kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹
کارشناس:

صنعت فولاد کشور ۱۵ میلیون تن مازاد تولید دارد

کارشناس صنعت فولاد گفت: صنعت فولاد در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون تن مازاد تولید دارد که کسب درآمد حاصل از فروش و ارزآوری برای شرایط اقتصادی موجود در کشور بسیارمهم است.

محمدجعفر رشیدی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت تولیدکنندگان فولاد اظهار کرد: شرایط صادرات سنگ آهن به گونه‌ای است که در ابتدا می‌بایست خوراک واحد‌های داخلی تامین شود و اگر مازاد تولید داشتیم، صادرات انجام شود، چرا که برای تولید و اشتغال، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری از سوی این صنعت صورت گرفته است.
او ادامه داد: از این رو وزارت صمت تمایلی به بلا استفاده ماندن این مقدار از فعالیت‌های تولیدی ندارد. در بازار‌های جهانی حدود قیمت سنگ آهن ۲۱۰ دلار در هر تن است که این رقم در بازار داخل بسیار پایین‌تر است و چیزی حدود ۱۲۴ دلار با قیمت فوب خلیج فارس بدون کرایه حمل و نقل می‌باشد.
رشیدی گفت: کیفیت فولاد ایران قابل رقابت با محصول مشابه در بازار‌های جهانی است، اما در حال حاضر با قیمت کمتر از بازار‌های جهانی عرضه می‌شود و درصورت برداشتن تحریم‌ها، افزایش صادرات فولاد کشور با قیمت بهتر را خواهیم داشت.
کارشناس صنعت فولاد افزود: با توجه به این مسئله که در حال حاضر تولید محصولات فولادی بیشتر از نیاز داخلی است و می‌توان با صادرات بیشتر مقاطع فولادی درآمد ارزی قابل ملاحظه‌ای برای کشور کسب کرد. اما در گام نخست باید تقاضای مصرف‌کنندگان داخلی به درستی پاسخ داده شود و سپس برای افزایش توان صادرات برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.
او گفت: صنعت فولاد کشور در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون تن مازاد تولید دارد که کسب درآمد حاصل از فروش و ارزآوری از محصولات فولادی برای شرایط اقتصادی موجود در کشور بسیار مهم و حیاتی است البته با توجه به خبر‌های خوش از مذاکرات می‌توان به برداشته شدن تحریم‌ها امیدوار بود. رشیدی ادامه داد: بیش از ۶ ماه از اعمال تعرفه‌های جدید ضد دامپینگ در مقابل واردات فولاد از چین می‌گذرد و از اواخر اکتبر نیز، وضع تعرفه ثابت گمرکی بر ورق گرم وارداتی از ایران، روسیه، اوکراین و برزیل به اجرا گذاشته شده است.
کارشناس صنعت فولاد در پایان بیان کرد: سیاست تبعیض‌آمیز کمیسیون اروپا در حالی در مقابل این پنج کشور به اجرا در‌می‌آید که به گفته بسیاری از فعالان بازار فولاد، اِعمال سیاست‌های ضد دامپینگ در مجموع میزان واردات ورق گرم را کاهش نداده و تنها موجب روی آوردن واردکنندگان به کشور‌های جایگزین به جای کشور‌های موضوع این سیاست شده است. این مسئله در کنار رقابت کشور‌های تولیدکننده فولاد، فضای بازار ورق گرم را در اروپا قدری پیچیده کرده است.