kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵
گزارش خبری تحلیلی کیهان

فاصله‌گذاری با دولت تدبیر و ایجاد تغییر فصل مشترک همه نامزدها

ناکارآمدی و بی‌عملی دولت تدبیر و امید طی 8 سال گذشته که منجر به تورم‌های چندصد درصدی در حوزه مسکن، خودرو، ارز و همچنین بروز و ظهور گرانی‌های سرسام‌آور کالاهای اساسی شده است، «تغییر در شیوه مدیریت اجرایی کشور» را در صدر مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در رقابت‌های انتخاباتی و همچنین پرضریب‌ترین مؤلفه تأثیرگذار در جذب آرای عمومی قرار داده است.

 

سرویس سیاسی-

شمارش معکوس بیست روزه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم آغاز شده است و نامزدها و همراهان آنها از هر فرصتی برای اعلام و ارائه برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. به سیاق ادوار گذشته و به منظور بهره‌گیری همه نامزدها از حضور در رسانه ملی برنامه‌های مناظرات هم تهیه و اعلام شده است. البته شرایط کرونایی زمینه‌ساز کوچ تبلیغات انتخاباتی نامزدها به فضای رسانه به‌ویژه صداوسیما شده است.
در جدی‌ترین برنامه، مناظره سه ساعته میان هفت نامزد مورد تایید شورای نگهبان روزهای دوشنبه ۱۰ خرداد، جمعه ۱۴ خرداد و سه‌شنبه ۱۸ خرداد از رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد که در این برنامه‌ها هر کدام از نامزدها به شرح و توضیح برنامه‌های خود در حوزه‌ سیاست‌ داخلی و بین‌المللی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی می‌پردازند. قشر و جنس و سن واجدین شرایط رای دادن هم از موارد جالب توجه رسانه‌هاست. بر اساس تازه‌ترین اعلام وزارت کشور در این دوره از انتخابات بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار رای اولی پای صندوق‌های رای می‌روند.
اما آنچه که تا به امروز در مواضع و اظهارات نامزد‌ها حتی دو نامزد جریان اصلاحات محرز و برجسته بوده و به نوعی فصل مشترک همه آنها ست، فاصله‌گذاری با دولت تدبیر و ایجاد تغییر در مدیریت اجرایی کشور بوده است. به بیان دیگر مبارزه با فساد، فقر، تبعیض، معیشت مردم، بیگانه‌زدگی و انتقاد به وضع موجود از جمله کلید واژه‌هایی است که در گفت وگوها و اظهارنظرها‌های کاندیداهای نهایی انتخابات 28 خرداد از جمله دو نامزد منتسب به جریان اصلاحات دیده می‌شود.
محسن مهرعلیزاده معاون رئیس‌جمهور دولت اصلاحات که با انتقاد از سیاست‌های ارزی دولت روحانی، آن را عامل اصلی نوسان قیمت ارز دانست و گفت: «ما رانتی به نام ارز 4200 تومانی داشتیم و داریم که در سال گذشته نزدیک به 18 میلیارد دلار به بازار تزریق شد. در حالی که قصد این بود که کالاهای اساسی ارزان به دست مردم برسد. ولی در این جهت کمک موثری نکرد و بلکه به عکسش تبدیل شد. مردم با قیمت‌های بالا و حتی بعضاً با قیمت‌های بر مبنای قیمت آزاد دلار و یورو در داخل اقلام را تهیه کردند».
عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت روحانی نیز در نخستین برنامه تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شد رسماً گفت که بانک مرکزی سهمی‌در تصمیم‌های دولت ندارد چرا که رئیس کل بانک مرکزی حق رأی ندارد و...! او البته در گفت‌وگوی کلاب‌هاوسی نیز سعی کرد فاصله‌گذاری از دولت را حفظ کند تا جایی ‌که در پاسخ به منتقدان درباره نقش او در بورس رسماً گفت که باید سراغ افرادی رفت که از مردم برای حضور در بورس دعوت می‌کردند و بانک مرکزی نقشی در ریزش‌ها نداشته است!
این در حالی است که با داغ شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری و البته افزایش انتقادات کاندیداها و منتقدان به عملکرد دولتِ روحانی، زمزمه‌هایی از افزایش اختلافات میان حسن روحانی و عبدالناصر همتی رئیس کل فعلی بانک مرکزی و نامزد ریاست جمهوری، مطرح شد با این مضمون که همتی جلوی ارزپاشی روحانی ایستاد و یا اینکه فشار روحانی به همتی برای انصراف از کاندیداتوری!
