولت دارد هم برنامه.
وی افزود: جلیلی در این ۸ سال دولت سایه، ضعف دولت‌ها را بررسی کرده است و یکی از افرادی است که برنامه‌هایش می‌تواند برای این دوره از انتخابات راهگشا باشد.
سخنگوی ستاد زاکانی: مهم، پیروزی جریان انقلاب است
مالک شریعتی، سخنگوی ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بیان کرد: آنچه برای ما مهم است توفیق و پیروزی جریان انقلاب است.
وی با بیان اینکه «نامزدهای جریان انقلابی بیش از دو نفر هستند» گفت: این عقلانیت و هوشمندی در تمام دوستان وجود دارد که در روزهای پایانی تصمیم واحدی بگیرند و این تصمیم منجر به ماندگاری یک یا دو تن از چهره‌های جریان انقلاب باشد.
تلاش مهرعلیزاده برای جذب حمایت اصلاح‌طلبان
محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی نامه‌ای به بهزاد نبوی رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان (ناسا) درخواست کرده که در این نهاد حضور یابد و برنامه‌های خود را به سمع اعضای جبهه برساند.
فارس نوشت: گفته می‌شود علیرغم فشار جریان تندرو اصلاح‌طلب، بهزاد نبوی رئیس نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان نیز در جلسات این نهاد بر مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات تاکید داشته است و گفته که اساساً جز صندوق‌های رأی راه دیگری برای اصلاح‌طلبان در مسیر اصلاح‌گری وجود ندارد.
فعال اصلاح طلب: نباید دوباره دچار اشتباه 8 سال پیش بشویم!
محمدرضا تاجیک، از تئوریسین‌های جریان اصلاحات در گفتگو با روزنامه آرمان ملی با اشاره به حمایت اصلاح‌طلبان از برخی نامزدها گفت: ما نباید دوباره دچار اشتباهی شویم که هشت سال پیش شدیم و هزینه بزرگی برای جریان اصلاحات به همراه داشت.
وی با بیان اینکه «بعید می‌دانم که اصلاح‌طلبان قصد داشته باشند سرمایه اجتماعی خود را به حرکت دربیاورند» اظهار داشت: جریان اصلاح‌طلبی به دلیل اشتباهات تاریخی خود به حاشیه رفته است.
ابلاغ ۳ دستورالعمل ستاد انتخابات به نامزدهای ریاست جمهوری
بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، سید اسماعیل موسوی گفت: ستاد انتخابات کشور اهتمام جدی به دو مقوله مهم تبلیغات عادلانه برای نامزدها در تریبون‌های رسمی کشور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی نامزدها و ستادهای ملی و استانی ایشان دارد.
وی افزود: دستورالعمل بهداشتی انتخابات مصوب ستاد ملی مدیریت کرونا، دستورالعمل نحوه تضمین برخورداری یکسان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از امکانات دولت و دستورالعمل تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و موارد مجاز و غیرمجاز به ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد.
روابط عمومی صداوسیما: برنامه مناظره‌ها تغییر نکرده است
مناظرات انتخاباتی در روزهای 17، 21 و 25 خرداد
روابط عمومی صداوسیما اعلام کرد: سازمان صدا و سیما بر اساس برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته مناظرات انتخاباتی را درروزهای تعیین شده دوشنبه ۱۷، جمعه ۲۱ و سه‌شنبه ۲۵ خرداد انجام می‌دهد.