kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۴۱۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
بر اساس گزارش دویچه‌وله

آمریکا به متحدانش هم رحم نکرد /جاسوسی کاخ سفید از سران اروپا

در حالی که برخی به آمریکا و اروپا دل می‌بندند تا کار خود را پیش برند، رسانه آلمانی «دویچه وله» از همکاری سرویس جاسوسی دانمارک با آژانس امنیت ملی آمریکا و جاسوسی از سران اروپا، از جمله صدر اعظم آلمان خبر داد.


گویا آمریکا به همپیمانان اروپایی‌اش هم رحم نمی‌کند؛ دویچه وله یکشنبه شب گزارش داد، سرویس مخفی دانمارک به آژانس امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از سران اروپا از جمله «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان و «فرانک والتر اشتاین مایر»،
رئیس‌جمهور  این کشور، کمک
کرده است.
این رفتار یادآور آن مثل معروف است که گرگ‌های یک گله با چشم نیمه باز و رو‌به‌روی یکدیگر می‌خوابند، چرا که به هم اعتماد ندارند! گرگ‌ها که با خود چنین رفتاری دارند، مشخص است که به حیوانات دیگر اصلا
رحم نمی‌کنند.
این ویژگی در مورد آمریکا کاملا صادق است؛ این کشور که به برادرزاده‌های خود در اروپا رحم نمی‌کند، طبیعی است که به کشورهای دیگر اصلا رحم نمی‌کند.
افشای جاسوسی آمریکا از متحدان خود برای اولین بار در سال 2013 فاش شده بود. اما اکنون روزنامه نگاران به گزارش‌هایی با جزئیات بیشتری دسترسی پیدا کرده‌اند. به گزارش فارس، این اطلاعات جدید نشان داد که دانمارک متحد و همسایه نزدیک آلمان، ضمن همکاری با سرویس جاسوسی آمریکا، صدر اعظم و رئیس‌جمهور آلمان را هدف قرار ‌داده است.
در گزارش جدیدی که دویچه وله منتشر کرد، مشخص شده است که آمریکا از «پیر اشتینبرک» کاندیدای وقت حزب سوسیالیست چپ میانه برای صدر اعظمی آلمان نیز جاسوسی کرده است. اشتینبرک پس از اطلاع از عملیات جاسوسی علیه خود، با اعضای تیم تفحص رایزنی کرد. این در حالی است که نه مرکل و نه اشتاین مایر هیچ اطلاعی از عملیات جاسوسی توسط مقامات برجسته دولت دانمارک نداشته‌اند. دولت دانمارک و سرویس جاسوسی این کشور تاکنون واکنشی در این زمینه نشان نداده است.
واکنش‌ها
سخنگوی دولت آلمان دیروز گفت، این دولت گزارش‌های رسانه‌ها درباره شرکت دانمارک در جاسوسی‌آمریکا از سیاستمداران اروپایی را مورد توجه قرار ‌داده و با آژانس‌های دولتی مربوطه بر سر این مسئله در تماس است. دولت فرانسه نیز دیروز در واکنش به گزارش‌های بالا، این مسئله را در صورت اثبات «بسیار جدی» خواند. «کلمنت بون»، وزیر امور اروپای فرانسه، به رادیو «فرانسه اینفو» گفت: «بسیار جدی است، باید ببینیم آیا شرکای ما در اتحادیه اروپا، دانمارکی‌ها، در همکاری با سرویس‌های آمریکایی مرتکب خطا شده‌اند یا نه.» همچنین، دولت‌های نروژ و سوئد خواستار توضیحاتی از سوی دانمارک بابت افشای نقش سرویس اطلاعات دفاعی این کشور در جاسوسی از کشورهای همسایه‌اش شدند.
گفتنی است، مقامات اروپایی بیش از گفتن این الفاظ محتاطانه، چیزی نگفتند و مشخص نیست سران اروپا چه واکنشی نشان خواهند داد. یا بهتر است بپرسیم: «چه واکنشی می‌توانند نشان دهند؟» آن هم در زمانی که اروپا دچار یک وابستگی عمیق و بیمارگونه به
آمریکا است.
همین شنبه گذشته بود که «میک والاس» نماینده ایرلندی پارلمان اروپا، طی پیام‌های توئیتری، از وابستگی اتحادیه اروپا به آمریکا انتقاد کرد.
وی در پیام‌های توئیتری خود نوشته بود: «به نظر می‌رسد که تبعیت اتحادیه اروپا از امپریالیسم آمریکا، به سطح جدیدی رسیده و این نشانگر عدم استقلال، نداشتن قدرت و رهبری در موسسات اتحادیه اروپاست.»