kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۴۳۳
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
با حضور وزیر نیرو؛

سد قیزقلعه‌سی در آذربایجان شرقی افتتاح شد

سد تنظیمی و انحرافی «قیز قلعه‌سی» در شهرستان خداآفرین و بر روی رودخانه مرزی ارس صبح دیروز دوشنبه با حضور وزیر نیرو، استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، افتتاح شد.

 


سد تنظیمی و انحرافی قیزقلعه‌سی در ۱۲ کیلومتری سد خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع شده، طول تاج آن ۸۴۳ متر، ارتفاع از پی ۳۷ متر و گنجایش مخزن آن ۶۲ میلیون مترمکعب است.
عملیات ساخت سد «قیزقلعه‌سی» در سال ۱۳۸۵ آغاز و برای ساخت آن ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
تامین حقابه ایران به مقدار یک میلیارد مترمکعب در سال از رودخانه مرزی ارس، آبرسانی تحت فشار به ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد در آذربایجان شرقی و تامین آب شبکه پایاب اردبیل به وسعت ۶۲ هزار هکتار از جمله اهداف احداث سد قیزقلعه‌سی است.
همچنین قرار است سالانه ۴۰ مگاوات برق با احداث نیروگاه در محل سد تولید و به تثبیت ولتاژ سراسری برق کشورمان کمک کند.
بهره‌برداری از شبکه پایاب سد قیزقلعه‌سی موجب آبیاری ۷۴ هزار هکتار در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل و ایجاد ‌اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۸۵ هزار نفر در منطقه و شکوفایی اقتصادی در این ۲ استان خواهد شد.
دیروز همچنین سد گردیان هم با مخزنی به حجم ۱۰ میلیون متر مکعب، برای آبیاری ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی دیم در شهرستان جلفا با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید؛ این سد با ذخیره آب توسط ایستگاه پمپاژ در فصول غیر زراعی از رود ارس، امکان آبیاری در فصل کشاورزی را فراهم خواهد کرد.
طرح سومی که صبح دیروز با حضور وزیر نیرو در شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید، شبکه پایاب یکانات به وسعت هزار و ۳۵۰ هکتار است که توسط ایستگاه‌های پمپاژ از طریق رود ارس، در شهرستان مرند سیراب و موجب ایجاد ۳ هزار شغل مستقیم برای مردم منطقه خواهد شد.
برای ساخت و بهره‌برداری این طرح‌ها در مجموع حدود ۹۹۰ میلیارد تومان هزینه شده است.