شنبه‌شب گذشته و در کلاب‌هاوس، همتی رسماً به این شایعات مهر تأیید زد و اعلام کرد که بحثی با رئیس‌جمهور درباره ادامه حضور در بانک مرکزی داشته است؛ آن‌طور که همتی روایت کرده، روحانی به او گفته که اگر در انتخابات ریاست جمهوری بایستد نمی‌تواند در بانک مرکزی بماند چرا که این موضوع به سیاست‌های پولی و ارزی ضربه می‌زند! بر همین اساس نیز مذاکرات روحانی با چهر‌ه‌های اقتصادی برای حضور در بانک مرکزی آغاز شده است.
با این حال به نظر می‌رسد خبرسازی‌هایی که در روزهای اخیر درباره برکناری همتی از بانک مرکزی توسط رسانه‌های نزدیک به دولت و بانک مرکزی، انجام شده یک پشت‌پرده مهم‌تر داشته باشد و آن این است که همتی می‌خواهد برای ادامه حضور در صحنه انتخابات، از دولت و کارنامه سیاهش فاصله‌گیری کند.
او قبلاًً هم در مطالبی که در فضای مجازی نوشته بود این موضوع را گفته که نه تنها از بانیان وضع موجود نیست بلکه عامل تغییر وضع موجود است! همتی مدعی شده که اگر او و سیاست‌هایش در بانک مرکزی نبودند دلار از 60 هزار تومان هم عبور می‌کرد و تورم ونزوئلایی داشتیم.
حتی اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم روحانی نیز، هم به هنگام ثبت‌نام در انتخابات و هم در بیانیه خود پس از رد صلاحیت از جایگاه منتقد وضع موجود سخن گفت و به نوعی اعلام کرد برای تغییر شرایط وضع موجود آمده است.
بی‌تردید برون رفت از شرایط موجود اصلی‌ترین مسئله کشور در شرایط کنونی است. ناکارآمدی و بی‌عملی دولت تدبیر و امید طی 8 سال گذشته که منجر به تورم‌های چندصد درصدی در حوزه مسکن، خودرو، ارز و همچنین بروز و ظهور گرانی‌های سرسام‌آور کالاهای اساسی شده است، در شرایط کنونی تغییر در شیوه مدیریت اجرایی کشور را در صدر مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در رقابت‌های انتخاباتی و همچنین پرضریب‌ترین مؤلفه تأثیرگذار در جذب آرای عمومی قرار داده است.
نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هم در برنامه‌های تبلیغاتی خود مسئله اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم دغدغه اصلی کاندیداها و از ضرورت‌های اصلی اداره کشور است.
دولت ائتلافی با مردم، تولید‌کنندگان، کارآفرینان
و کارگران
سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز (یکشنبه) در قالب برنامه‌های انتخاباتی خود با حضور در شهرک صنعتی عباس‌آباد تهران ضمن تأکید بر تشکیل دولت ائتلافی، تصریح کرد: دولت من دولت ائتلافی خواهد بود، من امروز برای اعلام ائتلاف دولت مردمی، با تولید‌کنندگان، کارآفرینان و کارگران عزیز برای ساختن ایران قوی و سربلند به اینجا آمده‌ام و دست آنها را به گرمی‌می‌فشارم.
رئیسی در جریان این بازدید ضمن تأکید بر لزوم تشکیل دولت مردمی برای ایران قوی تأکید کرد: ما نیازمند یک خیزش عمومی و اجتماعی برای برپایی ایران قوی هستیم. این خیزش عمومی حتماً نیاز به هم‌پیمانی یک دولت مردمی با نیروهای مولد کشور دارد.
وی در ادامه کارگران و تولیدکنندگان را رزمندگان خط مقدم نبرد اقتصادی ملت ایران دانست و بر لزوم حمایت همه‌جانبه از این سرمایه‌های ملی و ارزشمند تأکید نمود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: متأسفانه سال‌هاست این نیروها و پیشرانان حقیقی کشور توسط ساختارهای فسادزا و معیوب، روز به روز در حال ضعیف‌تر شدن هستند. کارخانجات کوچک و بزرگِ تعطیل و نیمه‌تعطیل شده، مزارع و مراتع بزرگ و ارزشمندِ رها شده و حاشیه‌نشینی و مهاجرت، شواهدی بر این ادعا هستند.
