kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

نمایش فیلم «دختر لر» در جشنواره جهانی فجر بدون معرفی ماهیت صهیونیستی آن!(اخبار ادبی و هنری)

نسخه مرمت شده فیلم «دختر لر» در حالی در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد که در این جشنواره، هیچ اشاره‌ای به ماهیت صهیونیستی و جنبه تبلیغاتی این فیلم برای دیکتاتوری رضاخانی نشد!

 


فیلم «دختر لر» که از آن به عنوان نخستین فیلم ناطق سینمای ایران یاد می‌شود، اخیرا در جشنواره جهانی فیلم فجر اکران شد. اما رویکرد خنثی و بی‌هویت این جشنواره، فقط به‌جایی برای نمایش این فیلم تبدیل شد و هیچ نقد و تحلیلی درباره این فیلم در جشنواره فجر نشد!
لازم به یادآوری است، «دختر لر» به كارگرداني «عبدالحسين سپنتا» داراي رويكردي اسلام‌ستيزانه و صهيونيستي است. (در آن زمان هنوز رژيم صهيونيستي تشكيل نشده بود، اما زمينه‌هاي اشغال فلسطين و برپايي دولت جعلي اسرائيل توسط صهيونيسم جهاني و جريان فراماسونري در حال فراهم شدن بود.) فيلم «دختر لر» با عنوان فرعي «ايران ديروز، ايران امروز» در حقيقت فيلمي براي تبليغ رژيم استبدادي تحمیل‌شده به ايران از سوی استعمارگران و صهیونیست‌ها محسوب مي‌شد. اين فيلم فرهنگ سنتي و مذهبي مردم كشورمان را تحقير مي‌كرد و تنها راه ورود دوباره ايران به دروازه‌هاي تمدن را تن دادن به طرح‌هاي استعماري و غرب‌زده شدن معرفي مي‌كرد. آنچه رويكرد و ماهيت اصلي اين فيلم را نشان مي‌دهد، پايان آن است. در تيتراژ پاياني فيلم، ستاره داوود (نشانه صهيونيسم) به نمايش درمي‌آيد و تصوير رضاخان در آن پديدار مي‌شود.