kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۳۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹

کوتاه از انتخابات



همتی از ریاست بانک مرکزی برکنار شد
هیئت وزیران با توجه به ورود عبدالناصر همتی به عرصه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که مانع از حضور کافی وی در بانک مرکزی و ایفای وظایف و مسئولیت‌های خطیر رئیس کل در حوزه‌های حساس پول و ارز می‌شود، با خاتمه مسئولیت وی در سمت ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد.
به گزارش مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت، اکبر کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی، از این پس و مطابق قانون، تمامی وظایف و اختیارات رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را برعهده خواهد داشت.
هیئت وزیران همچنین از خدمات و زحمات همتی در طول دوران تصدی ریاست وی بر بانک مرکزی تقدیر و تشکر کرد.

همتی: نیازی به استعفا ندارم
یادآور می‌شود، عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد چرایی عدم استعفا از ریاست بانک مرکزی اعلام کرده بود: طبق قانون بانک مرکزی، در مواقع غیبت و معذوریت، رئیس کل بانک مرکزی می‌تواند تمام اختیارات خود را به قائم‌مقام بانک بدهد، که او هم حکم رئیس‌جمهور را دارد.
به گزارش فارس، وی با‌ اشاره به اینکه، حال اینکه دولت بخواهد تصمیم دیگری بگیرد، صاحب اختیار است، گفته بود: آقای رئیس‌جمهور فرموده بودند که نظر من این است که رئیس کل جدیدی بگذارم، من هم گفتم اختیار با رئیس‌جمهور محترم است و می‌توانند این تصمیم را بگیرند ولی من ضرورتی به استعفا از مسئولیتم نمی‌بینم.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشته بود: قائم‌مقام با اختیارات رئیس کل کارش را انجام می‌دهد ولی اگر تصمیم دیگری آقای رئیس‌جمهور دارند، صاحب اختیارند و من هم استقبال می‌کنم.

افشار: خبر ریاستم بر ستاد آیت‌الله رئیسی صحت ندارد نیکزاد رئیس ستاد است
علیرضا افشار ضمن تکذیب خبرهای مطرح شده درباره انتصاب او به سمت ریاست ستاد آیت‌الله رئیسی، گفت: رئیس ستاد آقای رئیسی، دکتر علی نیکزاد است و مطالب منتشر شده را تکذیب می‌کنم.
به گزارش فارس، وی با‌ اشاره به تشکیل برخی ستادهای مردمی برای آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: من به همراه برخی دوستان یکی از این ستادهای مردمی را راه‌اندازی کرده‌ایم.
افشار گفت: برخی ستادهای مردمی و خودجوش در ذیل ستاد آقای رئیسی تشکیل شده که رسانه‌ها با برداشت اشتباه از آن، به‌عنوان تغییر در ستاد آقای رئیسی تعبیر کرده‌اند.

جبهه پایداری از رئیسی اعلام حمایت کرد
مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: ملت شریف و بصیر ما به خوبی درک کرده‌اند که هرگاه امور دست افراد فداکار و باتقوا و بصیر و توانمند و انقلابی باشد، به‌طور قطع بهترین و گواراترین خروجی را خواهد داشت.
به گزارش فارس، وی در ادامه افزود: جبهه پایداری با چنین نگرش انقلابی نامزدهای مطرح در جبهه انقلاب را مطابق شاخص‌های اعلامی‌از سوی رهبر عزیزمان بررسی نمود و جهت نزدیک شدن به انتخاب اصلح از میان جناب آقای رئیسی و جناب مهندس محصولی و جناب دکتر جلیلی در شورای مرکزی جمع‌بندی نمود و مقرر شد پس از ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری از سه نفر از بزرگواران یک نفر به‌عنوان گزینه نهایی و اصلح به مردم عزیز و شریف ایران معرفی شود که جناب آقای محصولی علی‌رغم اصرار اعضای شورای مرکزی جبهه از ثبت‌نام خودداری نمود و در نهایت جبهه پایداری انقلاب اسلامی با توجه به اجماع اغلب جریانات و نیروهای جبهه انقلاب جناب آقای رئیسی را به‌عنوان اصلح به مردم عزیز و شریف ایران اسلامی معرفی می‌نماید.
متقی‌فر با دعوت از نیروهای انقلاب جهت استفاده از تمام ظرفیت‌ها جهت افزایش بصیرت و مشارکت پرشور ملت در انتخابات گفت: جبهه پایداری در این فرصت از همه نیروهای انقلاب دعوت می‌نماید در جهت معرفی و تبلیغ نامزد اصلح از همه ظرفیت‌های انقلابی استفاده نموده و در فرصت قانونی موجود به ادای تکلیف شرعی، ملی و انقلابی در جهت افزایش بصیرت و مشارکت پرشور ملت در انتخابات تلاش کنند و صحنه انتخابات را به میدانی برای ادای جهاد کبیر که مورد تأکید ولی‌فقیه بوده است تبدیل نمایند.