گفتنی است مهم‌ترین دغدغه و درد دل کارگران در این بازدید چند ساعته مواردی چون تورم فزاینده، مسکن و اجاره‌نشینی و عدم ثبات شغلی به دلیل تضعیف و یا تعطیل تولید در بسیاری از واحدهای صنعتی بود.
تولیدکنندگان نیز با ابراز گلایه شدید از مسائلی همچون مشکلات بانکی، بروکراسی اداری، مجوزهای بی‌پایان و متعدد، واردات لجام‌گسیخته و قاچاق کالا از آیت‌الله رئیسی برای نجات تولید و صنعت کشور استمداد کردند.
رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور همه ایران است نه شمال تهران
سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از ضبط برنامه «با دوربین» اظهار داشت: انتخاب درست زمانی می‌تواند صورت بگیرد که نامزدها بتوانند سؤالات واقعی مردم را پاسخ معتبر دهند و مردم بتوانند از میان پاسخ‌های آنها بهترین را انتخاب کنند، از صدا و سیما خواهش می‌کنم از همه ظرفیت‌های هنری و رسانه‌ای خودش استفاده کند و در شرایط کنونی باید از عرصه رسانه ملی بیشترین استفاده شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری فضای مجازی را یک فرصت بی‌نظیر برای نسل جوان دانست و گفت: فضا و فرصت‌های فضای مجازی درگذشته نبود و طبیعتاًً باید از این فضا حداکثر استفاده را کرد چراکه این فرصت را به ما داده با سرعت و کیفیت بهتر و همچنین دقت بیشتر، خدمات‌رسانی بهتری به مردم صورت بگیرد و می‌توان از آن در حوزه اجتماعی استفاده کرد. طبیعتاًً ما نیز باید از این ابزار استفاده کنیم.
وی ادامه داد: عده‌ای القا می‌کنند که عده‌ای می‌خواهند بیایند و این فضا را محدود کنند، من می‌گویم که این‌طور نیست و باید از فرصت فضای مجازی به بهترین شکل استفاده کرد.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:از طرف دیگر باید صادقانه به جوانان گفت که در فضای مجازی مانند هر فضای دیگری کسانی وجود دارند که بخواهند از این ظرفیت‌ها برای آسیب به فرهنگ و بنیان خانواده استفاده کنند. اکثر مردم ما از این موضوع رضایت ندارند و این موضوعات را نمی‌پذیرند و باید تدابیر لازم برای آن سنجیده شود.
جلیلی گفت: رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید ۹۰ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی دست یازده نفر است. خلق پول اینجا این‌طور می‌شود. اینها است که دولت ما برای آن برنامه دارد. دولت ما چنین اجازه‌ای را نخواهد داد که ۹۰ هزار میلیارد تومان دست یازده نفر باشد.
جلیلی همچنین در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور همه است نه رئیس‌جمهور شمال تهران. من طرح مفصلی دارم که ۷ میلیون مرزنشین به صادرکننده تبدیل شوند و اقتصاد کشور را فعال کنند.
مانع اصلی ما فقط آمریکا و اسرائیل نیست، ساختار دولت است
محسن رضایی دیگر نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم در شبکه اول سیما با عنوان «با دوربین» اظهار داشت: وزیری که به‌دلیل مشکل داشتن با دولت قبل، ۸ سال تولید و سرمایه‌گذاری مسکن را تعطیل کرده، به‌نظر من باید محاکمه شود.
وی ادامه داد: ۸ سال است که همه را معطل مذاکره کرده‌اند و اقتصاد را به آن گره زده و شرطی کرده‌اند، به‌طوری ‌که معلوم نیست فردا چه خواهد شد. مذاکره مهم است، من دور خودمان دیوار نمی‎کشم اما اقتصاد را از شرطی‎بودن خارج می‎کنم.
رضایی گفت: باید اوضاع را تغییر داد. خطر نابرابری‎ها ده‎ها برابر از حمله نظامی به کشور خطرناک‎تر است، نباید به مردم این‎قدر فشار بیاید.
وی همچنین در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: سیاست خارجی، در صورتی موفق است که اقتصاد را به حرکت درآورد و درآمد سرانه ایرانیان را افزایش دهد.
