kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۳۰۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷

احتمال استیضاح نخست‌وزیر عراق قوت گرفت

یک نماینده پارلمان عراق اعلام کرد، پارلمان قصد دارد «مصطفی کاظمی» و اعضای کابینۀ او را به اتهام بی‌توجهی به نقض حاکمیت عراق توسط آمریکا، استیضاح کند.

«عبدالامیر التعیبان»، نماینده مجلس عراق و عضو فراکسیون پارلمانی «الصادقون» تصریح کرد، پارلمان در تصمیم خود برای استیضاح نخست‌وزیر و اعضای کابینه‌اش، در ارتباط با تحولات اخیر و تداوم نقض حاکمیت عراق توسط واشنگتن، جدی است. به گزارش فارس، وی افزود: تا زمانی که سفارت آمریکا در بغداد وجود دارد، عراق روی آرامش نمی‌بیند. تیراندازی از سوی سفارت آمریکا، نقض آشکار حاکمیت عراق است. لذا، در‌باره فهم علل این اقدامات سفارت آمریکا، باید اقدامات لازم صورت گیرد. این نماینده عراقی تاکید کرد که پارلمان در برگزاری نشست با حضور نخست‌وزیر و کابینه او جدی است. هدف قرار‌دادن سازمان حشد‌الشعبی، هدف قرار‌دادن تمامی طیف‌های عراقی است.
سفارت آمریکا در بغداد شنبه گذشته به بهانه انجام تمرین‌های امنیتی، سامانه ضد موشکی «سی-رام» را فعال کرد. منابع آگاه از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در داخل سفارت و شنیده شدن صدای شلیک گلوله‌های ضد موشکی خبر دادند. از سوی دیگر، گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد، پنتاگون در صدد کسب مجوز از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، برای حمله به مواضع گروه‌های مقاومت در عراق است. یک منبع آگاه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به پایگاه «دیلی‌کالر» گفت که دولت بایدن در حال بررسی گزینه‌های خود برای پاسخ دادن به حملات راکتی اخیر علیه آمریکایی‌ها در عراق است. استقرار سامانه‌های موشکی و ادوات نظامی در داخل سفارت آمریکا و تمرینات نظامی آنها‌، همواره مورد اعتراض و نگرانی شهروندان عراقی است.