kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۳۶۶
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸
ساخت ایران

دستگاه «تست قند خون ایرانی» آماده صادرات

 

«دستگاه تست قند خون ایرانی» که طی ۳ سال ساخته شده است علاوه بر تامین نیاز ۸ میلیون بیمار دیابتی کشور، تا ۷۰ درصد ارزبری این محصول را کاهش می‌دهد و آماده صادرات به بازار ۲۰۰ میلیون یورویی ۷ کشور منطقه است.
به گزارش تسنیم، دیابت یا قند خون از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در جهان است که به سرعت نیز در حال شیوع است؛ فدراسیون جهانی دیابت «IDF» در سال 2019 اعلام کرد 463 میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند که این میزان در ایران با شیوع 10 درصدی به حدود 8 میلیون نفر رسیده است و برای همین، بسیاری از کشورها نزدیک به 30 درصد از سرانه سلامت خود را صرف کنترل دیابت و درمان عوارض آن می‌کنند.
تهیه انسولین، داروهای خوراکی، دستگاه تست قند خون و نوار تست تنها بخشی از هزینه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری است؛ در ایران فقط برای واردات دستگاه تست قند خون به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای کنترل دیابت، سالانه نزدیک به 50 میلیون دلار آن هم در زمان اوج تحریم‌ها و کارشکنی‌های دولت‌های متخاصم هزینه می‌شود.
از سال 1395 بخشی از متخصصان و صنعتگران ایرانی، کار تحقیق و توسعه برای ساخت محصول دانش‌بنیانِ دستگاه تست قند خون در کشور را آغاز کردند و توانستند طی 3 سال، این دستگاه را با استانداردهای بین‌المللی طراحی و تولید کنند.
امروز برنامه‌ریزی تولید این محصول برای تامین کامل نیاز داخلی شروع شده است؛ طرحی که می‌تواند تا 70 درصد ارزبری این محصول را در مقایسه با شرایط فعلی کاهش بدهد؛ دستگاه تست قند خون ایرانی در همین مرحله اول، آماده صادرات به بازار 200 میلیون یورویی 7 کشور منطقه است.
دستگاه تولید شده در داخل کشور از نظر کیفیت، قدرت رقابت با بهترین نمونه‌های خارجی را دارد، در حالی که قیمت تمام شده، به مراتب کمتر از نمونه اروپایی وارداتی است و این موضوع به وضوح می‌تواند گام موثری در کنترل بهتر دیابت و در امان بودن بیماران از عوارض آن باشد؛ دستگاه ایرانی در مقایسه با محصولات آسیای شرقی که از کیفیت و دقت مناسبی برخوردار نیستند و بیماران را با مشکلات زیادی روبرو می‌کنند، با کیفیت‌تر، ارزان‌تر و در دسترس‌تر خواهد بود.