وی افزود: شرکت‌های پیشران، موتور محرک تولید داخل و توسعه تجارت بین‌الملل هستند. با تکیه بر توان صنعتی و قابلیت‌های فنی مهندسی، مسیر تجارت بین‌المللی را می‌گشاییم. اولویت ما کشورهای همسایه و منطقه خواهد بود.
رضایی همچنین پس از ضبط برنامه تبلیغاتی خود در تلویزیون با بیان اینکه در مبارزه با دلالان جدی ست، تأکید کرد: اقتصاد ایران باید سالم شود و ما در مبارزه با مفسدان بزرگ و دانه‌درشت‌ها جدی هستیم.
وی افزایش ارزش پول ملی ایران را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خود دانست و گفت ما کاری خواهیم کرد که پول ایران بعد از دلار و یورو قوی‌ترین پول منطقه شود، تخصص و رساله دکترای من درخصوص پول و اعتبار است و با معدل بالای ۱۹ قبول شدم.
محسن رضایی همچنین در گفت‌و‌گوی دیگری با تأکید بر اصلاح رابطه بورس، بیمه و بانک‌ها با تولید، افزود: هدایت کردن بانک‌ها و بورس به سمت تولید و سرمایه‌گذاری، دو طرفه است؛ تولید ایران باید پرجاذبه، بازدهی و سوددهی بالا داشته باشد، بنابراین ایجاد جاذبه در تولید ملی اولین برنامه من خواهد بود.
وی همچنین برجام را سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: آمریکا باید به سرعت تحریم‌ها را بردارد و اقدام مشروط را نمی‌پذیریم و دیپلماسی را از حالت کاغذی خارج کرده و عملی می‌کنیم.
بانک مولد برای حمایت از تولید راه‌اندازی می‌کنم
علیرضا زاکانی از نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در برنامه رادیو اقتصاد به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در حوزه اقتصاد پرداخت و گفت: امروز با نقدینگی افسارگسیخته در کشور مواجه هستیم، تأمین مالی بنگاه‌ها انجام نمی‌شود، دولت پول پرقدرت برای جبران کسری بودجه خود ایجاد کرده و تورم بالایی را به کشور تحمیل کرده است.
وی تأکید کرد: بدون استراتژی صنعتی نمی‌توان رانت مولد یا حمایت ویژه‌ای از اقتصاد انجام داد بنابراین سردرگمی‌ بی‌نظیری در کشور وجود دارد. دولت و بانک‌ها رقیب تولید و تولیدکننده هستند و پول را به سمت سفته‌بازی و سوداگری می‌برند. بانک‌ها به بنگاه اقتصادی تبدیل شده‌اند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بانک مولد برای حمایت از تولید راه‌اندازی خواهم کرد که پشتیبان آن، صندوق توسعه ملی است. این بانک از تولیدکنندگان حمایت می‌کند و دستخوش رانت سوداگری نخواهد بود.
زاکانی افزود: بانک‌ها سوداگری می‌کنند، بانک‌های خصوصی آویزان بانک‌های دولتی و بانک‌های دولتی آویزان بانک مرکزی هستند. دولت و بانک‌ها بنگاهداری می‌کنند و رقیب تولید هستند.
وی اظهار داشت: بانکی که بنده تأسیس می‌کنم، رانت مولد برای ۹ پیشران اقتصادی ایجاد می‌کند و نظارت دقیق بر تسهیلات این بانک‌ها جهت تخصیص در تولید وجود دارد.
زاکانی در بخش دیگری از اظهاراتش، نوسان نرخ ارز را ناشی از سیاست‌های غلط پولی دولت خواند و گفت: اقتصاد، دستوری نیست. بی‌ثباتی نرخ ارز سمی ‌برای جهش تولید است. در دولت بنده بازار ارز شفاف و غیررانتی خواهد بود. فساد و رانتی که در ارز دولتی وجود دارد، بی‌نظیر است. دولت با بازار ارز بازی می‌کند تا مقاصد سیاسی خود را پیش ببرد.
وی ادامه داد: اجرای نظام ارزی شناور و مدیریت شده، سیاست ما برای ایجاد ثبات در بازار ارز است. نباید اقتصاد دستوری اداره شود.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین مورد برنامه‌اش برای استفاده از سیاست خارجی جهت رشد اقتصادی، گفت: در حوزه خارجی رویکرد تحولی برای دیپلماسی فعال و هوشمند را طراحی کرده‌ام. امروز در عرصه سیاست خارجی از وضعیت اسفناکی برخورداریم. یکی از کارکردهای دستگاه دیپلماسی در عرصه جهانی، ایجاد رونق اقتصادی است. سفارت‌ترکیه ۱۶۸ رایزن اقتصادی در ایران دارد. وزارت خارجه ما تنها دو رایزن اقتصادی دارد که یکی در عراق و دیگری در افغانستان فعالیت می‌کنند.