ستادهای سعید محمد در حمایت از آیت‌الله رئیسی فعال می‌شود
سعید محمد به همراه اعضای ستاد انتخاباتی خود با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار صمیمانه که دو ساعت به طول انجامید، سعید محمد به ارائه گزارشی از روند شکل‌گیری و ساماندهی ستادهای مردمی، برنامه‌های تدوین شده برای دولت آینده و همچنین ظرفیت‌های فعال شده از شبکه جوانان مومن و انقلابی سراسر کشور پرداخت.
به گزارش فارس، محمد همچنین از آمادگی کامل این ستادها برای فعالیت در حمایت از سید ابراهیم رئیسی خبر داد و تأکید کرد که زمینه این فعالیت‌ها نیز آماده شده است.
آیت‌الله رئیسی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌های محمد و تیم همراه وی در ماه‌های اخیر و تأکید بر حفظ ظرفیت بزرگ ایجاد شده ذیل ستادهای سعید محمد، گفت: مجاهدت‌هایی که مخلصانه و با احساس تکلیف، شما را به ورود در این عرصه کشاند عندالله محفوظ است و از این ظرفیت‌ها باید استفاده شود.
در پایان این دیدار محمد اعلام کرد این ستادها با حفظ ساختار سابق خود، با عنوان جدید ستادهای جوان حامی ‌سید ابراهیم رئیسی، در ایام تبلیغات انتخابات به فعالیت خود برای تحقق «دولت جوان انقلابی» و با حمایت از آیت‌الله رئیسی ادامه خواهند داد.

تشکیل ستاد حمایت از آیت‌الله رئیسی در جامعه اسلامی مهندسین
محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین از تشکیل ستاد حمایت از آیت‌الله رئیسی در این تشکل سیاسی خبر داد.
علیرضا خجسته‌پور، قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌و‌گو با فارس با اعلام خبر تشکیل ستاد حمایت از آیت‌الله رئیسی در جامعه اسلامی مهندسین، اظهار داشت: عصر روز شنبه ۸ خرداد، نشست مشترک اعضای شورای مرکزی و دبیران شعب استانی این تشکل به‌صورت مجازی و با سخنرانی محمدرضا باهنر تشکیل شد.
در این نشست که در ادامه سلسله جلسات انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین برگزار شد، در ابتدا باهنر تحلیلی از موضوعات مرتبط با انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری ارائه داد.
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: هدف ما در این دوره انتخابات همان‌گونه که قبلاً هم گفته‌ایم حمایت از آیت‌الله رئیسی و تلاش برای پیروزی این جریان است اما به همه توصیه می‌کنم مطابق مشی مقام معظم رهبری نباید‌ ترغیب دیگران به مشارکت در انتخابات حتی در صورتی که نمی‌توانید وی را برای رای دادن به کاندیدای خودمان اقناع کنیم، فراموش شود.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: به منظور استفاده از ظرفیت فراوان تشکیلاتی جامعه اسلامی مهندسین در سراسر کشور، این تشکل ستاد مرکزی انتخاباتی مستقلی را در جهت حمایت از آیت‌الله رئیسی و تلاش برای جلب مشارکت حداکثری در انتخابات تشکیل خواهد داد.

تلاش اعضای ارشد حزب کارگزاران برای جلب نظر اصلاح‌طلبان به سمت همتی
بعد از اعلام نتایج صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان با اینکه محسن مهرعلیزاده معاون رئیس دولت اصلاحات و عبدالناصر همتی نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی در صحنه رقابت‌ها احراز صلاحیت شده بودند نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان ضمن انتقاد از عدم تایید صلاحیت ۹ نامزد خود در انتخابات اعلام کرد که در انتخابات نامزدی ندارد.
طبق اطلاع خبرنگار فارس، پس از اظهارات عبدالناصر همتی در کلاب‌هاوس که دیشب انجام شد جمعی از اصلاح‌طلبان به سمت وی مایل شدند و تصمیم دارند تا نظر بزرگان جریان اصلاحات را برای حمایت از این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جلب کنند. اعضای شاخص حزب کارگزاران سازندگی در جلب نظر بزرگان اصلاحات به سمت همتی فعال شده‌اند.

حمایت شاهین محمدصادقی از آیت‌الله رئیسی
شاهین محمدصادقی داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با صدور بیانیه‌ای از آیت‌الله رئیسی حمایت کرد.
به گزارش فارس، در این بیانیه آمده است: لازم است از زحمات شورای محترم نگهبان و همه دست‌اندرکاران امر تشکر نموده و در پاسخ به ندای مقام معظم رهبری همگان را به حضور پرشور در انتخابات که نماد جمهوریت نظام است دعوت می‌نمایم. ضمن احترام به همه نامزدهای موجود که از خدمتگزاران خوشنام و ارزشمند مردم ایران و انقلاب اسلامی می‌باشند، حمایت همه‌جانبه خویش را از حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای رئیسی اعلام می‌دارم. امید که همه ما خدمتگذاران واقعی برای اسلام، مقام معظم رهبری و مردم شریف ایران باشیم.