kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۳۳۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
وزیر اقتصاد:

41 هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی دریافت کردیم

وزیر اقتصاد گفت:‌ دولت هیچ دریافتی به غیر از دریافت تنخواه 41 هزار میلیارد تومانی از بانک مرکزی برای تامین مالی بودجه نداشتیم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت اقتصاد، فرهاد دژپسند در پاسخ به سؤال خبرنگاران، از افزایش ۴۸ درصدی ارزش صادرات کشور در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: امیدواریم در ادامه سال این روند رو به رشد در صادرات و تجارت خارجی همچنان ادامه یابد. وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درخصوص برخی از شائبه‌ها مبنی بر فشار دولت به بانک مرکزی برای فروش دو میلیارد دلار ارز و تبدیل آن به ریال و تأمین مالی دولت از این طریق گفت: از نوع این خبر می‌توان دریافت که این خبر صحیح نیست برای اینکه دو میلیارد دلار یا دوونیم میلیارد دلاری که در برخی از سایت‌ها یا خبرگزاری‌ها ذکر شده است، از نظر عددی به هیچ وجه با آن عدد ۳۷۵ هزار میلیارد تومانی که گفته شده {منظور کسری بودجه است} سازگاری ندارد. ضمن اینکه مگر ممکن است دولت ظرف دو ماه از بانک مرکزی بخواهد معادل ۳۷۵ هزار میلیارد تومان را در بازار تبدیل به ریال کند. 
دژپسند ادامه داد: به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم و در واقع به جز تنخواهی که از بانک مرکزی هر سال گرفتیم در این دو ماه هیچ دریافتی اضافی نداشتیم و این رویه، یک سابقه دیرینه تاریخی است و تأکید می‌کنم، هیچ‌گونه مطالبه مالی از این مسیر از بانک مرکزی نداشته‌ایم.
وی به فرمول قانونی استفاده از تنخواه سالانه ‌اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون سالانه، به اندازه سه درصد بودجه عمومی دولت می‌توانیم از تنخواه‌گردان بانک مرکزی استفاده کنیم و این فرایند نیز سیال است؛ به نحوی که ممکن است در ابتدای ماه این تنخواه دریافت و در طول ماه بر اساس درآمدهای دولت این تنخواه تسویه شود و سقف آن هم در سالجاری ۴۱ هزار میلیارد تومان است.