دولت، بورس را به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل کرد
سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی ‌نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در حساب کاربری خود در توئیتر نسبت به اظهارات اخیر عبدالناصر همتی واکنش نشان داد و نوشت: آقای همتی پس از مدت‌ها سکوت در برابر زیان هزاران میلیاردی مردم، حل فوری سه روزه برخی مشکلات حاد بورس را زیر سؤال می‌برد.
وی تأکید کرد: جناب همتی! به‌خاطر عملکرد فشل تیم اقتصادی دولت، بورس به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده؛ کوره سوزانی که هیزم آتش آن شما بودید.
گفتنی است، عبدالناصر همتی شامگاه شنبه در یک گفت‌وگوی مجازی، در کنایه به برنامه انتخاباتی قاضی‌زاده‌هاشمی‌مبنی بر حل سه روزه مشکلات حاد بورس گفته بود: «مگر بورس، مایکروفر است که برخی مدعی‌اند سه روزه مشکلش را حل می‌کنند؟»
قاضی‌زاده‌هاشمی ‌همچنین در برنامه «شمارش معکوس» که عصر امروز از رادیو ایران پخش شد گفت: اولین مسئله‌ای که در اقتصاد به آن می‌پردازیم ایجاد ثبات اقتصادی است. در ۱۰ سال گذشته، تورم سالانه متوسط ۲۲.۵ درصد بوده است. در سال ۹۹ تورم به ۵۰ درصد رسید و علت این تورم سرسام‌آور خلق نقدینگی و جبران کسری بودجه است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: وقتی حجم پول نسبت به کالای نقدینگی افزایش پیدا کند، تورم بالاتر می‌رود. اگر به رشد نقدینگی در ۱۰سال اخیر توجه کنید، چیزی حدود ۲۷ درصد رشد کرده است، در حالی که میانگین رشد اقتصادی ما در این سال‌ها نیم درصد بوده است. این عدم توازن بین رشد نقدینگی و رشد اقتصادی، رقم زده شده و ایران با این رشد نقدینگی جزو ۱۰ کشور اول دنیا قرار گرفته است.
قاضی‌زاده‌ هاشمی ‌درباره برنامه‌های خود برای حوزه اقتصاد، گفت: یک برنامه‌ریزی جدی کرده‌ایم و در ۵۱ پروژه، تورم را طی چهار سال به زیر پنج درصد می‌رسانیم.
وی افزود: در کتاب اعتماد این برنامه‌ها را چاپ کرده‌ایم و باید بگویم که این روند در دنیا تجربه خوبی را کسب کرده است. کشور ‌ترکیه که با تورم ۷۰ درصدی مواجه بود در مدت دو سال و نیم توانست تورم خود را به ۳ درصد برساند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین با بیان اینکه در حوزه کشاورزی آسیب‌های زیادی داریم، گفت: ما در این حوزه برنامه‌های تحولی بنیادین داریم.
قاضی‌زاده‌ هاشمی ‌ناوگان اداری کشور را قدیمی ‌دانست و بر لزوم نوسازی نظام مدیریت تأکید کرد.
رشد اقتصادی کشور پرنوسان است؛ این قابل قبول نیست
عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت تدبیر و امید و دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی «با دوربین» گفت: فرصت ۴ سال آینده، یک فرصت استثنایی و بسیار حساس است. لذا اگر نتوانیم، مشکلات و عقب‌ماندگی‌های اقتصادی، انسداد داخلی و انزوای بین‌المللی را در چهار سال آینده حل کنیم، ممکن است دیگر دیر شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: علت اصلی حضور بنده نیز دغدغه‌ای بود که در این زمینه داشتم. با توجه به مسئولیتی که ظرف سه سال گذشته داشتم و پیگیر متغیرهای کلان اقتصادی بودم، تلاش زیادی برای شناسایی گیر اصلی کشور در عدم پیشرفت بودم.
