kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۴۰۸
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
دولت تدبیر خودکفایی در تولید گندم را به باد داد

مجلس: مجبوریم 5 تا 7 میلیون تن گندم وارد کنیم

 

در حالی که کشور تا سال گذشته در تولید گندم خودکفا بود امسال به‌دلیل سوءمدیریت دولت تدبیر و امید، مجبور به واردات پنج تا هفت میلیون تن گندم شده‌ایم.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد عسکری؛ نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، در برنامه «تهران ۲۰»، درباره وضعیت تامین گندم کشور تصریح کرد: مجبور هستیم پنج تا هفت میلیون تن گندم وارد کنیم.
وی با‌ اشاره به قیمت پایین خرید تضمینی گندم توسط دولت گفت: ما الان ۱۱ تا ۱۳ میلیون تن گندم نیاز داریم اما با مشکلات پیش آمده مثل خشکسالی و مشکلات دیگر، بیش از شش میلیون تن نمی‌توانیم تولید کنیم و مابقی را باید وارد کنیم، آن هم با چه نرخی؟ با نرخ جهانی باید از طریق خلیج ‌فارس با کشتی وارد و به نقاط مختلف کشور ارسال کنیم.
نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: وقتی نیاز گندم خود را باید با نرخ بین‌المللی وارد کنیم و آن قیمت از داخل بسیار گران‌تر است چرا از کشاورز داخلی حمایت نکنیم و با قیمت مناسب محصول او را خریداری نکنیم؟ من شخصاً اعلام کردم گندم از کشاورز داخلی حداقل به نرخ هشت هزار تومان خریداری شود. یکی از مشکلات عمده این است که عده‌ای در کشور نگاه‌شان در سود واردات است، لازم به ذکر است ما کشوری هستیم که به جهت منابع غنی می‌توانیم بسیاری از نیازهای خود را تأمین کنیم.
عسکری در رابطه با میزان نیاز به واردات دانه‌های روغنی گفت: ما تقریباً 9 میلیون و 200 هزار تن ذرت نیاز داریم که تقریباً سه میلیون تن را تولید می‌کنیم. چهار میلیون و 300 هزار تن سویا نیاز داریم که چیزی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تن تولید می‌کنیم و ۶/۶ میلیون تن جو نیاز داریم که تقریباً ۵۰ درصد آن را تولید می‌کنیم.
نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با مشکل تأمین ادوات کشاورزی نیز گفت: طی بررسی‌ها ۱۸۰ هزار نفر از کشاورزان در نوبت دریافت‌ تراکتور هستند در حالی که ما فقط یک فضای تولید ‌تراکتور آن هم در تبریز داریم. گفتنی است، کشور پس از انقلاب در چند مقطع در تولید گندم خودکفا شد که تا سال گذشته هم ادامه داشت. البته سال گذشته اعلام شد که حدود سه میلیون تن گندم تولیدی کشور را عرضه نکرده‌اند اما کمبودی در تولید وجود نداشت. با این‌حال حضور افرادی در هیئت دولت و دیگر زیرمجموعه‌های قوه مجریه که خودکفایی کشاورزی را مزخرف می‌خوانند و اعتقادی به آن ندارند، عامل اصلی بر باد دادن خودکفایی تولید گندم در دولت تدبیر و امید است. تعیین نشدن نرخ خرید تضمینی مناسب، دیر اعلام شدن نرخ خرید تضمینی و بزرگ‌نمایی کاهش بارش‌ها در عین بی‌توجهی به آب دریاها، اجزای نسخه‌ای است که طرفداران وابستگی کشور به واردات مواد غذایی به‌ویژه محصولات راهبردی در این دولت، پیچیده‌اند و شرکایشان اجرا کرده‌اند، آنهم در شرایط کمبود ارز و گرانی مواد غذایی به‌دلیل شرایط کرونایی جهان. واقعاً جایی در این کشور نیست که مسببان از دست رفتن خودکفایی گندم را محاکمه و به‌سزای اعمال خیانتکارانه‌شان برساند؟!