وی تأکید کرد: اینکه چرا این تورم مزمن طی چند دهه گذشته از بین نمی‌رود، در یک‌سری اصول و حکمرانی اقتصادی است که ما باید به آن توجه کنیم و به آن بپردازیم. اگر روش، نگاه و بینش اقتصادی را در حکمرانی اقتصادی و در رأس آن در شخص رئیس‌جمهور حاکم نکنیم و رئیس‌جمهور، دولت اقتصادی نداشته باشد نمی‌توان این مشکل را حل کرد.
همتی همچنین اضافه کرد: میانگین رشد اقتصادی در سه دهه گذشته ۳ درصد بوده است در حالی که پیش‌بینی این بود که ما سالانه ۸ درصد رشد داشته باشیم. البته اگر همین سه درصد رشد را نیز به‌صورت مداوم داشته باشیم، می‌توان گفت قابل تحمل است. اما این رشد بسیار پرنوسان بوده است. لذا برای کشور قابل قبول نیست.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: من معتقد به دیپلماسی فعال هستم. می‌توانیم کارهای مهمی‌ را با دنیا انجام دهیم. با همسایگان و در شرق با محوریت چین و روسیه می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم. این به معنی آن نیست که با غرب نمی‌توانیم تعامل گسترده‌ای داشته باشیم.
همتی گفت: بر مبنای منافع ملی که سیاست‌های کلان کشور آن را تدوین می‌کند، دستگاه سیاست خارجی دولت آینده تشکیل می‌شود.
وی ادامه داد: دستگاه سیاست خارجی آینده، موظف است بر مبنای رعایت منافع ملی، دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی سیاسی را گسترش و توسعه بدهد.
همتی همچنین در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «در عین دفاع از نقش بازار رقابتی و فاقد انحصار، در بسیاری از حوزه‌ها، به‌طور ویژه در سه حوزه آموزش، سلامت و حمایت از آسیب‌پذیرترین شهروندان، عمیقاً به نقش کارآمد دولت در ایجاد فرصت‌های برابر، بسط عدالت، افزایش پوشش و کیفیت خدمات عمومی باور دارم.»
رانت ارزی مهم‌ترین عاملی است که
اقتصاد کشور را از بین برد
محسن مهرعلیزاده کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در برنامه دومین گام رادیو اقتصاد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از مسایل مهم کشور که اقتصاد را از بین برده است، مسئله رانتی است که در اثر دادن ارز ارزان ایجاد شده است. سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی حرام شد. دلار را عده‌ای گرفتند و خوردند و بردند ‌و به ریش دولت و مردم خندیدند. قیمت ارز را بازار باید تعیین کند و من معتقد به یکسان‌سازی نرخ ارز هستم و نظام چند نرخی باید از بین برود.
مهرعلیزاده با بیان اینکه «شغل از طریق سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود»، خاطرنشان کرد: از محل منابع هدفمند‌سازی یارانه‌های انرژی در طول چهار سال از ۶۱ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری می‌توان استفاده کرد که از آورده بخش خصوص هم می‌توان بهره برد. هدفم این است که رشد اقتصادی ۶ درصدی ایجاد کنم و در نتیجه آن و از راه‌های دیگر ۴ میلیون شغل را از این راه‌هایی که عرض کردم می‌توان ایجاد کرد.
وی همچنین با‌ اشاره به موضع بورس، گفت: بورس همانند سایر بازار‌ها یک بازار اقتصادی مورد نیاز هر کشور و جایی است که می‌توان نقدینگی جامعه را به سمت توسعه تولید هدایت کرد؛ تنها مسئله این است که در بورس نباید دخالت از بیرون داشته باشیم. هرگاه دولت کوچک‌ترین مداخله‌ای در بورس کند، ضرر و زیان وحشتناکی وارد خواهد شد. مردم نباید ضرر برنامه‌های غلط دولت را بدهند و این برنامه‌ای که سال گذشته در بورس اجرا شد، غلط بود. دولت فقط باید در زمانی که بازاری دچار شکست می‌شود، در آن دخالت کند؛ اینجا دولت وارد شد و ورشکستگی ایجاد کرد. بورس بازار بسیار خوبی است، اما دولت و سهام‌داران حقوقی بزرگ نباید اجازه دخالت در آن را داشته باشند.
وی در پایان گفت: اگر بتوانیم روابط خارجی را تنظیم کنیم، رشد اقتصادی از ۶ درصد در پایان چهارسال به ۹ درصد می‌رسد و اما اگر فقط از محل یارانه‌های پنهان استفاده کنیم، می‌توانیم ۶ درصد رشد اقتصادی ایجاد کنیم.